آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۲
بازرگانی
۵
فراسو

همایش چالش های جهانی شدن کشورهای اسلامی برپا می شود

نخستین همایش بین المللی سازمان تجارت جهانی و چالش های جهانی شدن در کشورهای اسلامی با هدف زمینه سازی برای حضور ایران در WTO برگزار می شود.

محمدحسین مهدوی عادلی، دبیر این همایش بین المللی، با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه پدیده جهانی شدن یکی از مسائل روز دنیا است که در اثر پیشرفت فناوری شتاب بیشتری پیدا کرده است، افزود: با گسترش سازمان تجارت جهانی (WTO) کشورهای عضو این سازمان در تجارت با دنیا از روانی و سادگی برخوردارند و در مقابل کشورهای غیر عضو با مشکلات بیشتری روبه رو خواهند شد. وی با توجه به حضور ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی، اظهار داشت: این اولین گام در راستای حضور ما در WTO است و برای پیوستن به این سازمان باید آمادگی قبلی در تمام سطوح کسب و کار، صنایع، کشاورزی و بخش تجارت و خدمات در کشور به وجود آید چرا که در غیر این صورت شاهد ورشکستگی و بیکاری انبوه خواهیم شد.

دکتر مهدوی عادلی ادامه داد: به منظور تبدیل تهدیدات پیوستن به سازمان تجارت جهانی به فرصت و بررسی تجربه کشورهایی که به WTO پیوسته اند مرکز مطالعات جهانی شدن با همیاری اتاق تجارت کشورهای اسلامی، اتاق بازرگانی تهران، وزارت بازرگانی و بانک توسعه اسلامی تصمیم به برپایی این همایش گرفته است. وی از نقش عمده دانشگاه اسلامی مالزی در این همایش خبر داد و تاکید کرد: رویکرد پر رنگ کردن حضور دانشگاه اسلامی مالزی در این همایش به دو دلیل حضور موفق مالزی به عنوان یک کشور اسلامی در WTO و ریاست این کشور بر کار گروه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بوده است.

عادلی در پایان افزود: رییس بانک توسعه اسلامی، نماینده سابق مالزی در سازمان تجارت جهانی، مسوولان بلند پایه کشور پاکستان، مشاور اقتصادی دبیرکل سازمان تجارت جهانی، نخست وزیر سابق مالزی و... از جمله مهمانان این همایش خواهند بود. این همایش در روزهای 12 و 13 آذرماه جاری در تهران برپا می شود.