آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۴
دنیا
۶

رهبران اروپا نگران آینده تامین گاز

در آستانه فصل سرما در اروپا رایزنی های اتحادیه اروپا با روسیه به منظور افزایش ضریب امنیت تامین گاز شدت گرفته است. به همین منظور سران اتحادیه اروپا نشستی را در جنوب فنلاند برگزار کردند که طی آن را ه کارهای افزایش ایمنی تامین انرژی بررسی شد.

به گزارش بی بی سی نیوز آنها از این اجلاس با ولادمیر پوتین، رییس جمهور دیدار کرده و در مورد مسائل مورد علاقه دو طرف گفت وگو کردند. در این دیدار راه های افزایش مشارکت اتحادیه اروپا در پروژه های نفت و گاز روسیه بررسی شد. همچنین سران اتحادیه اروپا از پوتین درخواست کردند تا هرچه سریع تر قاتل روزنامه نگاران زن روسی را شناسایی و دستگیر کند.

رهبران اروپا همچنین راه های افزایش واردات انرژی به خصوص گاز طبیعی از خاورمیانه و خلیج فارس را بررسی کردند. همچنین واردات گاز از دریای سیاه و دریای خزر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده بود. چنین بحث هایی نشان می دهد که رهبران اروپا به شدت به دنبال کاهش نقش روسیه در تامین گاز اروپا هستند. به خصوص اکنون که احتمال تبانی روسیه و اوکراین در ماجرای قطع گاز پارسال مطرح شده است، اروپا بیش از گذشته اطمینان خود به روسیه را از دست داده است. کمپانی گازپروم روسیه بزرگ ترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا است.