آرشیو شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۴۶
اخبار خارجی
۱۶

پادشاه عربستان شورای بیعت تشکیل داد

امیر عبدالله بن عبدالعزیز با صدور فرمانی هیئتی با نام «شورای بیعت» تاسیس کرد تا درباره شاه و ولیعهد آینده عربستان تصمیم گیری کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از ریاض، این شورا متشکل از پسران عبدالعزیز (بنیانگذار عربستان) است که درقید حیات هستند. براساس فرمان جدید شاه عربستان چنانچه یکی از فرزندان ذکور عبدالعزیز فوت کند شاه یکی از پسران او را به عضویت شورای بیعت انتخاب خواهدکرد.

همچنین دراین شورا دونفر از پسران شاه و ولیعهد به انتخاب شاه شرکت خواهند داشت. نشست این شورا به صورت محرمانه و پشت درهای بسته برگزار می شود و رئیس شورا در اولین جلسه سوگند یاد می کند که به نظام پادشاهی و اتحاد خانواده حاکم و وحدت ملی کشور پایبند است. شورای بیعت بلافاصله پس از فوت شاه موظف است با ولیعهد او بیعت کند و شاه جدید با مشورت شورا ولیعهد جدید را انتخاب خواهدکرد.

پادشاه می تواند حداکثر سه نفر را به عنوان نامزد ولیعهدی معرفی کند و شورا اگر آنها را نپذیرفت موظف خواهدبود نامزدهای خود را به شاه معرفی کند. درصورت اختلاف میان شاه و شورا نامزدی که بیشترین آرا را به دست بیاورد به عنوان ولیعهد انتخاب خواهدشد. شورای بیعت چنانچه تشخیص دهد شاه قادر به اداره کشور نیست و کمیته پزشکی آن را تایید کند ولیعهد به عنوان شاه جدید زمام امور را به دست خواهدگرفت. براساس قانون اساسی شاه فقط از میان پسران عبدالعزیز بنیانگذار عربستان انتخاب خواهدشد. با توجه به اینکه پسران عبدالعزیز درسنین بالایی قراردارند مسئله پادشاهی به صورت یک معضل در خاندان آل سعود درآمده است. امیر عبدالله بن عبدالعزیز برای پایان دادن به این معضل شورای بیعت را تاسیس کرده است.