|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد ملي85/8/13: موج شفاف شعر
magiran.com  > روزنامه اعتماد ملي >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 996
دوشنبه بيست و ششم مردادماه


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID5061
magiran.com > روزنامه اعتماد ملي > شماره 219 13/8/85 > صفحه 10 (ادبيات) > متن
 
      


موج شفاف شعر
اشاره اي به حركت هاي تازه در شعر محمد حسين مدل

نويسنده: فرامرز سليماني


    افشاي بيداري و جنون از سر اتفاق نيست، اما اتفاق تازه اي است.
    در <افشاي بيداري> محمدحسين مدل، اتفاق بر قصد نيامده ها جاري است. او نيامده هاي پنهان را كنار هم مي آورد تا اتفاق بيفتد و آشكار و افشا شود. نيامده ها، يادهايند و رازهايند. يادهايند و رويايند و باورها - و روياها شكل واقعيت هايند، اگر نه در روزمرگي بل در زادن و عرق ريزاني تازه.<آن گاه / خواهمت گفت / رنگ نفس هايم / چگونه اعتراف مي كند / شكل گونه هاي تو را / وقتي مي ميرم و / لبخندت را / مي پوشم در جان>
    
    
    )رنگ نفس هايم، ص 104(
    
    
    پيش از اينها از مرگ حرفي نيست. تنها نشان آن است و دلشوره اي و افسوس وقت. وقت است كه تن است و حرف و وقت ميراست. پس ناگهان مرگ بي پروا مي آيد و بر كلام مي نشيند و شاعر مرگ را پس مي زند تا مانايي را مانا و تازه كند.<از مرگ / ديدم مردن / لذت خود را / بدرقه مي كند / در گور / و با چشم هاي ديگرم / تمامي ديدن را / آنجا / مي ديدم.>
    
    
    ) تاگور، ص 31(
    
    
    مرگ فرصت زيبايي را به استحاله و شدن مي برد. مرگ در <لحظه هاي بي وقت> هم چنين بوده است و عشق راه رستگاري و رهايي است، مثل كلامي پنهان كه نيز از مرگ مي آيد و مرگ را پس مي زند و عشق گاه هدفي است براي رفتن به راه و رفتار كلام عاشق.<اي واي/ ! در من عبارتي ست / خوانده نمي شود از آن / جز مرگ من چيزي / بس كه پنهاني/ روبه روي من.) >مرگ من، ص 91(
    
    
    عشق بي مرگ راهي است كه ميان من و تو در هواي هميشه طي مي شود )ص 49( تا به نام تو مي رسد كه تداعي عشق است و تداوم مي گيرد )ص 66( و اين كمال شاعر در بي مرگي است و ادامه حرف در زبان شاعر شكلي تازه از زبان مي شودو ادامه او.
    
    
    در رهايي تن و جان از سكوتي كه بر او تحميل مي شود و شاعر سكوت را آشكارا افشا مي كند.
    
    
    فرصت سكوت را كه <مدل> مي جويد، اتفاقي نيست؛ انتخاب اوست. فرصت سكوت، فرصت افشاي دو سوست و تكيه بر چهار سوها كه دليل عقل و ديدار مدام شاعر است و انتشار هم مرگ را پس مي زند در چشم ها و تن هاي روياروي.حتي اگر چشم ها و تن هاي روياروي او را پس زند و اغواي مرگ را بر جان هاي جوشان تحميل كند.
    
    
    او در اين رابطه ها و پل زدن هاست كه براي خود و شعرش اعتباري مي جويد و مي خواهد اعتباري تازه شود در حركت ها و پل ها. و او مي خواهد چراغ رابطه هاي خاموش باشد.<تا پلي بسازم / تا او / اي تن / آبرويم باش>!
    
    
    )لحظه هاي بي وقت، ص 58(
    
    
    <لحظه هاي بي وقت> دربرگيرنده 58 شعر سال هاي 1360 تا 1375 محمدحسين مدل است. از مدل پيش از اين هم دفتر <گفت وگوهاي بدون ديدار> را خوانده بوديم كه گردش در كلام ناب با نگاهي خيال انگيز و بهره ور از زمينه هاي شعر پيشرو و پيشگام امروز ايران بوده است و نشاني در ميان راه... در شعر مدل پل ها ابزار رابطه اند و ادامه حس و حركت شاعر. پله ها ابزار حركتند و مجالي براي انديشه و نگاه. شاعر نفوذ به ژرفاي اشيا را پي مي گيرد. شعر <از پله تماشاي تو مي آيم> بيزاري او را از رنگ و صداي بيگانه نشان مي دهد و تمناي او را به تماشاي آشياني كه عاشقانه مي خواهدش، اما به رنج و ي؛س مي كشاندش و آشيان خاموش و بي جان مي ماند و به دعوت جان هاي بيدار كه از پله ها فراز مي شوند و فرو مي آيند تا دستي به شانه هاي خاموش نهند و همهمه جان برانگيزند.
    
    
    عشق، حافظه شاعر است. به يادداشتن و يادآوري همه حرف هاي گفته و ناگفته است، عشق در ابراز و بيان و در سكوت مي آيد. <عشقي كه هميشه تنهايي است> و عشق دلمشغولي مدام شاعران جهان است، در دهان بندي و بند... <او مي آيد / مي آيد او / وقتي مي آيد تنها / پر مي شود همه جا / از تنهايي / ديدن او مي شود / عشقي كه هميشه تنهايي است / و رويايي كه تو بنشيني و از رنگارنگي / رنگي / بشكوفي> 100، ص 18(
    
    
    مرگ اينجا هم، تصويري از درهم شكستگي است، مرگ زيبايي است. مرگ همراه زيبايي است؛ پروانه اي كه رنگ انهدام دارد )ص 11( در اوج عاشقي، مرگ همه جا حضور دارد. چه بستر زيبايي است مرگ )ص 52( در اين انزوا شاعر در پي هدفي است و دست نيز پل و پله هاي شاعر است و ابزار حس و حركت و رابطه است مثل همان كه در <افشاي بيداري< :>سطري روشن / از دستانت مي بارد / در متني كه منم) >ص 85) >(ص 18(
    
    
    شاعر شكل عام و گسترده دارد و در زمان =) وقت( ادامه مي يابد. زمان كه تعريف مي شود در بي زماني، در نبودن، در بودني كه مدام به نبودن مي كشد و هم از اين روست كه لحظه ها بي وقت اند. فرصت و مجالي نيست. سينه وقت تنگ است و ميراست و نبودن بودن را طرح مي زند و به حوزه حافظه مي برد و حافظه ها در نبودن ها و بودن ها شكل جريان جاري امروز را مي برد.
    
    
    شعر مدل در <موج سوم> مي آيد كه خيال و ايجاز او را در حركت هاي تازه پسانيمايي مي بالد و مي زايد. او آلوده تفكر و تصميم نيست. او در زبان و شعر تجربه مي شود. او در خويشتن خود راه مي پيمايد و سپري مي شود و تكيه و آبروي او تنها در تن اوست و شاعر از جمع تنان و بسياران امروز است كه آشكارا و پنهان رويا را ارج مي نهند.
    
    
    در سلسله مراتب اداري و كارمندي فضاي آكادميك ايران و الگوهاي آن در خارج، امروزه رسم است كه بسيار از شعر مرسوم مي نويسند و شاعران رسمي و صاحبان حشمت و جاه ادبي را در آيين هاي رايج دوستي به نقد و نظر مي آورند و از حركت ها و دم هاي تازه غافل مي مانند. حقيقت اما آن است كه در اقليم واژه و زبان و قلمرو كاغذ و متن، ديگراني هم هستند كه سزاوار نگاه و نقد و نظرند و آنان و كارهاشان آينده شعر و ادب زبان پارسي و جهان ايراني است.
    
    
    محمدحسين مدل در اينگونه نقد و نظرها تازه و شفاف شده است؛ تازه تر و شفاف تر هم مي شود. او وعده داده است كه <بيداد جان در سكوي وقت> را منتشر مي كند و منتظر او و همگنان او بايد بود كه اگر نه غول هاي وادي سكوت و خاموشي اند، اما راهبر و راهگشا و راهنما و راه نشانه هاي لحظه هاي پس از اكنون و فردايند.
    
    
    
    


 روزنامه اعتماد ملي، شماره 219 به تاريخ 13/8/85، صفحه 10 (ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 383 بار
    



آثار ديگري از "فرامرز سليماني"

  روزهاي طلايي بورس تهران
فرامرز سليماني، رسالت 8/7/91
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه پيشگامان ساختمان
متن مطالب شماره 120، آذر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است