آرشیو شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۱۸
صفحه اول
۱
نگاه

داوری غیرمسوولانه جایگزین رای قضایی

علاء میرمحمدصادقی

جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران تقریبا، همانند جلسات مجلس شورای اسلامی است که قبل از دستور و رسمی شدن جلسه، برخی از نمایندگان اگر مطلبی داشته باشند، در جمع حاضر، مطرح می کنند و این صحبت ها به دیدگاه رسمی نهایی و سازمانی اتاق بازرگانی، هیچ ربطی ندارد. در جلسه قبل جناب آقای دکتر فزونی از نمایندگان محترم اتاق بازرگانی تهران در خصوص برکناری مدیرعامل و هیات مدیرهبانک پارسیان توسط بانک مرکزی، مطالبی را خطاب به آقای رئیسی، معاون قوهقضاییه مطرح کردند و آقای رئیسی نیز در مقابل اظهارات آقای فزونی، پاسخ هایی ارایه کردند.

در عین حال، باید توجه کرد که نسبت به آقای طالبی و بانک پارسیان از سوی بانک مرکزی، اجحافی صورت گرفته است و آقای فزونی نیز بر همین اساس، مطالب خود را اظهار کرده اند، ولی از آن جا که هنوز اتاق بازرگانی تهران در خصوص این رخداد، موضع گیری رسمی اتخاذ نکرده، موضع گیری بانک مرکزی در مقابل آن چه در این جلسه گفته و شنیده شد، عجولانه به نظر می رسد.

به طور کلی، شایسته است در اتخاذ تصمیمات مرتبط با مسایل اقتصادی، دقت نظر بیشتری لحاظ شود تا در موقعیت فعلی مستمسکی برای سوءاستفاده بدخواهان، ایجاد نشود. خوشبختانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، دادگاه های معتبری وجود دارد که به خوبی از عهده بررسی اتهام های تخلف برمی آیند و به همین دلیل، بهتر آن است که قبل از مرحله صدور رای قضایی از سوی دادگاه های صالحه، دیگر نهادها از هرگونه داوری غیرمسوولانه و اقدام بر مبنای این داوری خودداری کنند تا از به وجود آمدن مشکلات مترتب بر چنین اقدامی، پیشگیری شود.