|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه سرمايه85/8/22: به خاطر درگذشت مسعود بختياري
magiran.com  > روزنامه سرمايه >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 657
سه شنبه دوم بهمن ماه 1386


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID4079
magiran.com > روزنامه سرمايه > شماره 320 22/8/85 > صفحه 20 (صفحه آخر) > متن
 
 


عكس يادگاري  
به خاطر درگذشت مسعود بختياري
حكايت كوچ آن سوار

نويسنده: نرگس جودكي


     علاقه مندان موسيقي نواحي ايران كه بهمن علاءالدين شاعر و خواننده بختياري را به نام مسعود بختياري مي شناسند،شامگاه پنجشنبه 11 آبان ماه، ناباورانه خبر كوچ او را شنيدند و پس از به خاك سپاري اش در امام زاده طاهر كرج با اجراي موسيقي «چپي» كه معمولاً با ساز و كرنا و دهل انجام مي شود، طبق سنت ديرينه بختياري، به او اداي احترام كردند.
    
    علاءالدين در سال 1319 در منطقه عشايري لالي (از توابع مسجد سليمان) به دنيا آمد.پس از تكميل تحصيلات متوسطه، به خدمت آموزش و پرورش درآمد و تا سن بازنشستگي در كسوت معلمي انجام وظيفه مي كرد. از سال 1350 در كنار شغل معلمي، همكاري خود را با راديو اهواز شروع كرد و با همراهي منصور قنادپور نوازنده سنتور كه شيوه نوازندگي و تنظيم اركستري اش از فرامرز پايور متاثر بود، آثاري را به دو گويش فارسي و بختياري ارايه داد.
    
    درسال 56 نخستين كاست او با نام «مال كنون» به بازار موسيقي آمد. اثري كه هنوز مخاطبان و علاقه مندان بسياري دارد و ياد و خاطره كوچ سردسير و گرمسير را هميشگي كرد.
    
    شش سال بعد دومين كار او با نام «هي جار» همچون اثر قبلي با آهنگسازي و تنظيم عطاءالله جنگوك روانه بازار شد و محبوبيت زيادي پيدا كرد.
    
    مسعود بختياري در طول عمر خود ازدواج نكرد و پس از بازنشستگي در كنار خانواده خواهرش زندگي كرد.
    
    اين خواننده خود را متاثر از نغمه هاي كرنا نوازان محلي مي دانست: «اگر در كار كرنانوازان دقيق شويم، نغمه هاي بسيار زيبايي پيدا مي كنيم كه در نگاه اول ممكن است به چشم نيايد.»
    
    آهنگساز، شاعر و ترانه سراي بختياري بيش از 50 آلبوم به علاقه مندان آثار خود تقديم كرد و در 66 سالگي خاموش شد. «برافتو»، «تاراز» و «آستاره» آثار شاخص او هستند.
    
    فرزاد پيلتن خواهرزاده «بختياري» مي گويد: «او در انتخاب آثار و اجراي آن وسواس زيادي داشت و دلش مي خواست هر اثري كه خلق مي كند، بي كم و كاست و بر پايه اصول حرفه اي موسيقي باشد.»
    
    در مراسم خاكسپاري اين هنرمند چهره هايي چون اردشير صالح پور، علي حافظي، سينا سرلك، مهدي آذرسينا، فرهنگيان و اهالي شعر و ادب حضور داشتند.
    
    صالح پور تقريباً بر تمام آثار مسعود بختياري يادداشت و شرحي نوشته و به ستايش ادبيات تغزلي بختياري پرداخته است، مي گويد: «فولكلور اگر چه در سير تكويني خود حادثه اي طبيعي و متعلق به زمان هاي گذشته محسوب مي شود اما چنين فرآيندي به همان نسبت از توسعه و گسترش بي بهره نبوده و در عين شگفتي، هر بار تغييرات و پيرايه هاي تازه اي به خود پذيرفته، بي آن كه از جوهره اصلي خود فاصله گيرد و همين عدم ايستايي است كه اين موسيقي را به ديناميزمي همواره سوق مي دهد و به چنين دليلي است كه تا سر حد ستايش، شنونده را مجذوب و شيفته خود ميكند.همبستگي شعر و موسيقي در بختياري امري تفكيك ناپذير است. هر شعري در ايل ملودي مخصوص به خود را داراست.»
    
    ترانه هاي كاست «هي جار» سروده مسعود بختياري است،اردشير صالح پور در اين باره مي گويد: «اين سروده ها در تركيبي تازه در عين وفاداري به اصالت موسيقي بختياري ساخته شده اند و ملودي ها با وجود بدعت و نوآوري چندان ذهن آشنا و مانوس اند كه شنونده بي هيچ مقاومتي آنان را به گوش جان پذيرفته و با آنان هم نوايي مي كند.
    
    از طرفي به كارگيري عبارات و اصطلاحات فراموش شده بختياري همچون «همدرنگ» همنشين همدل و همزبان، «تش و تنگ» آتش پر حجم و با صفا، نيز رعايت و كثرت واژه و استعاره «گل» براي يار، معشوق و عروس، از ويژگي هاي زباني اين ترانه هاست. همچنين كلمات در خويشاوندي با موسيقي باري از ايماژ و تصويرسازي را در ذهن شنونده با رنگ آميزي لهجه اي سليس و روان تجسم مي بخشد و در روشنايي دل انگيز مهتاب همبستگي هاي دو ايل بزرگ چهارسنگ و هفت سنگ را با آتش عشق و صميميت و نواي «بلال» و «ياريار» گرم نگاه مي دارد.
    
    «از بلندي نگاه مي كنم در پايين دست خانه ات در حال كوچ است آن قدر بلندبالا هستي كه دست هاي من به شانه ات نمي رسد و آن قدر براي من عزيزي كه به جانت قسم هم نمي خورم.»
    
    


 روزنامه سرمايه، شماره 320 به تاريخ 22/8/85، صفحه 20 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 2923 بار



آثار ديگري از "نرگس جودكي"

  ناقوس كپسول هاي گاز در آبادان / گزارش «اعتماد» از مشكلات توزيع گاز مايع در پايتخت انرژي ايران
نرگس جودكي، اعتماد 1/2/93
مشاهده متن    
  روايت قاتل بخشيده شده در دقيقه 90 از لحظات اعدام:تنم لرزيد
نرگس جودكي، شرق 28/1/93
مشاهده متن    
  صداي آب مي آيد / بي آبي و بيكاري باعث مهاجرت زابلي ها به افغانستان، گرگان و مشهد شده است
نرگس جودكي، شرق 13/12/92
مشاهده متن    
  آري به صلح، نه به تحريم / نشست مادران صلح برگزار شد
نرگس جودكي، شرق 3/9/92
مشاهده متن    
  انتقاد از مجوز ازدواج «فرزندخوانده» با «سرپرست» / فعالان حقوق كودك، لايحه «حمايت از كودكان» را بررسي كردند
نرگس جودكي، شرق 2/7/92
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه خيال ابريشم
متن مطالب شماره 6-7، آذر و دي 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است