آرشیو یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۱۸
بانک و بیمه
۱۳

برابری یک پوند با دو دلار

پوند در بازار تهران 30 تومان گران شد

برابری 2دلار با یک پوند نزدیک است

پوند 30تومان گران شد

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: پوند انگلیس در ادامه افزایش ارزش خود به رکورد 14سال پیش در برابر دلار نزدیک می شود.

روز گذشته نرخ برابری هر پوند در مقابل دلار آمریکا، در بازار نیویورک به رقم 9848/1 رسید که از 14سال پیش تاکنون بی سابقه به شمار می آید.

به گزارش بلومبرگ همین وضعیت موجب شد که قیمت آن در بازار داخلی ارز 30تومان افزایش یابد و به سطح 1828تومان رسید. اگر پیش بینی کارشناسان به وقوع بپیوندد در آینده ای نزدیک هر پوند 2برابر هر دلار آمریکا ارزش خواهد یافت. بلومبرگ همچنین از ادامه رشد برابری یورو در مقابل دلار خبر داد. قیمت هر یورو در بازار ارز داخلی دیروز 11تومان دیگر گران شد و به نرخ 1233تومان رسید. همچنین روز گذشته بازار نیویورک شاهد برابری 3340/1یورو برابر دلار آمریکا بود که این میزان کم کم به حد 3666/1 ماه دسامبر سال 2004نزدیک می شود.

آمارهای اقتصادی آمریکا اگرچه نشان از کند شدن آهنگ رشد اقتصادی و کاهش سفار ش های کارخانه های این کشور دارد اما به نظر می رسد ادامه این روند چندان نیز به زیان آمریکا نباشد. تداوم کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای اروپایی اگرچه با واکنش مثبت اروپاییان و اظهار عدم نگرانی آنها از وضع موجود روبه رو شده است، اما این وضعیت در درازمدت تاثیر نامطلوبی بر میزان صادرات اروپا خواهد گذاشت. مسلما صادرات ارزان تر آمریکا در برابر محصولات گران اروپایی از رقابت پذیری بیشتری برخوردار خواهد بود.

آمریکا شاید از این رهگذر کسری تراز تجاری خود را تا حدودی جبران کند. روز گذشته قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی یک تومان ارزان تر شد و از قیمت هر یکصد ین ژاپن نیز 5تومان کاسته شد. دینار عراق نیز طی روزهای گذشته از رشد نسبتا بی سابقه ای برخوردار بوده است. هر یک میلیون دینار عراق روز گذشته بالاخره به سطح 650هزار تومان رسید اگرچه میزان موجودی پول عراق در دست اشخاص و صرافی ها آنچنان فراوان نیست اما وجود یک جو روانی، تقاضا برای این ارز را روز به روز افزایش می دهد. با وجودی که هنوز ثبات سیاسی و اجتماعی چندان مطلوبی در این کشور حکمفرما نیست، اما قطعا پتانسیل های فراوانی برای تحرکات اقتصادی و بازرگانی در این کشور وجود دارد که بر تقاضای دینار تاثیرگذار است.