آرشیو یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵، شماره ۵۴۴۰
در حوالی روز
۲۰

توسط محققان کشورمان انجام شد؛ ساخت نوعی ترمیم کننده استخوان

تکتم بهاردوست

درحوالی امروز: نوعی از مواد ترمیم کننده استخوان در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخته شد.

مجری این طرح با اشاره به استفاده متداول از «هیدروکسی آپاتیت» برای ترمیم استخوان به خبرنگار ما گفت: درگذشته ماده مصنوعی راجایگزین عضو طبیعی ازبین رفته در بدن می کردند و متاسفانه الان هنوز هم از این روش استفاده می شود ما تصمیم گرفتیم محیطی را فراهم کنیم که عضو فرسوده خودش را ترمیم کند.

محمود اعظمی افزود: با توجه به تحقیقاتی که درطول چند سال اخیر انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که به جای مواد بیولوژیکی یا موادی که در ساختارهای بیولوژیکی در ساخت این داربستها استفاده می شود از یک ساختار کمپوزیسی استفاده بکنیم، زیرا خود استخوان هم یک ساختار کمپوزیسی دارد و اجزایی که استفاده می کنیم بخش معدنی وعالی استخوان را به نحوی شامل می شود.

وی افزود: در این طرح ابتدا «هیدروکسی آپاتیت» در مقیاس نانو کریستال ساخته و پس از آن پلیمری ژلاتینی حاصل از فرآوری کلاژن به نانو کریستال اضافه شد.

وی این طرح را دارای تخلخل مناسب و چینش لایه لایه ذکر کرد و گفت: این ماده به صورت داربست در محلهایی که استخوان به ترمیم نیاز دارد قرار داده شده و سلولهای استخوانی بتدریج در این داربست قرار گرفته و بافت استخوانی شکل می گیرد.

اعظمی تصریح کرد: با آزمایشهای انجام شده مقاومت این ترکیب درحد استخوان اسفنجی است، ولی مدل سازیهای جدید امکان تقویت این ترکیب و رساندن آن به مقاومت استخوان فشرده را نشان داده است.

وی افزود: این ماده جایگزین استخوان نمی شود، بلکه واسطی است که اصطلاحا تخریب پذیرهم هست بدین مفهوم که تا زمان مشخصی در درون محل پایداری می کند و دو سر استخوان که ازهم فاصله گرفته یا تخریب شده دوباره ایجاد و استخوان خودش را بازسازی می کند و بعد از مدتی خود به خود تخریب می شود.

وی افزود: ما هم اکنون در مرحله آزمایشهای مدل حیوانی هستیم.

گفتنی است: این ماده ترکیبی، نمونه خارجی ندارد.