آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۸۶
دانش و پژوهش
۷

تاثیر تغذیه بر رنگ پر پرندگان

تحقیق دانشمندان روی پرهای مرغ نغمه خوان نشان داد: نوع غذایی که این گونه از پرندگان به هنگام پرریزی می خورند در تعیین رنگ پرهایشان تاثیرگذار است.

«رایان نوریس» از دانشگاه «گوئلف» در اونتاریوی کانادا و همکارانش نمونه هایی از پرهای بیش از 200 بلبل دم قرمز را مورد آزمایش قرار دادند.

این پرندگان مهاجر تابستان را در مناطق مختلفی بین «بریتیش کلمبیا» در کانادا و «لوئیزینا» در جنوب آمریکا می گذرانند. پس از تولید مثل پرهای جدیدی روی بدن این پرندگان درمی آید.

محققان با بررسی وزن و درخشندگی ایزوتوپ های هیدروژن پرهای این برندگان مکان ییلاقی آنها را شناسایی کردند.

یافته های این تحقیق نشان داد: در پرهای پرندگانی که تابستان را در مناطقی با عرض جغرافیایی پایین تر سپری کرده بودند، ایزوتوپ های سنگین تری مشاهده شد زیرا در مناطق گرمتر میزان تبخیر ایزوتوپ های سبک تر حاصل از منابع آبی بیشتر است. ایزوتوپ های هیدروژنی در آب چرخه غذایی پرندگان را بالا می برد.

پرندگانی که پرهای تیره تری داشتند تابستان را در جنوب آمریکا سپری کرده بودند. پرهای زردرنگ سه برابر بیش از پرهای نارنجی رنگ ایزوتوپ های سنگین تری داشتند.

دانشمندان اعلام کردند: پرندگانی که در نقاط مختلف پرریزی می کنند از تنوع رنگ بیشتری در پرهایشان برخوردارند زیرا در عرض های جغرافیایی مختلف از حشرات و میوه های متفاوتی تغذیه می کنند.

رژیم غذایی متنوع پرندگان ممکن است تغییرات رنگی مختلفی را در پرهای آنها ایجاد کند که این امر بر انتخاب جفت تاثیر گذاشته و در نهایت به ایجاد گونه های جدیدی از آنها می انجامد. نتایج این تحقیق در نشریه Biology Letters به چاپ رسیده است.