|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران85/9/27: گفت وگو با «سينا سرلك» خواننده: تقليد در موسيقي آفت خلاقيت است
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3526 27/9/85 > صفحه 17 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


گفت وگو با «سينا سرلك» خواننده: تقليد در موسيقي آفت خلاقيت است


نويسنده: حسين افسون


    واقعيتي انكارناپذير كه نسل نو آوازخوانان سنتي، هيچ گاه نتوانسته اند، چنان كه بايد چراغ فرهنگ گفتاري حوزه موسيقي سنتي را فروزان نگاه دارند. اين مسأله آن چنان نيازمند بازشكافي، تفصيل و ارائه ادله و نظر است كه در چنين گفتاري نمي گنجد و اصولاً نيازمند صرف زمان بسيار است.
    اگرچه نااميدانه آغاز كرديم، اما مي توان از ميان همين نسل، معدودي را سراغ گرفت كه پاره اي پايبندي ها و قدري سررشته ها را در حوزه آوازسنتي كسب كرده و آن را محملي براي رسيدن به مقصد قرارداده اند.اين كوتاه را بهانه اي براي گفت وگو با «سينا سرلك» قرارداده ايم. آوازخواني كه ۱۴ سال را در محضر «محمدرضا شجريان» گذراند و علاوه بر آن، با بهره گيري از موسيقي غني بختياري، لحني ويژه به آواز خود داده است.
    
    آيا شاگردي در محضر يك استاد (محمدرضا شجريان) مي تواند منبعي كافي براي كسب مهارت هاي لازمه رشته آواز باشد؟
    ***
    استاد شجريان در حال حاضر، جامع الشرايط ترين فرد در حوزه آواز سنتي است كه اين مسأله هم در حوزه عمل و هم در حيطه نظر در مورد ايشان صدق مي كند، اما خب! در اين مدت از اكثر كساني كه مي شناختم و يا دوستان معرفي مي كردند بهره مند شده ام تا بلكه به تجربيات تازه تري در حوزه آواز دست پيدا كنم. ضمن آن كه بايد بگويم، بهره مندي از دانش و تجربه استاد «صديق تعريف» يكي از تجارب خوب من است و ايشان نيز بر گردن من حق زيادي دارند.
    نظر شما درباره تقليد اكثر آوازخوانان از استاد شجريان چيست؟
    آقاي شجريان، هنرمندي است با ويژگي هاي مستقل به لحاظ فيزيولوژي حنجره و از نقطه نظر شخصيت دروني. خب مسلم است آوازي كه ايشان مي خواند، به لحاظ دو خاستگاهي كه ذكر آن رفت، رنگ خود را دارد و اصولاً ويژه ايشان است. از لحاظ فن و قدرتمندي هم كه هيچ نيازي به تعريف و تمجيد من نيست. اما مشكل اين است كه به دليل اقبالي كه نسبت به هنر ايشان وجود دارد، هر كس كه وارد اين وادي مي شود. خود را به سمت و سوي خوانندگي ايشان و شيوه و روش هنري شجريان مي برد.
    به هر شكل شما مي بينيد، نتيجه چنين رويكردي آن شده است كه رنگ و گفتمان جديدي از آواز به ندرت مشاهده مي شود و اكثر قريب به اتفاق، به دنبال اقبال احتمالي مردم از تقليد صرف هنر استاد شجريان رفته اند. باور كنيد كه آقاي شجريان، خودش هم از اين مسأله راضي نيست. به هر حال ايشان، به عنوان هنرمندي كه ۵۰ سال از عمرش را صرف اين كار كرده است، علاقه دارد اين رشته از موسيقي، رشد كند و شاخ و برگ هاي بيشتر و تازه تري بر تنه آن برويد اما فعلاً كه شرايط اين گونه است.
    خود شما چطور؟ آيا از شجريان تقليد نمي كنيد؟
    به عقيده من تقليد، شرط اول رسيدن به گفتمان مستقل در هر هنري است. اما آن چه تبديل به آفتي براي هنر مي شود، ماندن در شرايط تقليد است. من گمان مي كنم كه در حال بيرون آمدن از چنين شرايطي هستم و تجربه هاي تازه اي را در آواز به دست آورده ام. اما در مورد پرسش شما حرف ديگري هم دارم و آن نيز دعوتي است از دوستان جوان هنرمند كه ضمن تحقيق در سبك هاي گوناگون آوازي به شرايط تازه تري در هنر دست پيدا كنندچرا كه اين تنها راه براي رشد آوازخواني است.
    در حال حاضر برخي مي گويند مقام آوازخوان از نوازنده بالاتر است و يا بالعكس. شما اين نظر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
    موسيقي ملي در شرايطي نيست كه چنين چيزهايي مطرح شوند. شرايط فعلي موسيقي، فقط و فقط نيازمند همدلي و همراهي همه فعالان اين هنر، اعم از نوازنده و خواننده و ترانه سرا و ... است. من هيچ گاه انگيزه طرح اين حرف ها را به طور جدي درك نكرده ام. كار خواننده بدون حضور نوازنده ناقص است، همان گونه كه ساز تنها و يا يك كار اركسترال تنها بدون حضور آوازخوان مدت زيادي در خاطره ها نمي ماند. همه اين مؤلفه ها به هم ربط دارند و هيچ يك بدون ديگري مدت زياد دوام نمي آورد.
    بيش از هر چيز نقش چه چيزي را در رشد و اعتلاي موسيقي ملي مؤثر مي بينيد؟
    به اين سؤال معمولاً پاسخ هاي يكساني داده مي شود اما من در اين جا مي خواهم به نكته اي اشاره كنم كه متأسفانه زياد به آن توجه نمي شود و آن رعايت اخلاق در موسيقي است.
    ... و به عنوان سخن آخر از كارها و كنسرت ها بگوييد؟
    در حال حاضر، علاوه بر آن كه گاه گاه به عنوان خواننده اركستر ملي فعاليت هايي دارم، با اركستر ملل به سرپرستي «پيمان سلطاني» همكاري مي كنم.
    علاوه بر اين در گروه «قمر» به سرپرستي «نويد دهقان» هم همكاري دارم و اجرايي هم در تالار انديشه حوزه هنري به همكاري همين گروه داشته ايم. با اركستر ملل هم در تالار بزرگ كشور اجرا كرده ام و تجربه خوبي از كار با آن داشته ام. در ضمن، كاستي را هم آماده انتشار دارم كه بزودي وارد بازار موسيقي مي شود. علاوه بر اين كه به تازگي برخي فعاليت ها را هم در حوزه سينما شروع كرده ام كه بايد ديد چه خواهد شد.
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3526 به تاريخ 27/9/85، صفحه 17 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 459 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني
متن مطالب شماره 18، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است