آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵، شماره ۳۵۲۷
محیط زیست
۱۳

دور دنیا در یک ستون

هشدار نسبت به ذوبیخ های قطبی

گروهی از محققان مرکز ملی پژوهش های جوی (NCAR) در آمریکا و دانشگاه مک گیل کانادا هشدار داده اند که اگر تولید گازهای کارخانه ای در سطح کنونی در جهان ادامه یابد، ممکن است تا سال 2040 میلادی، لایه یخی که سطح قطب شمال و اقیانوس منجمدشمالی را در برگرفته در ماه های تابستان به طور کامل ذوب شود.

به گزارش ایسنا، تداوم تولید گازهای گلخانه ای در سطح کنونی باعث خواهد شد که در مناطق قطبی، تنها در محدوده های واقع در سواحل شمال گروئنلند و کانادا یخبندان دائمی در ماه های تابستان وجود داشته باشد.

بانک اطلاعاتی حیات وحش ایران راه اندازی می شود

مدیر دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان محیط زیست از راه اندازی بانک اطلاعاتی جامع حیات وحش ایران تا پایان امسال خبر داد.

وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بانک اطلاعاتی حیات وحش تمام اطلاعات مربوط به تولید مثل، تغذیه و بیماری های گونه های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان و گونه های دیگر طراحی و ایجاد می شود.

واگذاری زمین برای انباشت زباله

سازمان جنگل ها و مراتع کشور به منظور رفع مشکل انباشت زباله در جنگل ها، برای ساخت کارخانه کمپوست در این مناطق زمین واگذار می کند.

به گزارش واحدمرکزی خبر، شریعت نژاد افزود: 5هزار و 862 پرونده جنگل های شمال کشور در محاکم قضایی وجود دارد که این تعداد پرونده به تصرف غیرقانونی 7هزار و 800هکتار از عرصه های منابع ملی شمال کشور مربوط است.

وی با اشاره به اختصاص 51 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری شمال کشور گفت: 14میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای طرح صیانت از جنگل های شمال کشور هزینه می شود.

نخستین کنگره اکوتوریسم کویر در زابل

رئیس دانشگاه زابل گفت: نخستین کنگره بین المللی توریسم کویر با همکاری دانشگاه زابل و استانداری سیستان و بلوچستان و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، در این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این کنگره را نشان دادن جایگاه و اهمیت باستان شناسی و همچنین جایگاه گردشگری، موقعیت اقلیمی و اکوسیستمی زابل و تاسیس پژوهشکده های باستان شناسی در این منطقه ذکر کرد.