آرشیو پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۴
بورس - فلزات
۱۴

طی سه ماه گذشتهتیرآهن کیلویی 150تومان ارزان شده است

در صورت تامین مواداولیه مورد نیاز کارخانه ها، امکان تولید 5/2میلیون تن تیرآهن در کشور طی سال آینده فراهم خواهد شد.

تقی بهرامی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تولید تیرآهن غیراستاندارد در کشور گفت: امسال برخی از تولیدکنندگان داخلی به تولید تیرآهن از طریق جوش دادن ورق های فولادی اقدام کرده اند اگرچه این محصول با قیمتی پایین تولید می شود، ولی غیراستاندارد بوده و دارای کیفیت بسیار پایینی است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تولید این گونه محصولات در کشور تصریح کرد: ما از ابتدای سال نسبت به تولید تیرآهن غیراستاندارد در کشور هشدار داده بودیم، ولی موسسه استاندارد اخیرا اعلام کرده که با تولیدکنندگان متخلف برخورد خواهد کرد.

وی افزود: برخی از خریداران تیرآهن به دنبال خرید محصول استاندارد نیستند و فقط به فکر خرید با قیمتی پایین تر هستند که این مساله آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

او بر توجه بیشتر وزارت بازرگانی و صنایع بر تولید تیرآهن در کشور تاکید کرد و گفت: تیرآهن های غیراستاندارد تولید شده، بیشتر در بازار داخل توزیع شده اند، ولی احتمال صادرات آن به عراق نیز وجود دارد که در این صورت باعث بدنامی محصولات ایرانی و در نتیجه تضعیف بازارهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی خواهد شد. به گفته بهرامی، واحدهایی که به تولید تیرآهن غیراستاندارد اقدام کرده اند، در شهرهای مختلف و از جمله اطراف تهران مستقر هستند.

وی با اشاره به کاهش قیمت تیرآهن در کشور به دلیل سردشدن هوا و واردات بیش از حد این محصول، اظهار داشت: قیمت هر کیلو تیرآهن از تابستان تا به حال حدود 150 تومان کاهش یافته و در حال حاضر هر کیلو تیرآهن در بازار کمتر از 700 تومان خرید و فروش می شود. وی قیمت جهانی هر کیلو تیرآهن را حدود 560 تومان عنوان کرد و گفت: با احتساب حقوق ورودی، تیرآهن وارداتی گران تر از محصول تولید داخل خواهد بود. بهرامی، همچنین نیاز کشور به محصولات فولادی را سالانه بیش از 13 میلیون تن برآورد کرد و افزود: از این رقم حدود 2میلیون و 500 هزار تن به تیرآهن اختصاص دارد که در صورت حل مشکل تولیدکنندگان و تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها، سال آینده امکان تولید این میزان تیرآهن در کشور فراهم خواهد شد. وی تاکید کرد: امکان تولید تمام محصولات فولادی مورد نیاز کشور در داخل وجود دارد و در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها نیازی به واردات نخواهد بود.