آرشیو چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵، شماره ۳۵۸
اقتصاد - جهان
۱۸

بعد از اعمال فشار بر ا کراین و گرجستان روس ها قیمت گاز صادراتی به بلاروس را 4برابر کردند

طی ماه های اخیر گازپروم روسیه (بزرگ ترین صادرکننده گاز طبیعی جهان) فشار بر کشورهای واردکننده گاز را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گازپروم به تمامی کشورهایی که از روسیه گاز وارد می کنند اعلام کرده که از آغاز سال 2007 بهای گاز صادراتی خود را افزایش خواهد داد. گازپروم در جدیدترین اقدام خود در این راستا فشار بر بلاروس را افزایش داده و به این کشور درخصوص عدم پذیرش افزایش بهای گاز صادراتی روسیه هشدار داده است. اقدامات گازپروم مقام های مینسک را نسبت به تکرار بحران گازی اوکراین برای بلاروس نگران کرده است.

سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم، گفت: «پس از چند ماه مذاکره برای تغییر قیمت گاز به سطح قیمت های بازار آزاد، طرف بلاروسی روز دوشنبه اعلام کرد که خواستار پرداخت قیمتی مشابه قیمتی است که منطقه «اسمولنسک» روسیه (در مجاورت بلاروس) می پردازد.»

این در حالی است که بهای گاز در بازار داخلی روسیه بسیار پایین تر از بهای گاز صادراتی به اکراین و کشورهای اروپای غربی است.

وی افزود: «این موضع بلاروس غیرمسوولانه است و تردیدهایی درباره صدور انرژی به این کشور ایجاد می کند.»

به گزارش شانا گازپروم اعلام کرده که گاز در منطقه اسمولنسک به قیمت 40 دلاربرای هریک هزار متر مکعب به مشتری های خانگی و به قیمت 54 دلار به مشتری های صنعتی فروخته می شود.

اما بلاروس هم اکنون برای هر یک هزار متر مکعب گاز روسیه 48 دلار و 68 سنت می پردازد که گازپروم خواستار افزایش این رقم به حدود 200 دلار است.

سخنگوی گازپروم تصریح کرد که درخواست مینسک در این زمینه غیرقابل پذیرش است.

وی بار دیگر گفت که گازپروم می تواند بخشی از پول گاز را به شکل سهام در شرکت ملی گاز بلاروس (بلترانس گاز) دریافت کند.

هر سال حدود 45 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از مسیر بلاروس به اروپای غربی، اکراین، منطقه کالنینگراد روسیه و کشورهای منطقه بالتیک، منتقل می شود. بلاروس 21 میلیارد متر مکعب نیز برای مصارف خود خریداری می کند.

شرکت گازپروم روسیه روز چهارشنبه 15 آذر تاکید کرد که مذاکرات با بلاروس در مورد قیمت گاز در بن بست قرار دارد و گازپروم به موفقیت این مذاکرات خوش بین نیست.این درخواست موجب نگرانی مقام های بلاروس شده و این کشور درصدد یافتن منابع دیگری برای تامین گاز مورد نیاز خود شده است.

الکساند لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس، در _ماه سپتامبر تهدید کرد که تمامی روابط کشورش را با روسیه قطع خواهد کرد.