|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد85/10/7: نامه سرگشاده مهرجويي به ضرغامي
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1296 7/10/85 > صفحه 1 (صفحه اول) > متن
 
      


نامه سرگشاده مهرجويي به ضرغامي
اين نوع نمايش فيلم توهين به تماشاچي است



    گروه فرهنگي: در پي اوج گيري اعتراض داريوش مهرجويي به نحوه پخش فيلم «هامون» از برنامه سينما ماورا روز گذشته نامه سرگشاده اين کارگردان صاحب نام سينماي ايران نيز بر روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت. در اين نامه که خطاب به عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما نوشته شده است به بسياري از حذف هاي بي مورد فيلم اشاره شده است و اينکه مجري و کارشناسان برنامه پس از نمايش فيلم در تحليل هاي خود به صحنه هايي از فيلم ارجاع داده اند که بيننده تلويزيون از ديدن آنها محروم مانده بود. در پي انتشار اين نامه خبرنگار «اعتماد» سعي بسياري به عمل آورد تا با يکي از مديران شبکه چهارم سيما يا مديران ارشد سازمان صدا و سيما هم ارتباط برقرار کند تا شايد بتواند پاسخي نيز از آنها براي خوانندگان کسب کند ولي اين تلاش ها بي حاصل بود. اما در خلال اين پيگيري ها از منابع آگاه کسب اطلاع شد که رئيس سازمان صداوسيما در واکنش به وضعيت پديد آمده براي فيلم هامون از گردانندگان برنامه و شبکه خواسته تا بار ديگر فيلم را به صورت کامل و بدون حذفيات صورت گرفته پخش کنند. پيش از اين در تاريخ 15 آذرماه داريوش مهرجويي در آستانه سالروز تولد 67 سالگي خود نيز در گفت وگويي با ايسنا نسبت به شيوه نمايش فيلم از برنامه سينما ماورا اعتراضي شفاهي به عمل آورده و گفته بود: «اين گونه که يک فيلم اساسي و جدي را تکه تکه کنند، مساله يي جز توهين به تماشاچي و مردم ايران نمي تواند باشد.»
    
    حکايت جرح و تعديل فيلم هاي سينمايي ايران براي پخش از سيما موضوع چندان تازه يي نيست و تاکنون شاهد اعتراض هاي گوناگون از سوي فيلمسازان در اين باره بوديم که مي توان به شکوه رضا ميرکريمي پس از پخش فيلم «خيلي دور، خيلي نزديک» اشاره کرد. حال بايد ديد با پديد آمدن وضعيت فعلي شنيده خبرنگار اعتماد درباره دستور رئيس سازمان صداوسيما در جبران اين مساله تا چه حد به واقعيت نزديک است.
    
    و اما نامه مهرجويي:
    نظارت بر نظارت

    مهرجويي در ابتداي نامه خود آورده است: «در نمايش فيلم «هامون» از شبکه چهار سيما چند هفته پيش در برنامه «سينما ماورا» ـ براي بار سوم از شبکه هاي سيما ـ برخلاف نمايش هاي پيشين که حذفيات بسيار اندکي داشت، اين بار حدود 40 مورد از اين فيلم حذف شده بود. از صحنه هاي کوتاه تا بلند و نيز گفت وگوها.»
    
    وي در ادامه با اشاره به اينکه «هامون» به اعتبار منتقدان و تماشاگران و مدرسان رشته سينما در دانشکده ها، از آثار مهم تاريخ سينماي ايران محسوب مي شود و به اعتبار آنها نوعي «فيلم کالت» )ستوده و محبوب( به حساب مي آيد که بارها و بارها توسط تماشاگران مشتاق ديده و بررسي شده، افزوده است: «صحنه هايي از اين فيلم حذف شده که با هيچ گونه معيار اخلاقي، ديني و زيباشناختي مطابقت ندارد و کاري است بي معنا و دل بخواهي و انگار بيشتر به قصد مغشوش و نامفهوم ساختن آن صورت گرفته. جوهره اصلي فيلم که همان رابطه عشق و دين يا عشق و ايمان است کلاً از ميان برداشته شده.» کارگردان فيلم «گاو» به نمونه اين حذف اينچنين اشاره کرده است: «مثلاً صحنه تعليم نماز به هامون کوچک هشت ساله توسط مادرش حذف شده. من به عنوان نويسنده و کارگردان اين فيلم هميشه فکر مي کردم که اداي کلمات مقدس نماز در سکوت سينما، خود نوعي نماز جماعت است که تماشاگر، بازيگر و مردم همراه با هامون کوچک، در آن سهيم شده اند...» کارگردان «ليلا» نمونه ديگري از حذف هاي انجام شده در فيلم را اينگونه برشمرده است: «يا صحنه کوتاه گذاشتن گردن بند حضرت علي )ع( در کف دست هامون، اين صحنه نيز حذف شده. همه صحبت هاي مربوط به ابراهيم خليل الله و عمق عشق و اهميت ايمان او، همراه با صحبت هاي مربوط به کتاب «ترس و لرز» کي ير که گور که موضوع اصلي و ايده فيلم است حذف شده. صحنه هاي ديدار هامون با مادربزرگ در خانه قديمي، صحنه هاي ديدار با مادرزن )خانم توران مهرزاد( نيز حذف شده و نيز صحنه هايي از عزاداري و سينه زني در خانه قديمي هامون و صحنه هاي بيمارستان و ديوانگي هامون.»
    
    کارگردان «سارا» از ناکارآمدترين حذف فيلم اينچنين نام برده است: «اما بي معناترين حذف ها صحنه دادن کتاب ها به مهشيد است که در آن از ميان کتاب هاي «آسيا در برابر غرب»، «فراني و زويي» و غيره، فقط کتاب «دميان» اثر هرمان هسه عارف مسلک آلماني حذف شده است. يا در صحنه ورق زدن کتاب نقشه هاي ايران زمين، که از هخامنشيان، بعد ساسانيان و سپس سلجوقيان شروع و با صفويه و زنديه و قاجاريه و ايران معاصر اتمام مي يابد. در اين صحنه نيز سه امپراتوري بزرگ ايران ـ هخامنشيان، ساسانيان و سلجوقيان ـ حذف شده و فقط از صفويه به بعد مجازند حضور يابند. اين حذفيات چه معنايي دارند و چرا بايد روي يک فيلم سينمايي که هفده سال از ساخت و نمايش آن گذشته و سي دي ها و ويدئوهايش در همه جاي دنيا پخش شده و به نمايش درآمده، پياده شود؟»
    
    کارگردان «پري» در ادامه اين گونه خطاب به ضرغامي عنوان کرده است: «حدس مي زنم خود جنابعالي هم از شنيدن اين مطلب به اندازه من و بسياري از بيننده ها و دوستداران اين فيلم شگفت زده شده ايد... از اينجاست که ضرورت «نظارت بر نظارت» پيش مي آيد، تا بتوان براي اين هرج ومرج نظارتي، اين بي منطقي و غرض ورزي هاي مفرط فرهنگي که بر آثار به خصوص نمايشي ايراني حاکم است، راه حل درستي پيدا کرد. و من مطمئنم که اين مهم با بازنگري توسط شما و کارشناسان ارجمندتان در سازمان صداوسيما، قابل حل خواهد بود.» داريوش مهرجويي در انتهاي نامه نکته مهم ديگري را اينگونه مطرح کرده است: «موضوع ديگري که بسيار باعث تاسف اينجانب شد حقيقت اين مطلب بود که در برنامه «سينما ماورا» که يکي از برنامه هاي خوب سيماست، صحبت هاي ارزشمند و گرانقدري که گردانندگان اين برنامه، آقاي عالمي و مفسران خوش سخن و خوش فکر ايشان مطرح کردند، درباره عشق و ايمان و ترس و لرز و افکار و انديشه هاي يونگ و هايدگر و نيز هگل و نظريه او در باب اهميت امپراتوري هخامنشيان در تاريخ جهان به عنوان اولين نمونه مديريتي کشوري متمدن در پياده کردن نظم و قانون کشورداري در جهان و غيره، همه به صحنه ها و ديالوگ هايي ارجاع مي داد که از فيلم کلاً حذف شده بودند و بدين ترتيب براي تماشاگري که براي اولين بار با يک فيلم تکه پاره و مثله شده و بي سروته روبه رو شده، بيشتر به گيجي و اغتشاش ذهني او اضافه مي کرد تا پالاييدن روح و آگاهي بخشيدن به او.»
    
    
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1296 به تاريخ 7/10/85، صفحه 1 (صفحه اول)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 430 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه زيست شناسي تكويني
متن مطالب شماره 4 (پياپي 40)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است