آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۳۶۱
اقتصاد - جهان
۱۸

اخبار کوتاه اقتصادی

انفجار خط لوله اصلی انتقال گاز پاکستان

فارس- خبرگزاری آسوشیتدپرس از انفجار خط لوله اصلی انتقال گاز پاکستان در ایالت بلوچستان به دست نیروهای مسلح ناشناس خبر داد.

براساس این گزارش، در پی انفجار این خط لوله و دو پست انتقال برق در ایالت بلوچستان، بخش زیادی از مناطق جنوب غرب این کشور در خاموشی فرو رفته است و گاز بسیاری از مناطق قطع شده است. این انفجار در 350 کیلومتری شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان رخ داده است.

پلیس پاکستان نیروهای مسلح قبیله بوگتی را مسوول اصلی انفجارهای اخیر در ایالت بلوچستان معرفی کرده است.

کشف میدان های نفتی جدید در شرق چین

شانا- شرکت نفتی سینوپک چین یک میدان نفتی در آب های شرق چین کشف کرد.به گزارش شین هوا، شرکت نفت و مواد شیمیایی چین، مشهور به سینوپک، یک میدان نفت و گاز در آب های شرق چین کشف کرده است.خبرگزاری شین هوا با استناد به اظهارات یک مقام رسمی «شرکت میدان نفتی شنگلی»، از واحدهای «سینوپک» و مجری این میدان اعلام کرد که «میدان زینبل» در شمال دهانه رودخانه هوانگهه قرار دارد و ذخایر اثبات شده آن شامل 88/6 میلیون تن نفت 44/50 میلیون بشکه) و 482 میلیون متر مکعب گاز طبیعی است. سینوپک به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت چین، در اکتشاف ذخایر جدید در اطراف میدان قدیمی شنگلی، که پس از میدان داکینک، دومین میدان نفتی بزرگ چین به شمار می رود، فعال است.

رشد 19 درصدی GDPاعضای شورای همکاری خلیج فارس

ایسنا- رشد تولید ناخالص داخلی اسمی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2006 به 19 درصد می رسد. موسسه فاینانس بین المللی (IIF) در گزارشی عنوان کرد: «تولید ناخالص داخلی ترکیبی منطقه شورای همکاری خلیج فارس در سال 2006 به 725 میلیارد دلار بالغ می شود.»

سرانه تولید ناخالص داخلی منطقه طی سه سال گذشته افزایش یافته و از کم تر از 11 هزار دلار به بالای 17 هزار دلار رسیده است که این میزان در سال 2007 رشد 4/9 درصدی خواهد داشت.