|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران85/10/14: مسيحيان ايرانو آغاز جشن هاي سال نو
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3540 14/10/85 > صفحه 10 (ايرانگردي) > متن
 
      


مسيحيان ايرانو آغاز جشن هاي سال نو




    فرا رسيدن دي ماه براي مسيحيان جهان مناسبت هاي بسيار مقدسي به همراه دارد. كريسمس، روز تولد حضرت عيسي مسيح (ع) پيامبر بزرگ الهي و نيز آغاز سال نو ميلادي مهمترين مناسبت مسيحيان در اين ماه به شمار مي آيد. پيروان دين مسيحيت در ايام كريسمس مراسم ويژه اي برگزار مي كنند كه برافراشتن درخت كاج سبز در خانه ها آشناترين اين رسوم براي همگان است.
    مسيحيان گرچه بر سر تاريخ تولد حضرت مسيح اختلاف نظر دارند، اما سال نو در تمام كشورهايي كه تقويم ميلادي را به رسميت مي شناسند، از اول ماه ژانويه آغاز مي شود.
    روز كريسمس به روايتي ۳ دي و به روايتي ديگر ۱۶ دي ماه است. برخي محققان تاريخي نيز معتقدند روز سوم دي ماه (۲۵ دسامبر) كه به عنوان روز تولد مسيح در ميان اكثر مسيحيان جشن گرفته مي شود، برگرفته از جشن يلداي ايراني است كه نماد پايان دوران تاريكي و ورود به جهان مهر و روشنايي قلمداد مي شود.
    واژه «يلدا» در زبان سرياني به معناي ميلاد است و ظاهراً تولد ميترا، خدابانوي آئين ميترائيسم را مد نظر دارد. در منابع تاريخي آمده است كه روميان تا اوايل قرن چهارم آئين ميترائيسم را پاس داشته و از روز ۱۷ تا ۲۴ دسامبر را به عنوان «جشن خداي زحل» جشن مي گرفتند. رفته رفته، اما با رشد مسيحيت در سال ۳۳۶ ميلادي، روز ۲۵ دسامبر (۳ دي) رسماً روز ميلاد مسيح خوانده شد.
    
    مسيحيان ايران
    از جمعيت ۷۰ ميليوني ايران، حدود ۹۷ درصد مسلمان بوده و ۳ درصد آن را هموطنان غير مسلمان تشكيل مي دهند. با اين وجود، بر اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، هموطنان پيرو اديان رسمي پذيرفته شده نيز حقوقي برابر با ديگر هموطنان مسلمان دارند.
    درباره تعداد مسيحيان ساكن در ايران آمار دقيقي در دست نيست، اما برخي منابع داخلي تعداد آنان را ۱۵۰ هزار اعلام كرده و آمارهاي سازمان ملل متحد نيز نشان از حضور ۲۰۰ الي ۳۰۰ هزار مسيحي در ايران حكايت مي كند. با اين حال، به نظر مي رسد براي روشن شدن تعداد دقيق آمار، بايد تا اعلام رسمي سرشماري نفوس و مسكن اخير، چند ماه ديگر صبر كرد.
    از نظر قومي نيز مي توان گفت اكثر مسيحيان ايران را گروه هاي قومي ارامنه، آشوري ها و كلداني ها تشكيل مي دهند.
    اصل سيزدهم قانون اساسي پيروان اديان مسيحي، زرتشتي و يهوديان را به رسميت شناخته و آزادي هاي بسياري را براي اين دسته از هموطنان در نظر گرفته و تضمين كرده است. بر همين اساس، از ۵ كرسي نمايندگان اقليت هاي مذهبي، ۲ كرسي به ارامنه مي رسد و آشوريان، يهوديان و زرتشتيان هر يك، يك كرسي دارند.
    روبرت بگلريان نماينده ارامنه جنوب كشور و اصفهان در مجلس مي گويد: «جامعه مسيحيت در رابطه با برگزاري مراسم ديني كه تنها به لحظه تحويل سال ميلادي و تولد حضرت مسيح (ع) محدود نمي شود، در تمام طول سال، اعياد و مراسم با هيچ گونه محدوديتي مواجه نيستند.»
    او مي افزايد: «بخش ديگر اين جشن ها در حوزه خصوصي خانواده ها صورت گرفته و بخش عمومي تر آن با هماهنگي و تعاملي كه ميان دستگاه هاي نظارتي از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود دارد، جوامع مسيحي مي توانند از سالن ها و هتل هاي مورد نظر خود استفاده كنند.»
    ماريو گالگانو، يكي از نمايندگان كنفرانس اسقف هاي سوئيس نيز در گزارش خود از وضع مسيحيان ايران مي آورد: «مسيحيان ايران مي توانند آزادانه عبادت كنند و آئين عشاء رباني خود را انجام دهند.»
    گفتني است براي دسترسي هموطنان مسيحي به برپايي مراسم ويژه كريسمس، تعداد ۵هزار درخت كاج به مسيحيان اهدا مي شود.
    عمده مسيحيان ساكن در ايران به ۲ گروه قومي تقسيم مي شوند: هموطنان ارمني و هم ميهنان آشوري. نيمي از آشوريان، پيرو كليساي شرق آشوري و اكثريت بيشتري از ارامنه كماكان وابسته به كليساي ملي خود، يعني كليساي گريگوري هستند.
    ارامنه ايران
    پيوند ارامنه و ايرانيان به گذشته هاي بسيار دور يا به تعبير بهتر، از آغاز تاريخ ايران باستان بازمي گردد.
    با ظهور مسيحيت، ارامنه دين پرستش خدايان طبيعت و الهه ها را كنار گذاشتند و با مساعي قديسي به نام «سن گرگوار» مسيحيت در ارمنستان دين رسمي اعلام شد.
    جمعيت هموطنان ارمني از استان هاي هرمزگان و خوزستان در جنوب ايران تا اصفهان و تهران در مركز و گيلان و استانهاي آذربايجان شرقي و غربي در شمال و شمال غرب كشور پراكنده اند. با اين حال تمركز ارامنه در جلفاي اصفهان از ديگر نقاط بيشتر است به طوري كه اين شهر با ۲۰ كليسا بزرگترين و زيباترين كليساهاي ايران را دارد.
    «آشوت تيكرانيان» رئيس هيأت نمايندگي خليفه گري كل ارامنه آذربايجان در اروميه مي گويد: «حدود ۱۰۰ هزار ارمني در سراسر ايران زندگي مي كنند كه ۸۵ درصدمسيحيان ايران را شامل مي شود.» او مي افزايد: «۹۰درصد ارامنه ايران پيرو مذهب «گريگوري لوساوريك» بوده و حدود ۱۰ درصد نيز مذهب كاتوليك دارند.» وي درباره برپايي مراسم كريسمس و آغاز سال نو ميلادي ميان ارامنه مي گويد: «آغاز سال نو ميلادي در بين تمامي مذاهب مسيحيت، روز اول ژانويه يا همان دهم دي ماه است اما درباره روز تولد حضرت مسيح بين مذاهب مسيحيت اختلاف نظر وجود دارد.» به گفته تيكرانيان، مسيحيان ارمني شانزدهم دي ماه مصادف با ششم ژانويه را به عنوان روز تولد حضرت عيسي بن مريم(ع) جشن مي گيرند. اين در حالي است كه اغلب مسيحيان جهان روز سوم دي ماه را روز تولد مسيح(ع) مي دانند.
    رئيس هيأت نمايندگي خليفه گري كل ارامنه آذربايجان در اروميه خاطرنشان مي كند: «ارامنه، عيد ميلاد مسيح و غسل تعميد حضرت مسيح(ع) را در حالي كه خاچ (صليب) را با همراهي ساغدوش و سولدوش در آب مي گذارند يكجا جشن مي گيرند.»
    گرچه برگزاري مراسم كريسمس و آغاز سال نو ميلادي يك سنت ديني و مذهبي خاص مسيحيان محسوب مي شود اما آئين هاي ارامنه ايران براي بزرگداشت اين مراسم با سنت هاي كهن ايراني به شكل جالب توجهي تركيب يافته است.
    «مارينا دانغيان» استاد دانشگاه و يك ارمني ساكن تبريز درباره مراسم ارامنه ايران در ايام كريسمس و آغاز سال نو ميلادي مي گويد: «ارامنه ايران در اين ايام تركيبي از سنت هاي ايراني - ارمني و مسيحي را بر جاي مي گذارند.»
    به گفته وي در حالي كه خانه تكاني و خوردن پلو ماهي و كوكو با مراسم نوروز ايراني همسان است تزئينات درخت كاج و دريافت هديه از بابانوئل نيز همان است كه با اختلاف اندكي در ميان ساير مسيحيان رايج است.
    خانم دانغيان مي افزايد: «در شب تحويل سال نو ميلادي همه ارامنه با اعضاي خانواده در منزل يا در كليساها و ساير اماكن مشخص شده دور هم جمع شده و با برنامه هايي خاص به استقبال سال نو مي روند.» به گفته او در اين شب، مسيحيان ارمني سال قديمي را با همه شادي ها و غم هايش به خاطره ها سپرده و از درگاه خداوند منان براي سال جديد آرزوي صلح و صفا و صميميت مي كنند.»
    مارينا دانغيان با اشاره به سنت آوردن هديه از سوي بابانوئل مي گويد: «دادن كادو از سوي بابانوئل نه فقط براي كودكان بلكه براي ما بزرگترها هم شادي آفرين و خاطره انگيز است.»
    اين هموطن ارمني ساكن تبريز در خصوص مراسم ويژه سالروز تولد مسيح(ع) نيز مي گويد: «در اين روز ارامنه در كليساها جمع شده و با روشن كردن شمع در فضايي روحاني به راز و نياز مي پردازند. به گفته وي، هموطنان ارمني در اين مراسم روح و روان خود را با دعا و استعانت از درگاه پروردگار صيقل مي دهند و سرشار از عشق و زندگي به خانه هاي خود باز مي گردند.»
    آشوريان ايران
    آشوريان يكي ديگر از اقوام ساكن در سرزمين كهن ايران محسوب مي شوند كه از بدو پيدايش مسيحيت، به ويژه در قرن اول تا سوم ميلادي به اين آيين گرويدند.
    گرچه نمي توان تاريخ دقيق ورود اين قوم را به ايران مشخص كرد اما براساس مدارك تاريخي موجود، آشوري ها پس از سقوط حكومت بين النهرين، جزيي از ملت ايران شده و با مردم اين سرزمين سرنوشت مشترك پيدا كرده اند.
    در سالهاي پس از انقلاب آشوري ها مانند ساير گروه هاي نژادي و مذهبي رسمي كشور از نعمت آزادي استفاده كرده، زبان و آداب و رسوم و مذهب و سنن قومي خود را كه ضامن بقاي قوميت آنان است، حفظ و حراست كردند.
    آشوريان ايران با توجه به حقوق مندرج در قانون اساسي جمهوري اسلامي براي اديان و مذاهب مورد تأييد، از امتيازات ويژه اي بهره مند شدند. به عنوان مثال تدريس زبان آشوري در مدارس اختصاصي آشوريان ايران مانعي ندارد، در حالي كه چنين امري در سراسر كشورهاي خاورميانه منع شده و حتي كشورهاي همسايه مدعي دموكراسي آن را ممنوع مي دانند.
    آنچه بيش از همه براي آشوريان ايران مايه مباهات است، اين است كه با وجود جمعيت اندك آنان در ايران كه شايد به جمعيت يك شهر نيز نمي رسد (حدود ۵۰ هزار نفر)، ولي يك نماينده در مجلس شوراي اسلامي دارند. اين نماينده صاحب اختياراتي همانند ۲۹۰ نماينده ديگر مجلس است و اين مسأله در خاورميانه و حتي كشورهاي غربي كم نظير است.
    بر همين اساس، برپايي مراسم و آيين هاي ديني و مذهبي در كليساهاي چهارگانه آشوري به ويژه در مراسم سال نو و كريسمس از مفاخر جامعه آشوري است. آيين هايي مانند انجام مراسم قرباني مقدس يا عشاي رباني براي كودكان و آموزش تعليمات ديني در مدارس و كليساهاي آشوري با نظم و شكوه خاص برگزار مي شود.
    كشيش «دارياوش عزيزيان» سرپرست كليساي شرق آشور اروميه در مورد مراسم ويژه آشوريان در سالروز تولد مسيح(ع) و آغاز سال نو ميلادي مي گويد: مسيحيان آشوري از ۲۵ روز مانده به ميلاد مسيح روزه اي با عنوان روزه پرهيز مي گيرند و در اين مدت از صرف گوشت و لبنيات دوري مي جويند. وي مي افزايد: پس از فرا رسيدن ۲۵ دسامبر (چهارم دي) آشوريان روزه خود را به پايان رسانده و با حضور در كليسا مراسم عشاي رباني را به جاي مي آورند.
    به گفته وي، از بعد از ظهر روز چهارم دي ماه، مردم براي ديد و بازديد و عرض تبريك به روحانيون آشوري در كليساها حاضر مي شوند اما از فرداي آن روز اين روحانيون هستند كه به همراه مردم به ديد و بازديد از ديگر همكيشان خود مي روند. گفتني است ماه نيسان همزمان با ۱۳ فروردين سالروز آغاز سال آشوري است. جالب اين كه سنت هاي بزرگداشت اين ايام نيز درست به همانند مراسم سيزده بدر ايام نوروز است.
    كشيش دارياوش عزيزيان سرپرست كليساي شرق آشور اروميه به همكاري و همراهي نهادهاي دولتي در برگزاري هر چه بهتر مراسم سال نو ميلادي و سالروز تولد مسيح(ع) اشاره كرده و مي گويد: در شب ۲۵ دسامبر با همكاري كميته امداد امام(ره) هدايايي به عنوان عيدي براي كودكان و نوجوانان آشوري تهيه شده بود كه به خانواده هاي نيازمند آشوري در اين منطقه اهدا شده و موجب شادي اين خانواده ها در ايام عيد شدند.
    وي همچنين به برنامه هاي بنياد شهيد انقلاب اسلامي در روزهاي گذشته اشاره كرده و مي گويد: روز چهارشنبه هفته گذشته از سوي اين بنياد مراسم ويژه اي ترتيب يافت تا ضمن تبريك و بزرگداشت ايام عيد، ياد و خاطره شهداي مسيحي در طول ۸ سال جنگ تحميلي گرامي داشته شود. به گفته وي در اين روز از خانواده هاي ايثارگر شهدا، جانبازان و اسراي مسيحي نيز تجليل شد.
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3540 به تاريخ 14/10/85، صفحه 10 (ايرانگردي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 689 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه روش هاي نوين آبياري
متن مطالب شماره 127، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است