آرشیو پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۱۴۵
بانک و بیمه
۱۳

طی دو روز گذشته پوند انگلیس 12تومان گران شد

گروه بازار پول- دلار در بازارهای جهانی طی سه هفته گذشته به کمترین میزان معاملات خود در بازارهای جهانی نسبت به یورو رسیده است. این امر در نتیجه انجام یک پژوهش صنعتی است که نشان می دهد ماه گذشته رشد تولید کارخانه های آمریکا از یک آهنگ منفی برخوردار بوده است.

به گزارش بلومبرگ احتمال کاهش بیشتر ارزش دلار به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا ممکن است که فدرال رزرو را به کاهش نرخ بهره وادارد. بنابراین گزارش انتشار یک آمار دولتی در آمریکا نشان می دهد که نرخ بیکاری در کشور آلمان در ماه گذشته میلادی کاهش یافته و بانک مرکزی اروپا (ECB) هفته آتی نرخ بهره را در کشورهای حوزه یورو افزایش خواهد داد.

بنابراین گزارش نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا در مقایسه با اوراق قرضه 10 ساله آلمان به پایین ترین حد خود رسیده است. کلیفورد بنت، تحلیلگر ارشد موسسه ارزی Fxmax در استرالیا معتقد است که بازار در انتظار کاهش بهره دلار و افزایش بهره یورو است. همچنین آمارهای جزئی تر نیز در اقتصاد آمریکا نشان می دهد که در چند ماه آینده نیز از ارزش دلار کاسته و بر ارزش یورو افزوده خواهد شد.

دلار سال گذشته میلادی در مقابل یورو و 17ارز معتبر دنیا اوضاع بدی داشته است و این وضعیت معاملات دلار را به شدت کاهش داده است. نرخ برابری یورو روز گذشته در مقابل دلار آمریکا مجددا رو به افزایش نهاد و به رقم 3278/1 رسید. نرخ برابری پوند انگلیس نیز در مقابل دلار با رشد بیش از پیش خود به حد 9713/1 رسید که موجب افزایش قیمت هر پوند در بازار داخلی ایران شد. روز گذشته هر پوند انگلیس با 5تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه و 12تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به حد 1827تومان رسید.

همچنین نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به 945/118 رسیده است، دینار عراق نیز که طی دو روز گذشته از قیمت720هزار تومان به حد 705هزار تومان به ازای هر یک میلیون واحد افت کرده بود مجددا روز گذشته با 15هزار تومان رشد قیمت مواجه شد و به حد رکورد 720هزار تومان بازگشت.