آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۳۰۵
صفحه آخر
۱۶

ساراماگو و خاطرات کوچک روزگار کودکی

گروه فرهنگی: «خاطرات کوچک» عنوان جدیدترین کتاب ژوزه ساراماگو است که در کشورهای اسپانیایی زبان با استقبال زیادی روبه رو شده است.

انتشارات آلفاگوارا که یکی از معتبرترین ناشران اسپانیا است این کتاب را در تیراژ 40هزار نسخه منتشر کرده است و در ماه مه نسخه فرانسه و انگلیسی این اثر در اروپا توزیع می شود.

به گزارش روزنامه ال پائیس ژوزه ساراماگو درباره این کتاب معتقد است: «من در طول زندگی ام کارهای زیادی انجام داده ام اما مهم متن نیست همیشه برای من نفس کار مهم است، موفقیت کتاب هرگز برای من هدف نبود.»

کتاب خاطرات کوچک خودنوشتی است از خاطرات روزگار کودکی او که در 180 صفحه تمام خاطرات تاثیرگذار زندگی ساراماگو را در برمی گیرد. او در این کتاب به شرح روزگار کودکی اش و کشف چیزی به نام جهان می پردازد، جهانی که او را شگفت زده کرد. او معتقد است: «هنوز هم این دنیا تند و تند مرا شگفت زده می کند. این شگفتی ها مشکل جهان نیست بلکه همه این شگفتی ها را انسان می آفریند که جهان را پر از بی عدالتی و شکنجه و خشونت کرده است.»

ساراماگو در این اثر به شرح ماجراهایی می پردازد که سبب شد برای اولین بار متوجه شود دنیا از آشپزخانه کوچک مادرش بزرگ تر است. ساراماگو قصد دارد ادامه خاطراتش را و اینکه چرا درست در نیمه زندگی اش به این نتیجه رسید که باید نویسنده شود را منتشر کند.