|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد85/10/21: بي عدالتي در حق موتزارت وسترن
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4304
سه شنبه 23 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1305 21/10/85 > صفحه 9 (هنر) > متن
 
      


بي عدالتي در حق موتزارت وسترن
موريکونه اسکار افتخاري مي گيرد

نويسنده: ساسان گلفر

دو فا دو فا دو...
    
    لا بمïل- سي بمïل- فا...
    
    کافي است گوشتان اين هشت نت را بشنود تا ذهنتان به يک سفر دور و دراز برود: سفر به شوره زاري بي آب و علف که سه سوارکار کلاه بر سر در ميان خار و خاشاک و بوته هاي کاکتوس آن دنبال گنج مي گردند، به يکديگر نارو مي زنند و با هم دوئل مي کنند. يکي از اين سوارکارها «خوب» است، ديگري «بد» و سومي «زشت».
    
    کمتر کسي ممکن است اين تصوير را قبلاً نديده باشد و تقريباً محال است که يک نفر را در روزگار ما بتوان پيدا کرد که توالي اين هشت نت را نشنيده باشد چون نواي «خوب، بد، زشت» در طول چهل سال گذشته آنقدر در رسانه هاي گوناگون تکرار شده که مي توان آن را يکي از شمايل هاي فرهنگ بشري معاصر دانست. اگر آن فيلم را با دقت و کيفيت خوب ديده باشيد، متوجه مي شويد که آهنگساز نابغه يي که به خاطر آثار تجربي و ترکيب صداهاي واقعي در موسيقي شهرت دارد، در واقع زوزه گرگي را تکرار کرده است که ابتداي فيلم، هنگام نزديک شدن لي وان کليف «بد» به خانه يي که قرار است خانواده يي را در آن قتل عام کند، به گوش مي رسد. سازنده اين موسيقي ماندگار البته آثار به ياد ماندني ديگري نيز دارد که تعدادي از آنها در حافظه جمعي بشر جا خوش کرده اند: از مارش شلوغ و برانگيزنده «نبرد الجزاير» تا نواي مرموز گيتار و سازدهني لابه لاي موسيقي اپراوار «روزي روزگاري در غرب» ، حسرت جواني از دست رفته در آواهاي انساني «روزي روزگاري در امريکا»، نواي نوستالژيک «سينما پاراديزو»، تمناي «مالنا» و نواي ساز ابوا که در موسيقي متن کورال سمفونيک «ماموريت» با سرخپوستان در معرض تهديد غمخواري مي کند.
    
    «انيو موريکونه» با حدود 500 موسيقي متن فيلم و سريال هاي تلويزيوني که در مدت 45 سال ساخته، پرکارترين آهنگساز فيلم تاريخ است، و اين پرکاري هرگز به کيفيت کار او لطمه نزده است. تعدادي از فيلم هاي بزرگ تاريخ سينما را بدون موسيقي متن او نمي توان تصور کرد، با اين حال همين شاهکارهاي او را مي توان فارغ از تصوير بارها و بارها شنيد و لذت برد. بي دليل نيست که به موريکونه لقب «موتزارت موسيقي فيلم» داده اند. نکته جالب در مورد موريکونه اين است که با اين تعداد فراوان موسيقي هاي متن عالي، هرگز نتوانسته است جايزه اسکار بهترين موسيقي متن را بگيرد، اگرچه تاکنون پنج مرتبه براي «روزهاي بهشت» )1979(، «ماموريت» )1986(، «تسخيرناپذيران» )1988(، «باگزي» )1992( و «مالنا» )2000( نامزد اسکار شده است. او بارها صريحاً به اين نکته اشاره کرده و آن را بي عدالتي در حق خود دانسته است. از جمله در مصاحبه يي با گاردين در سال 2001 گفته است: «مطمئن بودم که جايزه اسکار را براي «ماموريت» به من مي دهند. اما آن سال «حوالي نيمه شب» جايزه را برد که حتي موسيقي متن اش ارژينال نبود. البته هربي هنکاک تنظيم خوبي انجام داده بود اما از قطعات موجود استفاده کرده بود. اصلاً نمي شد آن را با «ماموريت» مقايسه کرد. اسکار را از من دزديدند، خب، البته اگر به حرف من بود که بايد هر دوسال يک بار جايزه را به من مي دادند.»
    
    امسال آکادمي اسکار تصميم گرفته بي عدالتي خود را جبران کند و اخيراً اعلام کرده است که جايزه افتخاري براي تقدير از تلاش هاي او در حوزه سينما در مراسم اسکار در ماه فوريه 2007 به او اعطا خواهد شد. شايد آکادمي با اين اقدام بتواند هواداران و ستايشگران فراوان آثار موريکونه را تا اندازه يي تسکين دهد.
    
    انيو موريکونه 10 نوامبر 1928 در رم به دنيا آمد. در کنسرواتوار آکادمي ملي «سانتا سيسيليا» نوازندگي ترومپت را آموخت و بعد در رشته آهنگسازي و رهبري گروه کر فارغ التحصيل شد. ابتدا تصميم داشت خود را وقف موسيقي کلاسيک مدرن کند اما بعد به کار تنظيم آوازهاي پاپ ايتاليايي پرداخت. در سال 1958 با «ماريا تراويا» ازدواج کرد. اولين موسيقي متن خود را در سال 1961 براي فيلم ايتاليايي «فاشيست» نوشت. در سال1964 براي اولين بار با برناردو برتولوچي در فيلم «پيش از انقلاب» )1964( و سرجيو لئونه در «به خاطر يک مشت دلار» همکاري کرد. همکاري او با لئونه دوران پرثمري را به همراه داشت که با ساختن موسيقي متن «به خاطر چند دلار بيشتر»، «خوب، بد، زشت»، «روزي روزگاري در غرب»، «نام من هيچکس است» و «روزي روزگاري در امريکا» ادامه يافت و بيشترين شهرت را در دوران اوليه کار موريکونه براي او به ارمغان آورد و ساختن موسيقي متن 30 فيلم وسترن عمدتاً ايتاليايي و موسوم به «وسترن اسپاگتي» را به دنبال داشت. با نگاهي به فهرست طويل موسيقي هاي متن موريکونه مي توان به توانايي شگفت انگيز او در انطباق با کارگرداناني که پيشينه فرهنگي و رويکرد سبکي و سليقه زيبايي شناختي کاملاً متفاوتي دارند، پي برد. از جمله فيلمسازاني که براي آنها موسيقي متن ساخته مي توان از برناردو برتولوچي، لينا ورتمولر، جان هيوستن، کارلو ليتزاني، جيلو پونته کوروو، فرانکو زفيرلي، آلبرتو لاتوادا، ترنس يانگ، پي ير پائولو پازوليني، هانري ورنوي، ميخاييل کالاتازوف، اليو پتري، جيوليانو مونتالدو، داريو آرجنتو، ادوارد دميتريک، ايو بوآسه، روبر انريکو، لوييجي زامپا، ماکسيميليان شل، والريو زورليني، لوييجي کومانچيني، مايکل اندرسون، جان بورمن، ترنس ماليک، ماريو مونيچلي، ويتوريو و پائولو تاوياني، ساموئل فولر، جان کارپنتر، ريچارد فلايشر، رولاند جافي، برايان دي پالما، رومن پولانسکي، پدرو آلمودوبار، جوزپه تورناتوره، بري لوينسون، ويليام فريدکين، مارگارت فون تروتا، ولفگانگ پترسن، آدريان لين و وارن بيتي نام برد. ساختن به طور متوسط بيش از 10 موسيقي متن در سال، مانع فعاليت موريکونه در حوزه موسيقي ارکسترال و مجلسي نشده است و از جمله آثار او مي توان به «رکوييم براي ارکستر» )1966(، «کنسرتو براي ويولنسل، فلوت و ارکستر» )1983( ، «کانتات براي اروپا» )1988( و «صداي سکوت» )2002( اشاره کرد.
    
    موريکونه در سن 78 سالگي همچنان فعال و پرکار است و در سال 2006 براي پنج فيلم موسيقي متن ساخته است. ظاهراً او حاضر نيست تسليم گذشت زمان شود و بالا رفتن سن را مانعي براي فعاليت مشکل و پرتنش رهبري ارکستر بداند. موريکونه اواسط آذرماه امسال مجموعه يي از آثار موسيقي متن کلاسيک خود را در سالن «همرسميت آپولو تيه تر» لندن اجرا کرده است و نيمه بهمن ماه نيز، پيش از شرکت در مراسم اسکار، در «راديوسيتي ميوزيک هال» نيويورک کنسرت خواهد داد.
    
    
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1305 به تاريخ 21/10/85، صفحه 9 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 262 بار
    



آثار ديگري از "ساسان گلفر"

  لباسي بر تن مردم دنيا
ساسان گلفر، شرق 17/6/97
مشاهده متن    
  پدرام سلطاني، نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران: شكست ها را شناسايي نكرديم
ساسان گلفر، شرق 14/6/97
مشاهده متن    
  كابوس جنازه هاي آفتاب سوخته
ساسان گلفر، شرق 12/6/97
مشاهده متن    
  ما به مدرك نيازي نداريم
ساسان گلفر، شرق 3/6/97
مشاهده متن    
  جنايت و ديوانگي بچه پولدارها
ساسان گلفر، شرق 30/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو هفته نامه موفقيت
متن مطالب شماره 389، نيمه دوم بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است