آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۳۰۸
اجتماعی
۱۸

گلایه های مجله معمار از گرانی نرخ پست

ده سال است که مجله یی به نام معمار منتشر می کنیم که با تلاش و کوشش جامعه معماران سر و صورتی آبرومند گرفته و از نظر کیفیت گرافیک و مطالب به حد استانداردهای بین المللی رسیده است.

ایرانیان خارج کشور نیز طبعا از این مجله استقبال کرده اند چرا که آنها را از وضعیت معماری در کشور مطلع می کند و در عین حال بیانگر توانایی های بالقوه و بالفعل ایرانیان است.

اما جالب اینجا است که در چند سال گذشته ما ناچار بوده ایم برای پست یک نسخه مجله رنگی با کاغذ گلاسه که 4000 تومان قیمت داشته مبلغ 7000 تومان یعنی تقریبا دوبرابر قیمت آن هزینه پست برای خارج از کشور)البته با تخفیف مطبوعاتی،(بپردازیم و می توانید تعجب ما را دریابید وقتی اخیرا اعلام کردند که کلیه مجلات از شمول مطبوعات خارج شده اند و از این پس باید مبلغ 15000 تومان یعنی تقریبا چهار برابر قیمت یک مجله 4000تومانی برای پست خارج از کشور بپردازیم.

این روال و رویه که مخالف تمامی قوانین عرفی و رسمی جهانی و مخالف تمام رویه های قدیمی پست خود ایران است یک واقعیت ترس آور را نشان می دهد: اینکه ظاهرا مدیران جدید پست بدون اطلاع از منطق قیمت گذاری و اصول و مقررات پذیرفته شده و پرسابقه، کارهای عجیبی می کنند که متوجه پیامدهای آن نیستند.

این نوع رفتارها یادآور دورانی است که حکام ولایتی و ایالتی یا کسانی که اداره دستگاه ها را کنترات می گرفتند، هر کار که می خواستند می کردند و هر چه می خواستند از مردم می گرفتند.

می توان تجسم کرد که در جامعه پیچیده شهری 70 میلیونی ما با این نحوه اداره امور چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود.