آرشیو چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۸۷۱۷
اخبار اقتصادی
۴

گزارش کیهان از افزایش قیمت زعفران دربازار

قیمت هر مثقال زعفران گل در بازار به 2 برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ما، قیمت هر مثقال زعفران از 2800 تومان هفته پیش به مثقالی 5200 تا 5400 تومان افزایش یافت. یک فروشنده زعفران در بازار تهران دراین باره به خبرنگار ما گفت: ده روز پیش زعفران کیلویی 590 هزار تومان بود و این رقم امروز (سه شنبه) به کیلویی یک میلیون و 120 هزار تومان افزایش یافته است. وی افزود: مردم چه گناهی کرده اند که زعفران مثقالی 2800 تومان را به دو برابر قیمت خریداری کنند. وی گفت: عده ای سودجو و فرصت طلب با خرید زعفران از تولیدکنندگان با قیمت بالا قیمت فروش آنرا در بازار افزایش داده اند.

وی افزود: متاسفانه با این افزایش قیمت، زعفرانی که مغازه داران موجود دارند هرچند با قیمت قبل است ولی به قیمت روز بفروش می رسد. وی از دولت خواست با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و مصرف این ماده غذایی در این ایام، اقدام عاجل انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ما، «فیروز صانعی» مسئول آموزش و تحقیق اتحادیه تولیدکنندگان زعفران در مشهد پیرامون افزایش قیمت این محصول گفت: امسال تولید زعفران بنابر آمار اداره کشاورزی 120تن بوده است درحالیکه سال گذشته این میزان 230 تن بود. وی علت کاهش تولید را گرمی هوای سال گذشته در استان خراسان ذکر کرد. وی در عین حال مصرف داخلی کشور را سالانه 30تن اعلام کرد و گفت: ما به التفاوت این میزان تولید صادر می شود.

صانعی درباره قیمت زعفران گفت:قیمت زعفران ممتاز درحال حاضر بین 950 هزار تا یک میلیون تومان و زعفران پوشان بین 880 تا 950 هزار تومان است و با سود فروشنده در بازار با قیمت بیش از یک میلیون تومان به فروش می رسد. وی گفت: دولت امسال 6-5 تن زعفران خریداری کرده و می تواند بازار را کنترل کند. صانعی درباره صادرات زعفران با توجه به این افزایش قیمت گفت:امارات - هند و چین خرید زعفران ایران را با قیمت روز قبول کرده اند ولی کشورهای اروپایی این قیمت را نپذیرفته اند.