آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۱۳۱۵
برش های کوتاه
۹

آخرین سفر فاتح اورست به قطب

گروه ترجمه: فاتح قله اورست و جست وجوگر قطب جنوب سر ادموند هیلاری در سن 87 سالگی برای بازدید مجدد به قطب جنوب بازگشت. به اعتقاد او این آخرین سفرش به این سرزمین یخ زده خواهد بود.

هیلاری به همراه گروهی شامل هلن کلارک نخست وزیر زلاندنو و سایر مقامات عالی رتبه برای برگزاری پنجاهمین مراسم یادبود ساخت مرکز اسکات بیس که خود هیلاری در سال 1957 از دست اندرکاران راه اندازی آن بود به قطب جنوب سفر خواهد کرد.

هیلاری روز جمعه یک روز بعد از رسیدن به قطب گفت: «این احتمالا آخرین فرصت من برای بازدید از قطب جنوب خواهد بود.» هیلاری جزء گروهی بود که در سال 1955 به قطب شمال سفر کردند و اولین کسی بود که با استفاده از یک تراکتور کشاورزی در قطب رانندگی کرد. این سفر دو سال پس از آنکه نام هیلاری و راهنما و باربرش تنزینگ نورگی به عنوان اولین فاتحان قله اورست- بلندترین قله جهان- ثبت شد انجام شد.

هیلاری که پس از آن نیز همچنان به سفر کردن به نپال و سایر نقاط جهان ادامه داد، آخرین بار دو سال پیش به قطب جنوب سفر کرده بود. او گفت: «من همیشه دوست داشتم که باز به این قاره برگردم ولی بعد از آخرین سفرم فکر نمی کردم دیگر این فرصت را بیابم. این بازگشت که اکنون فرصت آن را یافته ام برایم بسیار باشکوه است.»هیلاری پیش از این به دلیل سیاست های ژاپن در مورد ارائه مجوز به شکارچیان وال که برای مقاصد علمی شکار می کنند و همینطور به رسمیت نشناختن ممنوعیت های بین المللی در مورد شکار تفریحی از این کشور انتقاد کرده و گفته بود: «انگار ژاپن این موضوع را درک نمی کند که این مخلوقات باارزش و فوق العاده نیاز به محافظت دارند.»