|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه رسالت85/11/12: سينماي دفاع مقدس با دفاع مقدس، بيگانه است
magiran.com  > روزنامه رسالت >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 9434
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2829
magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 6074 12/11/85 > صفحه 5 (فرهنگي) > متن
 
 


سينماي دفاع مقدس با دفاع مقدس، بيگانه است
گفتگو با عليرضا اسحاقي نويسنده، بازيگر و کارگردان بسيجي:

نويسنده: منيره غلامي توکلي

اشاره:
    عليرضا اسحاقي، بازيگر، کارگردان و فيلمنامه نويس بسيجي و سرد و گرم چشيده روزگار جنگ است. کسي که نامش از دير باز حتي زماني که مويي بر صورتش نروييده بود ولي بوي دود و باروت را در فضاي جبهه با گوشت و پوست خون درک کرده بود، برتارک سينماي دفاع مقدس مي درخشد. اسحاقي که در سال 1346 در يکي از محلات جنوب شهر تهران - 13 آبان - به دنيا آمده است در گفتگوي با ما شرکت کردو برايمان گفت.
    ***
    من از سال 57 درست مصادف با جريان شکل گيري پيروزي انقلاب به عنوان بازيگر وارد فعاليتهاي فيلم سازي شدم و اولين تجربه بازيگري ام را با ايفاي نقش اول مجموعه تلويزيوني “نان آوران” کاري از گروه تلويزيوني کودک شبکه اول در 13 سالگي کسب کردم و اين موفقيت مشوق و دليل اصلي حضور جدي من درعرصه فرهنگي سينما، بخصوص سينماي دفاع مقدس است. در همان سال ها بود که در سطح مدرسه با انجام فعاليتهايي در زمينه تشکيل گروه سرود، نگارش فيلمنامه و کارگرداني نمايش و تئاتر به عنوان قوي ترين تيم فرهنگي مدارس منطقه شهر ري شناخته شديم و در سال 61-60 با عضويت در بسيج ناحيه 10 شهر ري، فرصت و توفيق خوبي جهت ارائه کارهاي فرهنگي خود در مناطق و جبهه هاي جنگ به دست آورديم. فعاليت در دو کوهه از به ياد ماندني ترين خاطرات من در آن دوران است. سال 1363 با بازي در فيلم “حماسه دره شيلر” وارد دنياي سينما شدم، در واقع حضور در اين فيلم ورود رسمي من به حوزه سينمايي دفاع مقدس است و بدين ترتيب مي توان گفت از ميانه دهه 60 تا سال 75 در اکثر فيلمهاي دفاع مقدس ايفاي نقش کرده ام.
    مثل انسان و اسلحه، چشم شيشه اي، دکل، تونل، بر بال فرشتگان و بهترين تابستان من که به تازگي در تلويزيون مجددا به نمايش گذاشته شد.
    سال 68 پس از گرفتن ديپلم در رشته فيلمنامه نويسي وارد دانشکده صدا و سيما شدم و سال 71 موفق به اخذ مدرک کارشناسي گشتم و از سال 72 به صورت رسمي با حکم تهيه کنندگي به استخدام صدا و سيما در آمدم.
    درباره ورودتان به عرصه فيلمسازي گفتيد اما درباره انگيزه و چرايي حضورتان در عرصه تهيه کنندگي و فيلمنامه نويسي سينماي دفاع مقدس چيزي نگفتيد؟
    به سوال شما از جنبه هاي مختلفي مي توان پاسخ داد؛ در آن برهه زماني من به عنوان يک نوجوان زندگي را به نوعي براي خودم تعريف کرده و بنا بر آن تعريف شغل و آينده کاري ام را انتخاب نموده بودم، قطعا انگيزه اي مهمتر از اينکه در راستاي اهداف طراحي شده ام گام بردارم برايم وجود نداشت. از طرف ديگري مي توان گفت از ساده ترين و مقبول ترين دلايل ورود من به عرصه هنر، عشق و علاقه فهم به اين مقوله بوده است؛ آن هم در دوره نوجواني که انسان به علايق خود به ديده حرفه اي و راهي براي کسب منافع و ماديات نگاه نمي کند.
    اما به مرور زمان و با يادگيري اين نکته که درگيري و علاقه مندي به پديده ها درجريان زندگي به شغل و دغدغه فکري تبديل خواهند شد به اين مقوله به عنوان يک شغل نگاه کرده و تحت تاثير آموزه هاي اولين کارگردان فيلم به اين نتيجه رسيدم که بازيگري به عنوان اولين تجربه يا کار سينمايي، ملاک و انتهاي فعاليت هاي هنري من نيست؛ پس به سمت کارگرداني و فيلمنامه نويسي کشيده شدم و از همان دوران، کارگرداني و فيلمنامه نويسي به عنوان دغدغه ها و مسائل عمده فکري من درآمدند و نوشتن انواع فيلمنامه هاي کوتاه و بلند و نمايشنامه هاي مختلف را آغاز کردم.
    اما ورودم به سينماي دفاع مقدس دلايل خاص و شايد تحت شرايط مقطعي زمانه خودش بود.
    در آن دوران جنگ وارد زندگي من شده بود و بايد در برابر آن واکنش نشان مي دادم.
    وقتي در زمان جنگ و حتي بعد از آن مي ديدم که گروهي نظر يا گرايش خود را له يا عليه جنگ ابراز نمي کنند و حتي مشخص نمي کنند که با مردم هستند يا ضد آنها! و يا مي ديدم متاسفانه مخالفت خود را با مردم نشان مي دهند! به اين نتيجه رسيدم که در عرصه هنر، عنصري که بتواند و بخواهد خالصانه براي نظام خدمت کند کم است. پس براي پر کردن آن فضا وارد سينماي دفاع مقدس شدم و حرکت قلم و دوربين را در راه پيروزي و انتقال جريان و فرهنگ دفاع مقدس موثرتر از اسلحه دانستم. از سويي ديگر حس انجام وظيفه در انعکاس و اطلاع رساني وقايع جنگ به سمع و نظر مخاطبان علاقه مند از ديگر دلايل حضور من در اين سينما بود.
    متاسفانه ما هنرمندان، خارجان از گود ميدان دفاع بوديم که تحت تاثير فضاي جبهه، منش و اعمال سربازان کوچه پس کوچه هاي جبهه قرار مي گرفتيم. کما اينکه در فيلمنامه “سرودخاک” به اين موضوع اشاره کرده ام.
    به عنوان کسي که سالهاي جنگ را درک کرده و تجربه شخصي خود را از طريق فيلمنامه نويسي يا بازيگري به نسلي جديد يا حتي نسلي همزمان جنگ اما دور از عرصه آن، انتقال داده ايد فکر مي کنيد چرا جنگ ما “دفاع مقدس” نام گرفت؟
    جنگ ما دفاع مقدس نام گرفت، زيرا ما در شرايطي قرار گرفتيم که ناچار به دفاع نظامي و مسلحانه شديم. اگر در شرايط عادي به کسي زور بگويند و بر ارزشها و دلبستگي هايش اهانت و تجاوز کنند اولين و ساده ترين راه مقابله با اين موضوع را دفاع مي داند. اما ما در شرايط عادي و برابري نبوديم کشوري که به سوي ما حمله کرده بود، مجموعه اي از توانمندي نظامي شرق و غرب محسوب مي شد و نيروي مردمي ما با تجهيزاتي ساده چون تير و کمان و اسلحه ساچمه اي و با ساده ترين ابزار مبارزاتي به دفاع مقدس از کيان و خاک و ناموس خود مي پرداختند. جنگ 38 يا 36 روزه خرمشهر و آزادي آن از دست کساني که رهبرانشان قول فتح 3 روزه ايران را به آنها داده بودند از عنايات خداوند به مردم ايران بود. عناياتي که توسط آن مردم ايران توانستند معادلات سياسي، نظامي ابرقدرت ها را برهم زنند و نمونه عيني آن در حال حاضر جنگ لبنان بود. دفاع ما دفاع مقدس نام گرفت زيرا براي حراست از مقدسات با تمسک به ائمه اطهار(ع) صورت گرفت و همان طور که امام خميني(ره) فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد مي توان گفت در تمامي پيروزي هاي ما دست ياري خداوند همراه بچه ها بود.
    دفاع مقدس چه چيزي را در ذهن شما تداعي مي کند؟
    نام دفاع مقدس مرا به ياد اسطوره زمان خودمان شهيد فهميده مي اندازد به ياد رزمايش هايي که بسيج براي نوجوانان بسيجي برگزار مي کرد و ما با اشتياق در آنها شرکت نموده و براي پريدن روي مين و عمليات هاي انتحاري ثبت نام مي کرديم.
    نام دفاع مقدس مرا به ياد سال هاي بي بازگشت و بي نظير جنگ حق عليه باطل مي اندازد، سال هايي که به زودگذري و شيريني سال هاي جواني بودند و الآن چيزي جز حسرت از آن بياد نداريم، حسرتي که اي کاش از آن دوران بيشتر و بهتر استفاده مي کرديم.
    دفاع مقدس مرا به ياد حصر آبادان، آزادي خرمشهر و دفاع مردمي مي اندازد، دفاعي که مردم بومي و سربازان از کيان و دين خود با کمترين و ساده ترين ادوات داشتند.
    دفاع مقدس مرا به ياد عزت و سربلندي در سايه لطف و عنايات خداوند مي اندازد.
    من هنوز جريان دفاع مقدس را در دستاوردهايش مي بينم ارتقاي سطح علمي دانشمندان ما در عرصه هاي مختلف مثل پزشکي و انرژي هسته اي که به درستي از اوايل جنگ و بعد از پيروزي پايه ريزي شده بود. کسب توانمندي هاي نظامي در عرصه ساخت محصولات دفاعي يا تفکرات و انديشه هاي سياسي و نظامي که حتي آن را به صورت تجربه در خدمت ساير مردم کره خاکي قرار داده ايم رسيدن مردم به مرحله اي از اعتماد به نفس و اتکا به دانش و توانايي هاي بومي که همه اينها دستاوردهاي دفاع مقدس است و در سايه استفاده درست و به موقع تجربيات لحظه به لحظه آن دوران دستيافتني شده اند.
    به نظر شما چرا سينماي دفاع مقدس ما اينقدر ضعيف عمل کرده است انتقاد به اين سينما بر اين استوار است که بيشتر به حاشيه رفته است . نظرتان چيست؟
    اينها سوالاتي است که پاسخگويي به آنها کليشه اي است و گاهي اوقات فراتر از زمان در دست ماست ولي اگر بخواهيم پاسخ بگوييم مي توانيم از خرده گيري به مديريت به عنوان بالاترين مقام تا تهيه کنندگان و فيلمنامه نويساني شروع کنيم که آن دوران را نديده و يا فضاي آن را درک نکرده اند. مي توانيم به اين حقيقت تلخ اشاره کنيم که سينماي ما يا در کل هنر ما بيشتر دنبال کننده يک جريان فکري هست يا خلق کننده؟ مي توانيم خودمان را با فرض اين ادعا که زماني فکر مي کرديم مي توانيم به عنوان هنرمند بر بچه بسيجي ها تاثير بگذاريم و پا به اين عرصه گذاشتيم و با ديدن آنها به اين حقيقت رسيديم که حتي به گرد وجود و عقايد آنها نخواهيم رسيد. کساني که آن بچه ها را ديده اند مي فهمند که واقعا آنها چه انسان هاي بزرگي بودند و حالا در اين زمان به دور از آن فضا و بچه ها و حتي روحيه ايثار، شجاعت و ظرفيت گذشت آنها را درک نکرده ايم چگونه مي توانيم بازسازي مقبولي داشته باشيم. خودتان بگوييد حد من در ايثار آنها کجاست!؟ من به صورت قاطع ادعا مي کنم که ما هنرمندان در درک و لمس فضاي جبهه و جنگ نه تنها توفيقي نداشتيم که حتي به درصدي از فهم درست هم نرسيديم پس چگونه مي توانيم نقال و تاثيرگذار بزرگ و درستي باشيم؟ براي همين است که شما مي بينيد فيلمهاي دفاع مقدس ما نتوانسته به روح و ذات بچه هاي بسيجي نزديک شود البته اين اتفاق درحوزه هاي ديگر هم رخ داده است.
    و الان چه فيلمي در دست داريد؟
    با همکاري سيما فيلم از ابتداي سال در حال تهيه يک فيلم سينمايي بنام “تله روباه” با موضوعيت انرژي هسته اي ومسائل امنيتي هستيم که در حال گذراندن مراحل مونتاژ تهيه يک سريال هم به نام “لبخند سبز” با گروه فيلم و سريال شبکه اول در دست اقدام داريم.
    
    
    
    


 روزنامه رسالت، شماره 6074 به تاريخ 12/11/85، صفحه 5 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 414 بار



آثار ديگري از "منيره غلامي توکلي"

  قهرمان عرصه رسانه
منيره غلامي توکلي ، رسالت 26/7/86
مشاهده متن    
  فاطمه (س) ، قيام بي پايان
منيره غلامي توکلي، رسالت 14/4/86
مشاهده متن    
  سوغاتي از سرزمين راهيان نور
منيره غلامي توکلي، رسالت 21/1/86
  برکه غدير رو به گسترش است و سرانجام به اقيانوس جهان مي ريزد / گفتگو با آيت الله سيدمحمد قائم مقامي مدرس حوزه و محقق علوم اسلامي
منيره غلامي توکلي، رسالت 17/10/85
مشاهده متن    
  اشکي نثار شاهدان
منيره غلامي توکلي ، رسالت 1/9/85
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو ماهنامه فيض
متن مطالب شماره 6 (پياپي 103)، بهمن و اسفند 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است