|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران85/11/18: سمفوني عشق و اميد
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7000
يك شنبه 28 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3566 18/11/85 > صفحه 11 (مهرگان) > متن
 
      


سمفوني عشق و اميد
درباره لوريس چكناواريان



    
    ـ لوريس چكناواريان
    ـ متولد ۱۳۱۶ در بروجرد
    ـ تحصيلات ابتدايي در هنرستان عالي موسيقي تهران
    ـ سفر به وين براي ادامه تحصيل در رشته موسيقي
    ـ فارغ التحصيل آكادمي موسيقي وين (موتسارتئوم زالسبورگ) در سال ۱۳۴۹
    ـ فارغ التحصيل رهبري اركستر از دانشگاه ميشيگان
    ـ استاد هنرستان عالي موسيقي تهران۱۹۶۳-۱۹۶۱
    ـ رئيس صداخانه ملي هنرهاي زيباي كشور
    ـ آغاز نگارش اپراي رستم و سهراب با حمايت آهنگساز بزرگ كارل ارف
    ـ انتشار آثار پيانويي و باله فانتاستيك به وسيله انتشاراتي دوبلينگر اتريش
    ـ نخستين اجراي كنسرتو پيانو با اركستر سمفونيك تهران به رهبري حشمت سنجري و تك نوازي وينفريد وان درهوفن از
    ـ نگارش۱۵۰ اثر پيانويي از ابتدايي تا استادي به سفارش كارل ارف براي متد ارف
    
    
    ـ استاد كالج كنكورديا
    ـ استاد و رئيس گروه اپرا و سازهاي اركستري دانشگاه مينه سوتا۱۹۷۰-۱۹۶۶
    ـ رهبر اركستر اپراي تهران
    ـ فعاليت به عنوان رهبر اركستر فيلارمونيك ارمنستان از سال ۱۹۹۰
    ـ شروع فعاليت آهنگسازي فيلم با ساخت موسيقي متن فيلم كوتاه «جلد مار» ۱۳۴۱
    ـ شروع فعاليت سينمايي با فيلم «جدال در مهتاب» (انزو دل اكويلا وينچنسو) به عنوان سازنده موسيقي متن در سال ۱۳۴۲
    ـ فعاليت در انگلستان به عنوان رهبر ويژه شركت آر.سي.اي
    ـ رهبري اركسترهاي مطرح دنيا مانند اركستر سمفونيك لندن، اركستر فيلارمونيك لندن، اركستر سلطنتي لندن، اركستر سمفونيك هاله، اركستر فيلار مونيك هلسينكي، اركستر سمفونيك ارمنستان، اركستر سمفونيك مكزيك، انسامبل سازهاي ضربي لندن، انسامبل سازهاي ضربي استراسبورگ،اركسترمجلسي انگلستان، اركستر سمفونيك ياميوري ژاپن و ...
    ـ مدير هنري و رهبر اركستر فيلارمونيك ارمنستان۲۰۰۰-۱۹۸۹
    ـ برپايي فستيوال بزرگ موسيقي وين در تهران
    ـ برپايي فستيوال يك ماهه موسيقي بين الملل در تهران، اجراي سوئيت رستم و سهراب و سمفوني ۲ با اركستر سمفونيك وين، اجراي اپراي رستم و سهراب در سالن فستيوال سنت پولت با هنرمندان اتريشي و اسلواك، اجراي خسرو و شيرين، ليلي و مجنون، اجراي موسيقي زنده بر فيلم صامت اتللو، موسيقي متن فيلم
    - سريال « بشارت منجي»، اتمام نگارش اپراي رستم و اسفنديار۲۰۰۰-۱۹۸۹
    ـ دريافت نشان درجه يك هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
    ـ ساخت ۵ سمفوني ۵ كنسرتو و تعداد زيادي آثار مجلسي و...
    ـ نخستين آهنگساز موسيقي فيلم در ايران و خالق تعداد زيادي موسيقي فيلم: من ايران را دوست دارم (به كارگرداني: خسروسينايي)، پرتو يك حماسه (به كارگرداني: منوچهر طياب)، تنگسير (امير نادري) ، مناظر ايران (به كارگرداني: هوشنگ شفتي) و موسيقي سريال زندگي مسيح (به كارگرداني نادر طالب زاده) و...
    ـ برخي از آثار او عبارت اند از: قطعه باگاتلهاي ارمني ، كنسرتو ويولن، كنسرتو پيانو، باله فانتاستيك براي سه پيانو و سازهاي ضربي و آثار پيانويي ،اپراي پرديس و پريسا و باله سيمرغ، اپراي رستم و سهراب، باله اتللو، سمفوني ۱ و ،۲ ركويئم براي اركستر سوليست و گروه كر، اوراتوريو كتاب مكاشفه، كنسرتو ويولنسل، كنسرتو بي پا، كنسرتو و...
    ـ آخرين اثر او سمفوني عشق و اميد به مناسبت سال پيامبر اعظم (ص) ساخته و اجرا شده است.

    
    
    

    سالن تالار وحدت، مملو از جمعيت است.سيد مهدي شجاعي هم به روي صحنه آمده، وزير فرهنگ و ارشاد به همراه جمعي از مقام هاي كشوري در رديف نخست ايستاده و همراه جمعيت به تشويق هنرمندان روي صحنه مشغول اند.اركستر فيلارمونيك ارمنستان اثري تازه را به اجرا در آورده است،اثري به سفارش معاونت هنري و با حمايت وزير در مدح و منقبت حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) كه لوريس چكناواريان ساخته و رهبري كرده كه در جشنواره موسيقي فجر امسال، به روي صحنه رفت.
    شايد هيچ آهنگسازي را نتوان يافت كه همچون لوريس چكناواريان در اندك زماني، ارتباط درستي با مديران فرهنگي كشور برقرار كرده باشد تا هم موقعيت خويش را به عنوان آهنگساز و رهبراركستر تثبيت و هم امكاني براي اجراهاي تازه در ايران فراهم كرده باشد.اين ويژگي ارتباط سهل و ساده را البته در انتخاب رپرتوار اجرا و نيز نحوه ارتباط با مخاطب نيز مي توان در چكناواريان سراغ گرفت.خصوصيتي كه گر چه به مذاق بسياري از موسيقيدانان جدي ايراني خوش نمي آيد، اما توانسته است در اندك زماني نام چكناواريان را در ميان مردمِ حتي ناآشنا با موسيقي كلاسيك،همطراز و در كنار چهره هاي موسيقي پاپ در ايران و يا پاپ-كلاسيك هاي محبوب عامه مردم در ايران همچون ياني و ديگران بنشاند.اين ويژگي را البته چكناواريان يكي از موفقيت هاي خود مي داند تا به عنوان يك آهنگساز و رهبر،علاوه بر خلق آثار تازه،راهي براي نفوذ و ارتباط سريع با لايه هاي مختلف دوستداران هنر در ايران نيز برقرار كند.
    لوريس چكناواريان سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنيا آمد. تحصيلات موسيقي خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالي موسيقي آغاز كرد.بعد از پايان تحصيلات متوسطه به وين رفت و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسيقي اين شهر به تحصيل آهنگسازي و رهبري اركستر پرداخت. در سال ۱۹۶۱ ميلادي با رتبه اول از آكادمي موسيقي وين در رشته آهنگسازي فارغ التحصيل شد. از آثار اين دوران او مي توان به كنسرتو ويولن، كنسرتو پيانو، باله فانتاستيك براي سه پيانو و سازهاي ضربي و آثار پيانويي ديگر اشاره كرد.
    در سال ۱۹۶۳ به ايران بازگشت و ضمن تدريس در هنرستان عالي موسيقي و ترتيب دادن نمايشگاهي از سازهاي ملي در انستيتو گوته تهران، تصدي صداخانه ملي هنرهاي زيباي كشور را عهده دار شد.چكناواريان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتريش شد و در سالزبورگ كار آهنگسازي را ادامه داد.دو سال بعد به آمريكا رفت و چند سال در دانشگاه ميشيگان به ادامه تحصيل در رشته هاي آهنگسازي و رهبري اركستر پرداخت.در سال ۱۳۴۹ به ايران بازگشت و علاوه بر كنسرت هايي با اركستر سمفونيك تهران، اركستر مجلسي و تلويزيوني ملي ايران و...(به عنوان رهبر ميهمان)، آثار متعددي آفريد كه بيشتر آنها در تالار رودكي اجرا شد.او در اين دوران استاد هنرستان عالي موسيقي تهران بود، رئيس صداخانه ملي شد، نگارش اپراي رستم و سهراب را آغاز كرد، آثار پيانويي و باله فانتاستيك او را انتشاراتي دوبلينگر اتريش منتشر كرد و نخستين اجراي كنسرتو پيانوي او را اركستر سمفونيك تهران به رهبري حشمت سنجري و تك نوازي «وينفريدوان درهوفن» به روي صحنه برد. سال ۱۹۶۵ با حمايت آهنگساز بزرگ، كارل ارف، كار نگارش اپراي رستم و سهراب را ادامه داد، دوستي او با كارل ارف نتايجي نيز در زمينه تحقيق براي آموزش موسيقي به كودكان به دنبال داشت.نگارش ۱۵۰ اثر پيانويي از ابتدايي تا استادي به سفارش كارل ارف براي متد ارف كه قسمتي از آنها را انتشاراتي شُت منتشر كرد نيز از ديگر نتايج اين آشنايي بود.چكناواريان از۱۹۶۶ تا۱۹۷۰ استاد كالج كنكورديا، استاد و رئيس گروه اپرا و سازهاي اركستري دانشگاه مينه سوتا بود.در خلال اين سال ها و همزمان با حضور پراكنده در ايران او فعاليت در انگلستان را به عنوان رهبر ويژه شركت آر.سي.اي.آغاز و تعداد زيادي از آثار مطرح دنيا را در آنجا ضبط كرد. آثاري كه تعدادي از آنها در سال هاي اخير جزو «اجراهاي تاريخي» قرار گرفته اند. اتمام نگارش اپراي رستم و سهراب، باله اتللو، سمفوني ۱ و ،۲ ركويئم براي اركستر سوليست و گروه كر، اوراتوريو كتاب مكاشفه ،حاصل اين دوران كاري لوريس چكناواريان است.او همچنين رهبري اركسترهاي مطرح دنيا را مانند اركستر سمفونيك لندن، اركستر فيلارمونيك لندن، اركستر سلطنتي لندن، اركستر سمفونيك هاله، اركستر فيلارمونيك هلسينكي، اركستر سمفونيك ارمنستان، اركستر سمفونيك مكزيك، انسامبل سازهاي ضربي لندن، انسامبل سازهاي ضربي استراسبورگ،اركستر مجلسي انگلستان، اركستر سمفونيك ياميوري ژاپن و غيره... را بر عهده داشته است.
    چكناواريان مدتي نيز در نيويورك مستقر بود.استقرار در نيويورك به نگارش سمفوني ۳ و ۴ و ،۵ كنسرتو ويولنسل، كنسرتو بي پا، كنسرتو گيتار منجر شد.نخستين اجراي كنسرتوگيتار چكناواريان را «په په رومرو» اجرا كرد. چكناواريان در سال ۱۳۵۱ به رهبري اركستر اپراي تهران منصوب شد.مدتي بعد از او براي رهبري اركستر سمفونيك ارمنستان دعوت شد تا به آن كشور برود. چكناواريان در ايروان به فعاليت هاي هنري خود ادامه داد.چكناواريان تا سال۲۰۰۰ مدير هنري و رهبر اركستر فيلارمونيك ارمنستان بود و با سفر به كشورهاي اروپايي، كانادا و ايالات متحده موفقيتهاي بزرگي را به دست آورد، از آن جمله است اهداي ساز و وسايل ضبط موسيقي به ارزش نيم ميليون دلار از سوي دولت ژاپن، ضبط آثار بزرگ براي شركت آ.آس.وي انگلستان، ضبط صفحات رسمي دويستمين سالمرگ موتزارت و صدمين سالمرگ اشتراوس به سفارش شبكه تلويزيوني اُ.ار.اف اتريش. اين شبكه فيلم مستندي نيز از زندگي و فعاليت هاي هنري-اجتماعي چكناواريان توليد كرد.چكناواريان در دهه گذشته حضور بيشتري در ايران داشته و در خلال اين سال ها، نخستين اجراي اپراي رستم و سهراب را در تالار وحدت به روي صحنه برده است.برپايي فستيوال بزرگ موسيقي وين، در تهران، اجراي باله رومئو و ژوليت پروكفيف در اپراي وين برپايي فستيوال يك ماهه موسيقي بين الملل در تهران، اجرا سوئيت رستم و سهراب و سمفوني ۲ با اركستر سمفونيك وين، اجراي اپراي رستم و سهراب در سالن فستيوال سنت پولت با هنرمندان اتريشي و اسلواك، اجراي خسرو و شيرين، ليلي و مجنون، اجرا موسيقي زنده بر فيلم صامت اتللو، موسيقي متن فيلم - سريال « بشارت منجي»، اتمام نگارش اپراي رستم و اسفنديار و...نيز از ديگر فعاليت هاي او در سالهاي اخير است.
    چكناواريان بيش از ۷۵ اثر مختلف دارد از جمله ۵ سمفوني، ۲ باله، ۵ كنسرتو و تعداد زيادي آثار مجلسي. همچنين آثار خود و بزرگان موسيقي را براي شركت هاي آر.سي.اي، فيليپس، اي.ام.آي، اي.اس.وي و يونيكورن ضبط كرده است.او همچنين از نخستين آهنگسازان موسيقي فيلم در ايران محسوب مي شود و خالق تعداد زيادي موسيقي متن است. چكناواريان نشان ها و مدال هاي فراواني هم از شخصيت هاي مهم جهان دريافت كرده است از جمله دريافت نشان درجه يك هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    
    
    فهرست آثار او به عنوان آهنگسازي با بيش از ۷۵ اثر، نشان از استعداد خلاق او در زمينه آهنگسازي است و اما سمفوني عشق و اميد با بياني تازه از زندگي حضرت محمد (ص)، امامان شيعه و حضرت مسيح (ع) در قالب سمفوني پيامبر اعظم(ع)،آخرين اثر لوريس چكناواريان است. در ششمين روز از برگزاري بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، سوئيت سمفوني رسول عشق و اميد نوشته سيد مهدي شجاعي با رهبري لوريس چكناواريان و اركستر ارمنستان به روي صحنه رفت. سمفوني رسول عشق و اميد، بياني تازه از زندگي حضرت مسيح(ع) و به دنبال آن تولد و به پيامبري مبعوث شدن حضرت محمد (ص)، اشاعه فرهنگ اسلام از طريق امام علي(ع)، روايت واقعه عاشورا وشرح دلاوري هاي امام حسين(ع) و يارانش و در ادامه شرح زندگي ديگر امامان و معصومان(ع) است كه در نهايت به آخر زمان و ظهور منجي عالم بشريت حضرت مهدي(عج) و همچنين حضرت مسيح(ع) به عنوان يكي از ياران حضرت ختم مي شود.
    چكناواريان معتقداست همه اديان و پيامبران، پيام خود را از راه نغمه هاي تأثير گذار اعلام كرده اند، زيرا كلام بدون آهنگ نمي تواند چندان تأثيرگذار باشد.
    او در عين حال به انواع موسيقي مذهبي نيز از نگاه يك آهنگساز نظر انداخته است و مي گويد: «موسيقي تعزيه، مراسم محرم و سينه زني، همچنين آواي قرائت قرآن كريم، همگي جلوه هايي از هنر مذهبي هستند، اما در زمينه موسيقي اركسترال و كرال كم كار شده است.آهنگسازان ايراني مي توانند داستان هاي مذهبي يا تعزيه را به صورت اپرا يا سمفوني در بياورند، ولي اين كار مستلزم اين است كه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، دانشگاه ها يا فرهنگسراهاي مختلف، به آهنگسازان سفارش بدهند.چون نوشتن و اجراي چنين كارهاي بزرگي هزينه بسياري را مي طلبد.» او ادامه مي دهد: «هميشه تعداد آدم هايي كه موسيقي را حمايت كرده اند، كم بوده است. موسيقي سخت ترين و پرهزينه ترين رشته هنر است.زماني كه آهنگساز اثر خود را مي نويسد فقط يك كاغذ است، ولي رهبر اركستر بايد اثر را گوش دهد. بنابراين اجرا دنياي متفاوتي دارد.همچنين درآمد اپرا خيلي كم است.دليل اين مسأله به پرهزينه بودن اپرا برمي گردد و ديگر اين كه دولت حتي يك ريال هم كمك نمي كند.البته اين مسأله در دنيا صادق است و اين مردم هستند كه بايد به اركستر كمك كنند.در حال حاضر دولت آلمان ۳۰ اپرا دارد كه ۹۹ درصد آنها ضررده است، اما با وجود اين همه ضرر، چرا اين هنر را هنوز زنده نگه داشته اند؟ به اين دليل كه براي فرهنگ شان خيلي مهم است.از سوي ديگر اسپانسرها خيلي كم شده.در گذشته اسپانسرها افراد تحصيلكرده اي بودند و به دليل فرهنگ شان به طرف موسيقي كلاسيك جلب مي شدند، اما هم اكنون برعكس اين است و بازارياب هستند. اين مسأله تراژدي است .اين هنر مليت هاي مختلف را به هم نزديك مي كند.» با اين اوصاف و با اين كه چكناواريان در اين سال ها همواره بر اساس سفارش هاي متوليان دولتي دست به كار تنظيم قطعات و آهنگسازي و رهبري اركستر شده است،اما اعتقاد قلبي او به حمايت مردمي از هنر موسيقي است.چكناواريان در همايش نسخ خطي از دست وزير ارشاد، رئيس مجلس و در حضور چند تن از اعضاي هيأت دولت لوح و تنديس دريافت كرد.
    او در اين سال ها يك مركز آموزش موسيقي نيز با عنوان فرهنگستان موسيقي چكناواريان تأسيس كرده است. او درباره انگيزه اش مي گويد: «با اين كه درايران و در بروجرد متولد شده ام ، اما بيش از نصف عمرم را در خارج از كشور گذرانده ام؛ حالا بعد از سال ها دوري به وطنم بازگشتم، آمده ام تا همه تجربه هاي خود را در زمينه آموزش موسيقي در اختيار جوانان اين مرزوبوم بگذارم، جواناني كه در دنيا بي نظيروفوق العاده اند . مي خواهم به فرهنگ و هنر كشورم تا آنجا كه در توان دارم خدمت كنم.»
    اما يكي از جذاب ترين آثار چكناواريان همانا اپراي رستم و سهراب است كه براي نخستين بار در تالار وحدت چند سال پيش اجرا شد: «من در طول بيست و پنج سال، هشت ورژن مختلف از اين اپرا نوشتم و دليل طول كشيدن اين كار اين بوده كه علاقه زيادي داشتم ولي به علت جواني، قدرت آن را نداشتم كه زياد روي آن مانور بدهم.همين طور بتدريج چيزهاي جديدي آموختم و به زورخانه ها و تعزيه خواني هاي مختلفي رفتم و با استادان بسياري مشورت كردم. خودم هم همراه با اين كار رشد كردم. مانند هارتليست ها كه از وزنه كمتر به وزنه سنگين تر روي مي آورند. آن قدر پيش رفتم تا به ايده ال خود برسم و به آن چه از ابتدا در ذهن خود به عنوان نتيجه مي پروراندم. البته مي دانستم كه روي صحنه بردن كار بسيار مشكلي است و ميليون ها دلار خرج خواهد داشت بخصوص آن كه اپرا را به فارسي نوشتم كه فهميدن آن حتي براي يك فارسي زبان مشكل است. بنابراين به روي صحنه رفتن آن برايم يك رؤيا بود.حالا وقتي در مملكت خودت ايران به اين موفقيت دست پيدا كني... خودتان حدس بزنيد كه چه قدر به يك معجزه مي ماند.مي دانيد كه ما اين كار را در ارمنستان ضبط كرديم. در آنجا حتي براي خواندن اپراي آن بعضي خواننده ها، ماه ها نشسته اند و فارسي ياد گرفته اند.»
    چكناواريان بخوبي قادر است احساسات دروني اش را بيان كند و مخاطبان گوناگون خويش را با اين احساسات پيوند بزند: «من عاشق آهنگهايي هستم كه از عشق سخن مي گويد، چرا كه من آهنگ هاي پر از احساس را دوست دارم. من عشق را به خدا ارتباط مي دهم و اگر كسي خدا را درك كند و بتواند ببيند، مي تواند عشق را نيز درك كند .»
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3566 به تاريخ 18/11/85، صفحه 11 (مهرگان)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 188 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه مبدل گرمايي
متن مطالب شماره 95، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است