آرشیو دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۶
شهرستان ها
۱۰

یادمان استاد «فیضی کاشانی» در خانه هنرمندان کاشان

کاشان - خبرنگار اطلاعات:

پنجمین یادمان استاد <فیضی کاشانی> با حضور شاعران، ادیبان، فرهیختگان و خانواده آن استاد در خانه هنرمندان کاشان برگزار شد.

دکتر اصغر دادبه، استاد زبان و ادبیات فارسی، در این آیین مرحوم استاد فیضی کاشانی را از والاترین شخصیت های برجسته زبان و ادبیات فارسی اعلام کرد و گفت: وجود اینگونه شخصیت ها مایه سربلندی و حفظ هویت فرهنگی زبان فارسی است.وی افزود: از آنجا که تهاجم فرهنگی از راه هنر و ادبیات وارد کشور می شود، حفظ این فرهنگ غنی را که مایه دسترنج بزرگانی همچون مولانا، رودکی، حافظ و سعدی است باید لازم و ضروری دانست.وی مهمترین راه جلوگیری از تهاجم فرهنگی توسط خانواده ها را آشنا کردن فرزندانشان با موسیقی و فرهنگ اصیل ایرانی اعلام کرد.دکتر دادبه اظهارداشت: نوشتن پیام های کوتاه به خط لاتین یکی از راه های دور شدن از فرهنگ فارسی است که برای حفظ این خط گرانبها باید از نوشتن این گونه پیام ها به خط لاتین جلوگیری شود.

گفتنی است که استاد فیضی کاشانی، از نوادگان ملامحسن فیض کاشانی است که در سال 1306 شمسی در شهر کاشان تولد یافت و در معرفی و تصحیح آثار خود، عاشقانه کوشید.

وی در سال 1380 شمسی براثر سکته قلبی بدرودحیات گفت.

رساله مشواق فیض کاشانی، رساله مجموعه ابنیه امیرعمادالدین محمدشیرازی، تصحیح کامل کلیات منظوم نیا فیض کاشانی، ترجمه و شرح کتاب المعرب جوالیقی و تصحیح دیوان محتشم کاشانی، از جمله آثار این استاد فقید است.

گفتنی است، در این آیین که به همت کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان و با هدف احیا و زنده کردن یاد و خاطره استاد فیضی کاشانی ترتیب یافت، از سوی اداره فرهنگ و ارشاداسلامی چند جلد کتاب به خانواده ایشان اهدا شد.