آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۵۵۰۰
در حوالی روز
۲۰

یک مقام مسؤول در گفتگو با قدس:کاوش در محوطه شهر سوخته به 150 سال زمان نیاز دارد

تکتم بهاردوست

در حوالی امروز: در ادامه بررسی و شناسایی در محدوده شهر سوخته 50 محوطه باستانی جدید شناسایی شد.

«علیرضا خسروی» مدیر پایگاه پژوهشی شهر سوخته در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: طی طرحی حدود 250 تا 300 هزار هکتار از دشت سیستان را که حوزه مرتبط با شهر سوخته هستند، به عنوان حوزه تاریخی- فرهنگی شهر سوخته جدا کرده ایم و از زمستان سال گذشته تاکنون قدم به قدم این منطقه را جستجو کرده ایم که در این جستجو آثار بسیار زیادی از دوران اشکانی، ساسانی و صفویه تا اوایل قاجار به دست آورده ایم.

وی ادامه داد: تمام تپه ها و محوطه هایی را که با شهر مرتبط هستند، جستجو کرده ایم و طی ماه گذشته مسؤولان پایگاه شهر سوخته موفق به شناسایی 50 محوطه و تپه اقماری در نزدیکی شهر سوخته شده اند.

وی اظهار داشت: تاکنون 392 محوطه باستانی در نزدیکی این شهر شناسایی شده است.

مدیر پایگاه شهر سوخته افزود: این محوطه ها شناسایی و طراحی و سپس بر روی یک نقشه پیاده می شود و برای هر کدام یک پرونده ثبتی تهیه و برای ثبت و فهرست آثار ملی به مرکز ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو سوم از محوطه پیمایش شده و تصور می کنیم این محوطه تا هزار متر برسد، البته هنوز کاوشها ادامه دارد و اشیایی که در این کاوشها پیدا می شود عبارتند از سفال، ابزار سفال، پیکره و سنگهای قدیمی و تزئینی.

خسروی گفت: با توجه به بیست و چند سال کاوش در این منطقه، هنوز 2 درصد از کل محوطه کاوش شده و با توجه به وسعت این منطقه، حداقل تا 150 سال دیگر زمان نیاز داریم تا تمام کاوشها به پایان برسد و این در حالی است که فقط روستاها و قلعه های اطراف شهر سوخته فعلا در دست تحقیق و کاوش است.

وی افزود: آثار شناسایی شده در شعاع 10 کیلومتری شهر سوخته منسجم نیست، یعنی با دور شدن از محدوده محوطه شهر سوخته با تراکم کمتر محوطه ها به ویژه در بخش جنوبی مواجهیم.

وی در مورد ابزار به کار برده شده برای کاوش در شهر سوخته به خبرنگار ما گفت: گروه مستقر در شهر سوخته تنها گروهی است که در بکارگیری مطالعات بین رشته ای نوآور است و مطالعات انسان شناسی این منطقه با دانشگاه نیوکاسل است و مطالعات سنگ شناسی و جواهرات از دانشگاه رم و... ما گروه فعالی در شهر سوخته داریم.