آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۴۰۳
اقتصاد - جهان
۷

در پی تحولات پرونده هسته ای ایران: بهای طلا رکورد هشت ماهه را شکست

سرمایه در پی خودداری ایران از پذیرش فشارهای غرب و افزایش بهای نفت خام، قیمت طلا نیز با افزایش روبه رو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بازار نیویورک قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه آوریل با حدود چهار دلار افزایش به 686 دلار و 70 سنت رسید که بالاترین رقم طی هشت ماه اخیر به شمار می رود. قیمت طلا برای تحویل فوری نیز با سه دلار و 70 سنت افزایش به 682 دلار و 90 سنت معامله شد.

روز جمعه در بازار نیویورک، قیمت طلا به مرز 688 دلار نیز رسید و خاطره طلای 700 دلاری را زنده کرد. قیمت طلا از ژوئن 2006 که به سطح 600 دلار در هر اونس رسیده بود تاکنون 13 درصد افزایش یافته است. کارشناسان بازار جهانی طلا پیش بینی می کنند که تا پایان سال جاری، قیمت این فلز ارزشمند به سطح 700 دلار نزدیک خواهد شد. به گفته تحلیل گران موسسه بولیون دسک، افزایش تنش های سیاسی در خاورمیانه و موضوع پرونده هسته ای ایران تاثیر بسیاری بر کاهش ارزش دلار و افزایش بهای نفت و طلا داشته است.

در همین حال در پی افزایش بهای طلا، قیمت سایر فلزات ارزشمند و فلزات پایه نیز با افزایش روبه رو شد. به گزارش پایگاه اینترنتی «مارکت واچ» هر اونس نقره به بهای 14 دلار و 60 سنت معامله شد که بالاترین رقم طی 9 ماه اخیر به شمار می رود. هر اونس پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب به قیمت یک هزار و 230 دلار و 357 دلار معامله شدند. همچنین قیمت فلزاتی مانند آلومینیوم، نقره و مس نیز با افزایش روبه رو شد.

از آغاز سال 2007 تاکنون مجموعه تحولات جهانی موجب تغییراتی در سطح اقتصاد و تجارت بین کشورها شده است. کاهش رشد اقتصادی آمریکا (به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان) و خطر افزایش نرخ تورم در این کشور به تضعیف ارزش دلار انجامیده است. مجموعه این عوامل موجب افزایش بهای نفت خام همچنین افزایش قیمت طلا (به عنوان یک دارایی امن) شده است. کارشناسان بر این باور هستند که تداوم روند کاهش ارزش دلار به افزایش بیش از پیش بهای طلا خواهد انجامید. به طور طبیعی هنگامی که ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر کاهش می یابد، معامله گران به خرید طلا روی می آورند که این امر موجب افزایش تقاضا و در نتیجه صعود قیمت این فلز گرانبها می شود.