|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد85/12/7: آدم گم شده بود
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1341 7/12/85 > صفحه 11 (ادبيات) > متن
 
      


آدم گم شده بود
نگاهي به مجموعه داستان «حوا در خيابان» اثر فرزانه کرم پور

نويسنده: پدرام رضايي زاده

مجموعه داستان «حوا در خيابان»، فارغ از آنکه بدانيم جديدترين مجموعه داستان چه کسي است و در قياس با آثار پيشين نويسنده اش حرکتي رو به جلو به حساب مي آيد يا نوعي عقب گرد، توانايي فوق العاده يي در جذب مخاطب دارد. اينکه نويسنده يي بتواند در تعدادي از داستان هايش با دست مايه قرار دادن يک موضوع خاص و حاشيه هايش، نه تنها در ورطه ابتذال نيفتد و از برخي تنگناها- البته نه تمام و کمال- به سلامت بگذرد، که براي مخاطب نيز حکم صفحات حوادث روزنامه هاي زرد را نيابد، به خودي خود مي تواند نشان دهنده موفقيت نسبي نويسنده در برخورد با يک موضوع گسترده، جذاب و در عين حال خطرناک باشد. فرزانه کرم پور پيش از اين در داستان هاي کوتاهش نشان داده است که توانايي غيرقابل انکاري در فضاسازي، ارائه تصويرهاي گويا از موقعيت هاي پيچيده و انتخاب درست بزنگاه هاي داستاني دارد. در مقابل مخاطب آثار کرم پور در اين سال ها فهميده است که در جهان داستاني کرم پور شخصيت پردازي و کنکاش در درون شخصيت هاي داستاني و يافتن لايه هايي از روان شناسي و حتي جامعه شناسي آنچنان که موقعيت داستاني و جزئياتش اهميت دارند، مورد توجه قرار نمي گيرند. از ويژگي هاي داستان هاي کرم پور يکي اين است که نويسنده از پرگويي و پراکنده گويي خودداري مي کند، به بازي هاي فرمي و زباني علاقه يي ندارد و داستان هايش معمولاً اگر نه خطي و منظم اما روشن و صريح اند و در جهت گيج کردن خواننده پيش نمي روند. داستان هاي اين مجموعه اغلب يک لايه اند و کم پيش مي آيد که کنکاش ذهني خواننده منجر به پديدار شدن لايه هاي تازه يي در داستان بشود. کرم پور در داستان هايش از وارد شدن به روابط آدم ها و نمايش عمق و چگونگي آن پرهيز مي کند، در استفاده از ديالوگ در داستان هايش خست به خرج مي دهد و داستان هايش اصولاً ديالوگ محور و شخصيت محور نيستند و بر پايه تصاوير دقيق و موقعيت هاي جذاب و تکان دهنده بنا شده اند. با اين حال گاه- و شايد تنها در داستان بسيار موفق «راهرو»- در کنار موقعيت داستاني، شخصيت هاي داستانش را نيز همپاي ديگر عناصر داستان مي پروراند.دلبستگي نويسنده به راوي داناي کل و همچنين نظرگاه عيني و ساختن صحنه داستان و ذکر و توصيف دقيق جزئيات را در مجموعه هاي پيشين کرم پور هم ديده ايم و ترکيبش با فضاهاي رئال و حتي سوررئال را: گرچه به کارگرفتن چنين شيوه يي و لحن خونسرد راوي و نگاه خنثي دوربين - خاصه در اين مجموعه و مضامين خاصش- «حوا در خيابان» را به سلامت از مرز ميان پاورقي نويسي و ادبيات متعالي مي گذراند، اما افراط در به کارگيري اين نظرگاه و در کنارش خالي کردن داستان از روح و حس، داستان هايي مکانيکي و فضاهايي به غايت سرد و بي روح را پديد مي آورد که مي تواند هر داستاني- حتي داستان هايي که از غناي تکنيکي بهره مي برند- را محکوم به شکست کند. شايد زباني صميمي تر، يا حتي آنچنان که در «راهرو» مي بينيم، کمي شاعرانگي پنهان و طنازي بتواند فضاهاي ماندگارتري را در ذهن خواننده بسازد، شايد... تمام داستان هاي اين مجموعه، حتي سوررئال ترين شان، مثلاً داستان «کوچه پر از آفتاب»، مانند بيشتر داستان هايي که تا امروز از کرم پور خوانده ايم نمايانگر دغدغه هاي اجتماعي نويسنده و نگاه خاص او به اجتماع هستند. با اين حال من داستان هاي اين مجموعه را به دو بخش تقسيم مي کنم و طبيعي است، آنچنان که در چند خط اول گفتم، معيار تقسيم بندي ام پرداختن يا نپرداختن به مضمون زنان ويژه باشد.اگر پذيرفته باشيم که نويسندگان ما - غالباً مردان و تا حدي هم زنان- در تمامي اين سال ها مدام در حال تکرار شخصيت هاي خاصي از زنان در آثارشان بوده اند و کمتر برخورده ايم با نويسنده يي که چنين قالب از پيش تعيين شده يي را بشکند و تصويري فراتر از اين دو به ما بدهد، بي شک زنان داستان هاي «حوا در خيابان» برايمان تازگي خواهند داشت. با اين حال در داستان هاي اين مجموعه اين بار مردان جايگزين زنان فوق شده اند )از منظري کلي و با در نظر گرفتن محدوديت ها البته( و نگاه نويسنده به شخصيت هاي مرد و دسته بندي شان حد وسط و تازه يي ندارد و دربرگيرنده همان کليشه هاي معمول است. اشکالي اگر به نويسنده وارد باشد به باورم در اين حوزه است و متهم کردن نويسنده به داشتن نگاه خصمانه و يک سويه به مردان و واردکردنش در بازي ها و شوخي هاي فمينيستي بيشتر از آنکه منطقي و باورپذير به نظر آيد نشان دهنده عدم درک داستان هايي است که راوي دردهاي زناني است که مشخصاً از مردان ضربه خورده اند و در برزخي طولاني و تمام نشدني گرفتار شده اند )مانند پنج داستان اول مجموعه که مضموني خاص دارند(. اين حق طبيعي - و البته مسلم،- نويسنده است که نوع نگرشش به شخصيت هاي مرد و زن داستان هايش را خود انتخاب کند و دوره بحث هاي مرتبط با ادبيات مردانه و زنانه - به آن شکل سنتي و با نگاهي صرفاً جنسيتي- مدت ها است که سرآمده است: گرچه چندان هم غيرطبيعي نيست اگر خواننده يي در پايان- و مثلاً بعد از خواندن داستان«لحظه»- از خودش بپرسد که: واقعاً اين مردها چرا اين قدر عصبي اند؟، داستان هاي مجموعه «حوا در خيابان» تفاوت هاي چشمگيري -چه در ساختار و چه در درون مايه- با داستان هاي پيشين کرم پور دارند. کرم پور همچنان در انتخاب مضامين تازه و پرکشش موفق است: از نظر ساختار نيز «حوا در خيابان» گرچه در ظاهر تفاوت چنداني با داستان هاي پيشين نويسنده اش ندارد، اما کرم پور برخلاف گذشته تلاش کرده است تا در اين مجموعه ذکر دقيق جزئيات، فضاسازي هاي موفق و تصاوير متعدد، ميان روايت و خواننده فاصله نيندازد و روح اثر را از بين نبرد.
    
    
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1341 به تاريخ 7/12/85، صفحه 11 (ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 469 بار
    



آثار ديگري از "پدرام رضايي زاده "

  برف و سمفوني ابري / نگاهي به كتاب فارسي بخند
پدرام رضايي زاده، اعتماد 26/12/91
مشاهده متن    
  ماهي سياه كوچولو
پدرام رضايي زاده، اعتماد 9/2/91
مشاهده متن    
  شبگرد
پدرام رضايي زاده، اعتماد 2/2/91
مشاهده متن    
  چند روايت معتبر درباره اين مردم نازنين
پدرام رضايي زاده، اعتماد 19/1/91
مشاهده متن    
  خانه روشنان
پدرام رضايي زاده، اعتماد 28/12/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه شبكه
متن مطالب شماره 213، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است