|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد85/12/7: به كجا چنين شتابان؟
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4551
چهار شنبه 1 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 1186 7/12/85 > صفحه 24 (نگاه سوم) > متن
 
 


به كجا چنين شتابان؟
پر فروش ترين آلبوم هاي موسيقي در ماهي كه گذشت

نويسنده: رسول ترابي


    در روزهايي كه هنوز بيست و چند روزي به پايان ماه صفر و پايان ايام عزاداري باقي مانده است، بازار موسيقي تحت تاثير اين ايام قرار دارد. البته كيفيت آلبوم هايي كه به بازار آمده اند، اين روند نه چندان مطلوب را بيشتر دامن مي زنند. به نظر مي رسد، بازار موسيقي مديريت چندان صحيحي را از طرف شركت هاي موسيقي و سياست هاي رونق دهنده دنبال نمي كند و نتيجه اينكه در جامعه اي كه بيست و پنج ميليون نفر در شرايط خريد آلبوم هاي موسيقي هستند، تيراژ صد هزار نسخه، تيراژ موفقي است.
    
    
    ماندگار ناصر عبداللهي
    با اتفاق ناگواري كه برايش افتاد، پس از چند سال كه به يكباره و با انتخاب هاي اشتباهي كه داشت نامش به فراموشي سپرده شده بود، دوباره بر سر زبان ها افتاد. از همان روز كه خبر به كما رفتنش منتشر شد، آلبوم قبلي اش به نام «بوي شرجي» كه تقريبا حالتي شكست خورده از نظر روند فروش و برگرداندن سرمايه را پيدا كرده بود از نظر فروش و درخواست مجدد، جهش قابل ملاحظه اي پيدا كرد و به تيراژ بالا رسيد. ناصر عبداللهي با تمام خستگي اش از فضاي موسيقي و بازي هاي شركت هاي موسيقي و با وجود آن كه در سه سال اخير دوران كم فروغي نسبت به سال هاي اول فعاليتش را مي گذراند، اما با شهامت و منطق درست در آخرين آلبومي كه آماده كرده بود كه همين آلبوم «ماندگار» است، تصميم به تغيير سبك موسيقي اش گرفت و به موسيقي و فضاي عامه پسند با حال و هواي انرژيك تر و امروزي تر روي آورد كه نمونه اش استفاده يك ملودي از بنيامين است، كه تقريبا حال و هواي متفاوتي با سبك كاري او دارد. تغيير سبكي كه او، آگاهانه آن را پذيرفت و انجام دادو در كنارش حادثه اي كه منجر به فوتش شد، همگي دست به دست هم دادند تا علاوه بر جاودانه كردن نامش، آلبوم «ماندگار» او را به يكي از پرفروش ترين هاي اين روزها تبديل كنند. آلبوم ماندگار اين روزها روند روبه رشد و ثابتي را از نظر اقبال شنوندگان و مخاطبان موسيقي مي گذراند.
    «وايسا دنيا»
    آلبوم «وايسا دنيا» با آنكه در فاصله نسبتا كمي نسبت به آلبوم «ماندگار» ناصر عبداللهي منتشر شد، اما اتفاق خاص و ناگواري كه براي ناصر عبداللهي افتاد و كانون توجهات مخاطبان و شنوندگان موسيقي را به سمت آن آلبوم جلب كرد، باعث شد آلبوم «وايسا دنيا» با فاصله اي كمي نسبت به آلبوم ماندگار، در حال حركت باشد. رضا صادقي در دومين آلبوم مجوزدارش، بيشتر سعي كرده، همان ريتم و روال سابق را ادامه دهد و در موسيقي اش كه توانسته با مخاطبان ارتباط نزديكي برقرار كند، كمتر تغييري وجود بياورد. هنوز مشخصه اصلي موسيقي رضا صادقي، كلام محور بودن و لحن خاص او در هنگام خواندن است.
    با اين حال رضا صادقي كمي در ترانه ها و كمي هم در تنظيم، تغييرات آهسته ولي موفق را در پيش گرفته است. نتيجه موفقي كه شايد باعث تغييرات اساسي در آلبوم بعدي اش شود. اين روزها ترانه «وايسا دنيا» با نگاه متفاوت تري به نسبت ترانه هايي كه از او شنيده بوديم ودر كنار تنظيم ترنس و متفاوت تر به عنوان همه گيرترين و بهترين قطعه او در اين آلبوم شناخته مي شود.
    در كنار اين تغييرات، فرم خاص و متفاوت تر پكيج و بسته بندي CD اين آلبوم، و يك CD شامل دو كليپ، همراه يك گفت وگو و پشت صحنه ساخت كليپ هاي به نوعي هديه رضا صادقي براي جذب مخاطب بيشتر و خريد بهتر سي دي اش بود. اين روزها موسيقي پاپ در دست مردان جنوب و بندر است.
    قصه نگفته حسين زمان
    حسين زمان با آنكه اهل جنوب نيست، اما چند سالي است كه ساكن جنوب و جزيره كيش در خليج هميشه فارس است. با اين حال، او سومين خواننده اي است كه ركورد پرفروش ترين آلبوم هاي ماه گذشته را با حضورش در يك مثلث از آلبوم هايي كه از سمت جنوب مي آيند،به دست آورد. حسين زمان بعد از چهار سال سكوت هنري بالاخره با صدا و سيما آشتي كرد و آلبومش را به بازار فرستاد. آلبومي كه هنوز همان ريتم و حال و هواي سابق را دارد، آهنگ هاي اكثرا با سازهاي زنده و متمايل به موسيقي دهه پنجاه، با ترانه هايي اصولي و درست و گاه ملي و گاه فلسفي و اعتراضي و البته عاشقانه. زماني او با چهار آلبوم تا قبل از سكوت هنري و رفتنش به جزيره كيش، ركورددار ارائه آلبوم هاي موسيقي بود، اما او هم تصميم گرفت كه با شرايط موجود بازار كه گاه شرايط خاص خودش هم به آن دامن مي زند، كمتر بخواند و بيشتر استراحت كند و به كارهاي ديگري بپردازد. با آنكه او با رسانه ملي و بازار موسيقي آشتي كرده اما هيچ كدام از اين اتفاقات، دليل نمي شود كه او از جزيره آرام كيش جدا شود و به تهران بيايد. او عاشق ياد دادن است و تدريس در دانشگاه كيش را با حضور در تهران عوض نمي كند. آلبوم «قصه ناگفته» با آنكه حاصل كار چهار سال قبل حسين زمان بوده است، اما با اين حال از كيفيت مقبولي براي برقراري ارتباط با مخاطباني كه اين روزها سردرگم هستند، دارا است. به نظر مي رسد حسين زمان هم كم كم بايد به فكر تغييرات اساسي در موسيقي اش براي ماندگاري در بين سيل خوانندگاني كه هر روز به اين بازار اضافه مي شوند، باشد. تغييراتي كه با شخصيت خاص و روشنفكر او كاملا مطابقت داشته باشد.
    نهان مكن
    آلبوم نهان مكن، حرفه اي ترين آلبوم عليرضا عصار از نظر فضا و تكنيك هاي موسيقي و كم مخاطب ترين آلبوم او از نظر جذب و مقبوليت عامه مخاطبان است. در اين آلبوم كه عليرضا عصار را از روند هر سال يك آلبومش با فواد حجازي دور و با يك سال تاخير با فضايي تجربه نشده در موسيقي امروز ايران با شهرداد روحاني به بازار آمد، يك تغيير و تحول اساسي را در موسيقي عصار به وجود آورده است، تغييري كه عليرغم اينكه تا به امروز ارتباط چندان نزديكي به دليل دور بودن مخاطبان امروز از موسيقي خوب، را نتوانسته برقرار كند، اما در درازمدت شايد موقعيت او را از نظر خاص بودن تضمين كند. حضور شهرداد روحاني از همان روزهاي اول، بيشتر شبيه به يك بمب خبري يا مانور تبليغاتي براي آلبوم عصار، بعد از جدايي فواد حجازي بود، نكته اي كه زماني به واقعيت تبديل شد، نويد يك آلبوم كلاسيك با رگه هايي از پاپ در سطح بالا از نظر موسيقي را مي داد. شهرداد روحاني در طي چندين سال فعاليت سطح بالاي هنري اش، اين آلبوم اولين آلبومي بود كه با يك خواننده پاپ كار مي كرد. به هر حال نتيجه كل كار آلبومي با استانداردهاي بالا است كه شايد زمان تضمين كننده فروش و برگشت اصل سرمايه چند ده ميليوني آن باشد.
    آلبوم «نهان مكن» روند فروش كند ولي پيوسته اي را در پيش گرفته و نكته اميدواركننده قطع شدن روند پيوسته آن است. مهم ترين نكته بازدارنده فروش آلبوم، قيمت بالاي اين آلبوم به نسبت ساير آلبوم هاي موجود در بازار است كه با وجود هزينه هاي بالا و ضبط آن با اركستر سمفونيك لندن و استوديو ابي رد لندن و دفترچه 25برگي براق آن، منطقي است.
    ادبياتي ديگر
    شاهكار بينش پژوه، ناموفق ترين دوران خوانندگي خود را تا به امروز، در آلبوم آخرش يعني «ادبياتي ديگر» در حال تجربه كردن است. آلبومي كه حتي حضور ترانه هايي عجيب و غريب از نظر فضاي ضدعشق و حتي چگونگي مجوز گرفتنش، نتوانست توجه مخاطبان را به سوي آن جلب كند. اين آلبوم سومين آلبوم شاهكار بينش پژوه در عرصه خوانندگي است. آلبومي كه تمامي ترانه ها و موسيقي آن از خودش است و از كمترين سازنده برخوردار است. آلبوم قبلي اين خواننده «اسكاس» كه حاصل همكاري او و بهروز صفاريان با سبك موسيقي «رپ» بود، در زمان خودش به پرفروش ترين آلبوم تبديل شد و حتي ركورد فروش آلبوم هاي آن سال را شكست. اتفاقي كه در اين آلبوم به هيچ وجه نيفتاد و تغيير سبك هاي مدام او در سه آلبومش به ترتيب در سبك هاي پاپ، رپ و موسيقي آمريكاي لاتين بود، دليلي براي سردرگمي مخاطب و انتظارش از موسيقي شاهكار بينش پژوه بود. با اين حال، آلبوم او در ماه قبل جزو پنج آلبوم پرفروش قرار گرفت، كه شايد دليل اصلي اش نو بودن آن در مقايسه با آلبوم هاي پرفروش حاضر در بازار از ماه هاي قبل باشد. شاهكار بينش پژوه، همواره در موسيقي اش نشان داده كه به دنبال تجربه كردن فضاهاي جديد و ادبيات جديدتر است. با اتفاقي كه براي اين آلبوم افتاده و حاصل سه سال دوندگي هايش، به گفته شركت پخش كننده آلبوم، چندان رضايت بخش نبوده و به نظر مي رسد مجموعه اين عوامل براي او و آلبوم بعدي اش انگيزه هاي كافي را براي اثبات مجدد موسيقي اش فراهم آورده باشند.
    
    


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 1186 به تاريخ 7/12/85، صفحه 24 (نگاه سوم)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 549 بار



آثار ديگري از "رسول ترابي"

  فعلادوست ندارم خوب شوم! / با رضا صادقي در آستانه انتشار آلبوم جديدش
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 30/9/88
مشاهده متن    
  گفت وگو با کامبيز روشن روان دبير جشنواره/ حرکت در شيب ملايم
رسول ترابي، اعتماد 5/10/86
مشاهده متن    
  وقايع نگاري موسيقي در سال 85 /تلخ و شيرين در كنار يكديگر
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 26/12/85
مشاهده متن    
  گفت وگو با حسين زمان: سيقي من هدف دارد
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 15/12/85
مشاهده متن    
  گفت وگو با علي لهراسبي: تيتراژ تلويزيوني تضمين كننده فروش و موفقيت نيست
رسول ترابي، دنياي اقتصاد 29/11/85
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه نخبگان علوم و مهندسي
متن مطالب شماره 6 (پياپي 306)، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است