آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۵۵۱۰
در حوالی روز
۲۰

در گفتگو با قدس تشریح شد؛ جزییات آخرین ماه گرفتگی سال 85

تکتم بهاردوست

در حوالی امروز: بامداد یکشنبه 13 اسفند، ماه گرفتگی در همه مناطق ایران قابل رؤیت است.

مهندس مسعود عتیقی، رئیس انجمن نجوم آماتور در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: این خسوف در تمام کشور قابل رؤیت است اما این نکته را متذکر می شود که ماه گرفتگی از شنبه شب آغاز می شود و چون چشم انسان قادر به دیدن ماه گرفتگی نیم سایه نیست به همین خاطر این موضوع را به طور رسمی اعلام نکرده ایم.

وی زمان نیمه سایه را دقیقا ساعت 23 و 48 دقیقه و 11 ثانیه روز شنبه اعلام کرد و افزود: ماه گرفتگی به صورت جزیی ساعت یک و 22 ثانیه روز یکشنبه شروع می شود. یعنی ماه وارد نیم سایه زمین می شود. عتیقی ادامه داد: در ساعت 2 و 14 دقیقه و 13 ثانیه ماه گرفتگی کامل می شود و ساعت 2 و 50 دقیقه و 56 ثانیه بیشترین گرفت کامل را خواهیم داشت و ساعت 3 و 27 دقیقه و 27 ثانیه گرفت کامل تمام می شود.

وی اظهار داشت: البته زمانی که گرفت کامل تمام می شود یک مرحله جزیی بعد از این گرفت داریم یعنی ماه باید به طور کامل از سایه خارج شود که ساعت 4 و 41 دقیقه و 28 ثانیه این گرفت جزیی نیز به پایان می رسد.

مهندس عتیقی در رابطه با خطرات مشاهده این خسوف گفت: این خسوف هیچ گونه مشکلی برای چشم و بدن انسان نخواهد داشت.وی ادامه داد: پس از مشاهده این خسوف، صورتهای فلکی بهاره نمایان می شود.

وی اضافه کرد: این پدیده دومین گرفت و آخرین گرفت سال 85 خواهد بود، اما اولین خسوف سال 2007 میلادی محسوب می شود.

وی ادامه داد: ماه گرفتگی 13 اسفند در صورت فلکی اسد و 13 درجه شرق ستاره قطب الاسد واقع شده است.