آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۸۹۱
سیاست
۱۶

برای حل اختلافات با روسیه در مورد سپر موشکی آمریکا وزیران خارجه ناتو این هفته در «اسلو» گرد هم می آیند

تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی: وزرای امور خارجه آمریکا و <ناتو> در تلاش برای رفع اختلافات عمده با روسیه بر سر برنامه سیستم دفاع موشکی آمریکا، پنجشنبه هفته جاری در اسلو گرد هم می آیند. وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو در مذاکرات غیررسمی خود در <اسلو>ی نروژ به ارزیابی نقطه نظر سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در زمینه برنامه های آمریکا برای استقرار بخشی از سپر ضدموشکی خود در جمهوری چک و لهستان، می پردازند.

<یاپ دو هوپ شفر>، دبیر کل ناتو گفت: دفاع موشکی یکی از مهمترین مسائل مورد بحث خواهدبود. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از این تاکید کرده بود؛ واشنگتن همچنان به بحث و تبادل نظر با روسیه بر سر برنامه یاد شده، متعهد است. براساس این گزارش، برگزاری مذاکراتی برای بررسی سپرموشکی در چنین سطحی از مقامات عالی رتبه بی سابقه است.

انتظار می رود برنامه سیستم دفاع موشکی آمریکا تا سال 2013 میلادی فعال شود و روسیه نگران است که سیستم های دفاع موشکی این کشور هدف آن قرار گیرد. مسکو ضمن اعلام هشدار در خصوص تبعات احداث چنین تاسیساتی که می تواند مسابقه تسلیحاتی دیگری را به راه اندازد، وعده داده است که اگر رایزنی های کاملی در این زمینه صورت نگیرد، با این برنامه مقابله خواهد کرد. کنستانتین توتسکی، سفیر روسیه در ناتو پس از تشریح علل مخالفت مسکو برای دیگر اعضای این ائتلاف نظامی، گفت که کشورش با این واقعیت که چنین تصمیم هایی به طور یکجانبه اتخاذ می شوند، مخالف است.