آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۶
اجتماعی
۶

دانشمند زن ایرانی برترین زیست شناس سلولی جهان شد

دکتر مینا بیسل، بیولوژیست ایرانی آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی از میان 30 دانشمند برجسته از سراسر جهان موفق به کسب جایزه «پزکولر» 2007 شد.

به گزارش ایسنا، منابع خبری ایتالیا، جایزه «پزکولر 2007» را به مثابه جایزه نوبل در رشته غددشناسی عنوان و خاطرنشان کرده اند که بیسل با کسب این جایزه به عنوان برترین زیست شناس سلولی در جهان معرفی شده است.

این جایزه در رشته غددشناسی از 21 سال قبل از سوی مؤسسه «پزکولر» و جایزه بین المللی تحقیقات در زمینه سرطان به دانشمندان در علوم مرتبط با مقابله با سرطان اعطاء می شود. دکتر بیسل در تحقیقات خود در رشته غدد شناسی موفق به کشفیات تازه ای در زمینه رفتار ماتریکس فراسلولی در پاسخ های سلولی شده است. مینا بیسل در تهران متولد شده اما در جوانی با کسب بورسیه به ایالات متحده رفته و پس از تحصیل در رشته های شیمی، بیوشیمی و باکتری شناسی، در سال 1969 در مقطع دکترای رشته میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده است.

وی این جایزه را برای نتایج مطالعاتش در زمینه توانایی زیرمحیطهای تغییرات سلولی، تبدیل شدن آنها به تومورها و امکان استفاده از یک سلول سرطانی برای رفتارهای عادی سلول ها کسب کرده است.