آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۶
اجتماعی
۶

حذف «خون جایگزین» در ایران

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون ایران، از حذف «خون جایگزین» در کشور خبر داد.

دکتر احمد قره باغیان در حاشیه برگزاری کنگره بین المللی طب انتقال خون در گفت و گو با ایرنا افزود: حذف «خون جایگزین» با هدف استفاده سالم تر وتازه تراز فرآورده های خونی برای معالجه نیازمندان انجام شده است.

قره باغیان، با بیان این که سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون در ایران است، اظهار داشت: این سازمان نه تنها در سطح کشور، بلکه در منطقه آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا خود را به عنوان سازمانی با عالی ترین کیفیت و استاندارد به ثبت رسانده است.

وی مهم ترین و هزینه برترین مساله در سلامت خون در جهان را انجام آزمایش «ایدز» و «هپاتیت» بر روی خون های دریافتی دانست و گفت: یکی از معیارهای لازم برای دریافت خون سالم درایران، داوطلبانه بودن اهدای آن است زیرا معمولا خون های دریافتی جایگزین و پولی، از سلامت کمتری برخوردار هستند.

براساس آمار، 97 درصد خون های دریافتی در ایران داوطلبانه و تنها 3 درصد خون جایگزین است. این در حالی است که داوطلبانه بودن خون دهی در کشورهای توسعه یافته در حدود 94 درصد، در کشورهای درحال توسعه

60 درصد و در کشورهای فقیر 34 درصد است.

به گفته قره باغیان در سال گذشته 100 هزار پلاسما برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما به خارج از کشور فرستاده شد و این امر با هدف تهیه خونی سالم برای پیشگیری از بروز بیماری های نسل جدید در کشور انجام شد.