آرشیو سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۳۹۳
برش های کوتاه
۹

فروش یادگاری گران قیمتی از جنگ جهانی دوم

گروه ترجمه: یک ساعت که طی سال های جنگ جهانی دوم، توسط یک زندانی انگلیسی سفارش داده شده و در اردوگاه مخوف نازی ها لوفت سوم به او تحویل داده شده بود، بر اساس تخمین ها به قیمت 66 هزار پوند در حراج فردا به فروش خواهد رفت.

داستان این ساعت رولکس نفیس که توسط سرجوخه انگلیسی کلیو جیمزناتینگ در سال 1943 سفارش داده شده بود، تصویری از مبادلات اقتصادی غیرمعمولی ارائه می دهد که شرایط حاکم شده توسط جنگ را به چالش می کشیدند. اردوگاه مربوطه که اکنون در زاگان لهستان واقع شده در فیلم «فرار بزرگ» ساخته شده در سال 1963 مشهور و مطرح شد. سرجوخه ناتینگ از دست اندرکاران برنامه ریزی برای فرار از اردوگاه بوده است و در زمان ساخت فیلم با گروه همکاری می کرد. او در سال 1943 یک ساعت رولکس اوسیتر 3525 به قیمت 200 پوند را مستقیم به بینانگذار شرکت رولکس، هانس ویلدزدورف در ژنو سفارش داد و در سال 1948 پس از فرار از اردوگاه و بازگشت به لندن قیمت آن را پرداخت که به دلیل شرایط اقتصادی انگلستان در آن زمان، مبلغ معادل آن به 15 پوند کاهش یافته بود.

این ساعت که فردا در ژنو سوئیس به حراج گذاشته خواهد شد، در مقایسه با سایر شرکت کنندگان در این حراج از جمله یک ساعت متعلق به رئیس جمهور زمان جنگ ایالات متحده فرانکلین روزولت و ساعت طلایی متعلق به چارلی چاپلین بالاترین تخمین قیمت را از آن خود کرده است. باید دید خریداران مطابق با تخمین برگزارکنندگان حراج به یادگاری های جنگ جهانی علاقه مند هستند یا نه.