آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۹
ایران زمین
۲۰

مرز رسمی ایران و افغانستان مشخص شد

مشهد، خبرنگار «ایران»: با موافقت دولت های ایران و افغانستان، مرز میل78 خراسان جنوبی به عنوان مرز رسمی و مجاز میان دوکشور شناخته شد و هم اکنون عبور و مرور از آن مجاز است.

محمدعلی بیجاری مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اعلام این خبر افزود: به زودی هیات رسمی 11 نفره افغانستان به ایران سفر می کند و در مراسمی رسمی این مرز به طور موقت گشایش می یابد.

به گفته وی برای آماده سازی پایگاه موقت، اقداماتی از قبیل آماده سازی و تسطیح زمین در هر دو طرف مرز، حصارکشی، نصب کانکس، تامین آب و برق و مخابرات، انجام تجهیزات اداری، نصب و عملیات ساختمانی نیز برای ایجاد پایگاه دائم در حال انجام است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی درباره پیگیری مصوبات ستاد بازسازی افغانستان نیز گفت: همه دستگاه های اداری مربوطه از جمله گمرک، گذرنامه، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان پایانه ها و بانک ملی آماده استقرار نیرو و انجام کنترل های لازم از تاریخ6 خردادماه86 هستند.

بیجاری ساخت این پایانه را در توسعه روابط دوکشور ودو استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان بسیار مؤثر دانست و سهولت در امر صادرات و واردات، کاهش هزینه های حمل و نقل، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و رونق استان و منطقه را ازجمله مزیت های گشایش پایگاه مرزی میان دوکشور عنوان کرد.

وی گفت: با همکاری اداره کل راه و ترابری خراسان جنوبی و هماهنگی استانداری فراه از محل میل 78 و جاده فراه به میل 73 در داخل مرز افغانستان جاده دسترسی به طول 25 کیلومتر ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی تصریح کرد: اعتبارات لازم برای ساخت جاده آسفالت از مسیر درح تا میل78 در شهرستان سربیشه تامین شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

بیجاری در پایان یادآور شد: پایانه مرزی میل78 طرف ایران با اعتبارات وزارت راه و ترابری و سازمان حمل و نقل و پایانه ها و پایانه طرف افغانستان از محل اعتبارات ستاد بازسازی افغانستان ساخته می شود.