آرشیو سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۰۵
صفحه آخر
۲۰

واکنش ها به جوایز کن 2007 / اجماع و انتقاد

گروه فرهنگی: یک روز بعد از اعطای جوایز شصتمین دوره جشنواره کن، واکنش ها به انتخاب های داوران در نقاط مختلف جهان حکایت از رضایت نسبی دارد.

در واقع انتخاب کریستین مونگیو به عنوان برنده نخل طلا با استقبال وسیعی که در دو روز اخیر و اجماعی که بر سر انتخاب این فیلم میان منتقدان و صاحب نظران به وجود آمده بود، به نوعی تایید دیدگاه های هنری بود. اعطای جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به این فیلم هم نشان دهنده رضایت تماشاگران از انتخاب های داوران است. اما در ایران با توجه به اهدای یکی از جوایز به فیلم جنجالی «پرسپولیس» واکنش ها منفی بود.

علیرضا رضاداد مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این باره به ایسنا گفت:«بحث ما صرفا معطوف به انتخاب یک فیلم غیر ایرانی به نام ایران نیست بلکه آنچه برای سینمای ایران و سینماگران ایرانی جای سوال است، انتخاب نشدن فیلم های ایرانی در چند سال اخیر است که شائبه برخورد سیاسی از سوی جشنواره کن را با سینمای ایران تقویت می کند.» رضاداد افزود: «ما مجموعه نظرات مان را درباره نحوه برخورد جشنواره کن با سینمای ایران در چند سال اخیر طی نامه یی به رایزنی فرهنگی فرانسه در ایران منعکس کردیم، چرا که نقش وزارت خارجه فرانسه را در برگزاری جشنواره کن نباید نادیده بگیریم و در همان نامه هم اعلام کردیم بحث ما انتخاب شدن فیلمی از ایران طی چند سال اخیر است، آن هم در حالی که فیلم های ایرانی در اکثر جشنواره های بین المللی همچنان در حال درخشش هستند.»

مهدی کلهر مشاور رسانه یی رئیس جمهور نیز در این باره به فارس گفت: «شروع اسلام ستیزی در ادبیات نمایشی غرب از فرانسه بوده و ساخته شدن و مطرح شدن فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» در کن هم در راستای همین اسلام ستیزی است.»

کلهر گفت: «فیلم پرسپولیس در ادامه آثاری مانند 300 قصد تخریب فرهنگ ایرانی را دارد و مسلما این هم آخرین فیلم ضد ایرانی نخواهد بود.»