آرشیو پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۱۵
اخبار خارجی
۱۶

رابرت زولیک جانشین ولفوویتز می شود

رئیس جمهور آمریکا «رابرت زولیک» را برای جایگزینی «پل ولفوویتز» در صدر بانک جهانی برگزید.

انتخاب مرد شماره 2 سابق وزارت خارجه آمریکا و نماینده ویژه سابق این کشور در امور بازرگانی، مسئول امور سازمان تجارت جهانی، با موافقت بسیاری از کشورها روبرو شده و کاخ سفید امیدوار است مورد تایید شورای اداری بانک جهانی متشکل از 24 عضو، نیز قرار گیرد. به گفته یک مسئول بلندپایه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در صورت تایید ماموریت «زولیک» 53 ساله اعتماد از دست رفته به این نهاد بین المللی که 185 عضو دارد، دوباره ترمیم خواهد شد.

بانک جهانی در سال 1945، پس از جنگ جهانی دوم و به منظور بازسازی اروپا تاسیس شد. این بانک سالانه بیش از 20 میلیارد دلار را به اجرای طرح هایی مانند احداث سد و جاده، آموزش و مبارزه با بیماری ها، اختصاص و وام های بدون بهره در اختیار کشورهای فقیر قرار می دهد. طبق سنتی که آمریکایی ها خود بنا کرده اند، ریاست بانک جهانی به یک آمریکایی و ریاست صندوق بین المللی پول به یک اروپایی واگذار می شود، اما رسوایی «ولفوویتز» بسیاری از اروپایی ها را متقاعد کرد که یک نماینده اروپایی را در صدر بانک جهانی منصوب کنند.

«رابرت زولیک» که در رشته حقوق از دانشگاه «هاروارد» فارغ التحصیل شده و یکی از نزدیکان «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه است، از ژوئن 2006 از اعضای بانک تجارت «گلدمن ساچز» است که در گذشته نیز نقش مشاور بین المللی آن را داشت. او قبلانیز معاون «فانی می»، بزرگترین شرکت سرمایه گذاری ساختمانی آمریکا بود.