آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۰
فرهنگ و اندیشه
۱۰
نشریات اندیشه

پژوهشنامه فرهنگستان هنر

نخستین دو ماهنامه «پژوهشنامه فرهنگستان هنر» به صاحب امتیازی فرهنگستان هنر و با مدیرمسئولی بهمن نامور مطلق منتشر شد. مدیر تحریریه این نشریه منیژه کنگرانی و اعضای هیات تحریریه آن دکتر حسن بلخاری، دکتر شهرام پازوکی، دکتر پروین پرتوی، دکتر زهرا رهنورد، دکتر فرزان سجودی و دکتر نامور مطلق هستند. نخستین شماره این پژوهشنامه «ویژه نشانه شناسی هنر»است که مقاله های آن از این قرار است:

ارزیابی نشانه شناسی روسیه در روی آورد به هنر (دکتر احمد پاکتچی)

نشانه از نگاه دریدا (دکتر امیرعلی نجومیان)

نشانه های تصویری از نوسان تا تکثر (دکتر حمیدرضا شعیری)

نشانه شناسی زمان و گذر زمان بررسی تطبیقی آثار کلامی و تصویری (دکتر فرزان سجودی)

زمان در فضای مجازی (دکتر فرهاد ساسانی)

دورنمای روایتی (دکتر علی عباسی)

نشانه شناسی و تبلیغات (دکتر مرتضی بابک معین)

«پژوهشنامه فرهنگستان هنر» مدعی است برپایه مطالعات و مبانی «پژوهش هنر» قصد دارد بازاندیشی بنیادین نسبت به مطالعات پژوهش هنر انجام دهد.

از جمله مشکلاتی که همواره پژوهش هنر با آن مواجه است، همانا نگرش های کاملا کمی و آماری به شیوه علوم پایه و فنی به مقوله پژوهش هنر است و این نوع نگرش موجب شده تا پژوهش هنر هیچگاه آن گونه که باید در نهادهای تصمیم گیری پژوهشی کشور تاثیرگذار نباشد.

این پژوهشنامه سعی دارد با اتکا به تخصص و مطالعات میان رشته ای در کنار دیگر مجلات پژوهشی هنر حلقه مکتوبات هنری و پژوهشی هنر را کامل تر کند و در این راستا علاوه بر این که به ارائه روش های نقد نوین در جهان خواهد پرداخت، بنا دارد ویرایش خاصی از پژوهش هنری در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز ارائه کند.