آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶، شماره ۴۸۷
هنر
۸
فصل پنجم

سودابه سالم با یک کتاب و یک آلبوم

کتاب آموزش موسیقی در مدارس دوره ابتدایی به قلم سودابه سالم و آیت الله محمدپور از سوی موسسه فرهنگی منادی تربیت منتشر شد.

این کتاب از سری کتاب های مجموعه آموزش هنر ویژه برنامه ریزان، معلمان و دانشجویان است تا دانش و مهارت بیش تری در زمینه آموزش هنر کسب کنند.

کاربرد موسیقی در عرصه های گوناگون اجتماعی، نقش موسیقی در رشد جامعه شناختی کودکان، تعریف موسیقی کودک، پیشنهاد یک فعالیت، کاربرد موسیقی در فرآیند یاددهی- یادگیری، دیدگاه روانشناسی تعلیم و تربیت، نقش آموزش موسیقی در رشد حس زیبایی شناسی، کاربرد عناصر فرهنگی، قومی و زیست محیطی در آموزش موسیقی، چگونه ریتم و آهنگ درونی متل ها می تواند در آموزش زبان و موسیقی تاثیرگذار باشد؟ از جمله سر فصل های این کتاب است، همچنین شیوه شاگردمحوری و نقش معلم در آن، شرایط لازم برای انجام فعالیت های موسیقی، هدایت موسیقی با گوش، ویژگی های صدا، موسیقی طبیعت، اشاره ای گذرا به نت خوانی و الفبای موسیقی نیز از دیگر مطالبی است که در این کتاب به آن توجه شده است.

این موسیقیدان به تازگی آلبوم «بازی های آوازی» را با تنظیم «کارن همایونفر» به بازار عرضه کرده است.

در آلبوم «بازی های آوازی» ترانه های آسیاب بچرخ، گرگم و گله می برم، خورشید خانم آفتاب کن، دختره این جا نشسته، عمو زنجیر باف، اتل متل توتوله و کلاغ پر که هنگام بازی های قدیمی و سنتی در ایران خوانده می شده برای یک گروه سازی تنظیم و ارایه شده است.

در این آلبوم از سازهای آگوستیکی چون پیانو (کارن همایونفر)، سنتور(پشنگ کامکار)، تنبک (ارژنگ کامکار)، دف و دهل (اردشیر کامکار)، نی (حسن کیانی نژاد)، ویولا(سیاوش ظهیرالدینی)، ویولن سل(کریم قربانی)، کنترباس (علیرضا خورشیدفر)، فلوت (ناصر رحیمی) و ابوا (کامران آقایی) در کنار گروه سازهای ارف چون ماریمبا، بلز، ماراکس، قاشقک، چوب و زنگوله و مثلث استفاده شده است.