آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۳۶
اخبار خارجی
۱۶

در آخرین سخنرانی خود مطرح شد عذرخواهی تونی بلر از نظامیان انگلیسی در عراق

«تونی بلر» در آخرین سخنرانی خود در مجلس عوام انگلیس از نظامیان این کشور بخاطر اوضاع عراق عذرخواهی کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» تونی بلر پس از یک دهه حضور مستمر در پست نخست وزیری، دیروز در حالی از سمت خود رسما کناره گیری کرد که سخنرانی آخر خود در مجلس عوام را به عذرخواهی از نظامیان این کشور در عراق اختصاص داد.

بلر اظهار داشت: من بخاطر خطراتی که نظامیان کشورم امروز در عراق و افغانستان با آن مواجه هستند واقعا متاسفم. بلر افزود، می دانم که ممکن است برخی فکر کنند نیروهای مسلح ما به خاطر هیچ و پوچ با این خطرات مواجه هستند اما من هرگز چنین تصوری نداشته ام و نخواهم داشت.

بلر در سال 1997 پس از 18 سال سلطه محافظه کاران بر کشور قدرت را در دست گرفت ولی به دلیل تصمیم وی مبنی بر شرکت کردن انگلیس در جنگ عراق، میزان محبوبیت وی نسبت به سال های نخست دوره تصدی بشدت کاهش یافت.

از سوی دیگر «جرج بوش»، رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با روزنامه انگلیسی «سان» که در روز خداحافظی بلر چاپ شد گفت: «من شنیده ام که او (بلر) را سگ دنباله روی بوش خطاب می کنند. بلر بزرگتر از اینهاست». بوش همچنین برای بلر آرزوی کسب مهارت بیشتر در سخنرانی کرده است. همزمان با خروج بلر از کاخ نخست وزیری، ده ها نفر خانواده نظامیان انگلیسی در عراق به سیاست های تونی بلر اعتراض کردند و اظهار داشتند که خوشحالند از شر بلر خلاص می شوند.

نخست وزیر جدید انگلیس

به گزارش خبرگزاری ها با خداحافظی تونی بلر از قدرت و جایگزینی گوردون براون 56 ساله و کشیش زاده اسکاتلندی انتقال قدرت به وی رسما انجام گرفت.

«گوردون جیمز براون» که از 12 سالگی با پیوستن به حزب کارگر اسکاتلند فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و در 20 سالگی به یکی از سیاستمداران مطرح این منطقه تبدیل شد در 10 سال گذشته سمت وزارت دارائی انگلیس و دولت بلر را برعهده داشته و به خزانه دار آهنین معروف بوده است.

وی که از بنیانگذاران نوسازی در درون حزب کارگر محسوب می شود با بسیاری از سیاست های بلر خصوصا در جنگ عراق مخالفت کرد.