|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه رسالت86/4/11: سازمان چيست؟
magiran.com  > روزنامه رسالت >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 9473
پنج شنبه 29 فروردين 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2829
magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 6185 11/4/86 > صفحه 16 (فرهنگي) > متن
 
 


سازمان چيست؟




    سازمان پديده اي اجتماعي به شمار مي آيد که به طور آگاهانه هماهنگ شده و داراي حدود و ثغور نسبتا مشخصي بوده و براي تحقق هدف يا اهدافي براساس يک سلسله مباني دائمي فعاليت مي کند(1:ص21)
    سازمان هنگامي پديد مي آيد که افرادي باشند که 1- هدف مشترکي داشته باشند 2- بتوانند با يکديگر ارتباط برقرار کنند3- مايل باشند که براي نيل به هدف همکاري نمايند. بنابراين هدف يا فعاليتي که تحقق آن خارج از توان فردي و مستلزم همکاري افراد انساني باشد نياز به سازمان را به وجود مي آورد.
    سازمان عبارت است از هماهنگي معقول عده اي از افراد که براي تحقق هدف مشترکي از طريق تقسيم وظايف و برقراري روابط منظم و منطقي به طور پيوسته فعاليت مي کنند.
    تعريف فوق بر سازمانهاي اسمي دلالت داشته به ويژگي هاي مشترک آنها به شرح زير اشاره مي کند:
    1- سازمانها هدف دارند يعني براي دستيابي به مقاصد معيني به وجود آمده اند.
    2- سازمانها از ترکيب اجتماعي افرادي که به صورت گروهي همکاري مي کنند تشکيل مي شوند .
    3- سازمانها به طور پيوسته و مستمر فعاليت مي کنند.
    4- سازمانها فعاليت هاي خود را از راه تفکيک وظايف از روي برنامه و استفاده از منابع مالي و مادي و دانش و فن و ابزار انجام مي دهد.
    5- سازمانها به عنوان واحدهاي يکپارچه فعاليت هاي منظم کار خود را به طور عقلاني و منطقي هماهنگ و هدايت مي کنند. :(2 ص 8و9)
    انسان از نظر اسلام
    در نظام اقتصادي اسلام انسان محور اصلي و شکل دهنده فعاليت هاي اقتصادي واجتماعي است. او موجودي با اراده و هدف است که نقش موثري در سازندگي خويش دارد و با برداشتن غرايز و کشش هاي نفساني و پيوند با زندگي مادي قادر است آنها را مهار کند و بر همه آنها حاکم گردد. انسان تصميم مي گيرد انتخاب مي کند و در فعاليت هاي خود جبرا متاثر از نظامهاي اقتصادي و يا تمايلات دروني و قوانين طبيعت نيست بلکه مي تواند آنها را تحت کنترل داشته باشد و براساس نيازهايش تنظيم کند. او داراي گرايشهاي گوناگوني از جمله مادي، معنوي، گرايش به ارزشهاي اخلاقي، فطرت خداجويي و کمال طلبي است. اسلام در خلال آيات کريمه قرآن گرايشهاي مادي و معنوي انسان را به او شناسانيده و به موازات آنها به گرايشهاي معنوي و ارزشهاي اخلاقي بها داده و راهنمايي هاي لازم را فرموده است. براساس آيات قرآن خداوند انسان را از نخل خشک آفريد و از روح خويش در او دميد: وبدا خلق الانسان مخاطين ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهين ثم سواه و نفخ فيه من روحه... و او (خدا) آغاز کرد آفرينش انسان را از گل و بعد نسل او را چکيده اي از آبي خوار قرار داد و سپس او را تسويه و صورتگري کرد و از روح خود در او دميد.
    قرآن کريم درباره انسان عالي ترين ستايش ها و بزرگترين نکوهشها را بيان داشته است. او از دو عامل متضاد و لجن و روح خدا تشکيل يافته است. فاصله بين اين دو بعد به بشر توانايي مي بخشد تا از آسمان و فرشتگان برتر شود و يا از ديو و چهارپايان پست تر گردد. انسان با خودسازي و طي مراحل تکامل نفساني مي تواند جهان را تسخير کند و فرشتگان را به خدمت خود درآورد و هم مي تواند با پيروي از تمايلاتش به پست ترين مقام سقوط کند.
    انسان موجودي است برگزيده خدا “ان الله اصطفاء” و به همين جهت او نه تنها در برابر خويش جامعه و نعمت هايي که به او داده شده مسئول است بلکه مسئول آباد کردن جهان و بهتر ساختن آن نيز هست “هو انشکم من الارض و استمرکم فيها...” او شما را از زمين آفريد و از شما خواست آن را عمران و آبادان کنيد.
    علامه طباطبايي در تفسير آيه فوق مي فرمايد:
    “خدا از مواد زميني حقيقتي به نام انسان به وجود آورد و کم کم با تربيت آن را به کمال رسانيد و او را چنان در زمين تصرف کند و آن را به حالي در آورد که در زندگي او سودمند افتد و نيازها و کمبودهايي که احساس مي کند به وسيله آن رفع کند.
    اهميت انسان در قرآن
    1- انسان نماينده خدا در زمين و اشرف مخلوقات است و براي امتحان و آزمايش به اين دنيا آمده است و قرآن کريم بارها انسان را “خليفه الله” خوانده و در آيه 30 از سوره بقره مي فرمايد: “و چون پروردگارت به فرشتگان گفت من مي خواهم در زمين جانشيني بيافرينم، گفتند در آنجا مخلوقي پديد مي کني که تباهي کنند و خونها بريزند. با اينکه تو را به پاکي مي ستاييم و تقديس مي گوييم؟ گفت من چيزها مي دانم که شما نمي دانيد.
    2- انسان اشرف مخلوقات و مفتخر به تاج کرامت است که فرمود ”ولقد کرمنا بني آدم”
    3- ظرفيت فکري و عملي انسان از ديگر موجودات بيشتر است”و علم آدم الاسماء کلها” خداوند همه اسما را به آدم آموخت.
    4- در سرشت انسان علاوه بر عنصر مادي که در جماد، نبات و حيوان وجود دارد عنصري ملکوتي و الهي قرار داد.
    امام محمدباقر(ع) فرمود: خداوند هيچ مخلوقي را گرامي تر از مومن نيافريده است زيرا فرشتگان خادمان مومنانند.
    از امام علي بن ابيطالب به نقل از حضرت رسول(ص) فرمودند هيچ چيز نزد خدا گرامي تر از فرزند آدم نيست. پرسيده شد آيا فرشتگان هم نيستند؟ فرمودند فرشتگان مانند خورشيد و ماه مجبورند. در آيات متعدد ديگري نيز به آزمايش انسان اشاره شده است.
    از ويژگي هاي ديگر انسان در نظام اقتصادي اسلام اين است که انسان موجودي است انتخابگر و داراي اراده و برخلاف موجودات ديگر عالم مي تواند برخلاف غريزه خويش عمل کند.
    از ديگر مشخصات انسان در اسلام آن است که همه انسانها برادرند نه برابر!
    همه برادرند چون در خلقت و سرشت از يک گوهرند. بدين گونه برتري نژاد در اسلام نيست.
    “هوالذي خلقکم من نفس واحده” اوست خدايي که شما را از يک تن آفريد.
    يکي از دلايل تفاوت افراد بشر در مراتب استعداد و مزيت هايي که دارند اين است که خداوند آنان را در آنچه داده است مورد امتحان و آزمايش قرار خواهد داد.
    اهميت و جايگاه شناخت انسان
    محوري ترين مسائلي که در طول تاريخ تفکر بشر، انديشه وي را به خود مشغول داشته، سه محور اساسي خداشناسي، جهان شناسي و انسان شناسي بوده است و در اين ميان انسان شناسي از ويژگي خاصي برخوردار است زيرا انسان شناسي راهگشاي خداشناسي است همان طوري که خداناشناسي و غفلت از خداوند ملازم با انسان ناشناسي و غفلت از خود است.
    انسان مجهول ترين پديده هستي
    با اينکه موضوع انسان شناسي از قديمي ترين موضوعاتي است که با تاريخ تفکر و انديشه بشر همزمان است و در طي قرون و اعصار سراغ نداريم که انديشمندان و متفکران پيرامون ابعاد مختلف اين موضوع به مطالعه و تکاپو نپرداخته باشند.
    اما اين پديده همچنان به عنوان مبهم ترين و مجهول ترين و پيچيده ترين پديده آفرينش مطرح مي باشد به عبارت ديگر يکي از موضوعاتي که ابعاد گوناگون و مسائل اساسي آن در هاله اي از ابهام وجود دارد و صاحبان مکاتب و علوم مختلف هنوز در اطراف آن دچار سردرگمي و سرگرداني فراوان مي باشند موضوع انسان است.
    و در مورد اين موضوع تضادهاي شديدي بين انديشمندان است. يک نظريه مي گويد: انسان شر با لذات است (توماس هابس) و نظر ديگر انسان را خير با لذات معرفي مي کند (ژان ژاک روسو) يک ديدگاه انسان را داراي فطرت و طبيعت مي داند (يونگ) و نظريه ديگر او را فاقد هرگونه فطرت و طبيعت مي داند (ژان پل سارتر) يک مکتب او را موجودي تک بعدي مي انگارد (مکاتب مادي) و مکتب ديگر او را پديده اي چند بعدي (مکاتب الهي) يک دانشمند او را پديده اي فردي و دانشمند ديگر او را موجودي اجتماعي معرفي مي کند. (اريک فروم:()1 ص 15) در ادامه اين تحقيق به ارزش و اهميت انسان از ديدگاه اسلام مي پردازيم:
    باتوجه به آنچه گذشت نظر اسلام نسبت به انسان را به صورت زير مي توان خلاصه کرد:
    1- انسان خليفه الله علي وجه الارض است
    2- انسان سرپرستي دوگانه دارد، خاک، پست ترين ماده، روح خدا سرشت آسماني.
    3- انسان در تعيين انتخاب و سرنوشت خويش آزاد است.
    4- انسان اشرف مخلوقات است او داراي اراده است و برخلاف ديگر مخلوقات عالم برخلاف غريزه خويش عمل کند. او آزاد است خدمت کند يا خيانت کند :(1 ص 173)
    منابع:
    1- تئوري سازمان: استيفن رابينز، ترجمه مهدي الواني، حسن دانايي فرد
    2- مقدمات مديريت آموزشي تاليف علي علاقبند
    3- انسان شناسي (اسلام، اگزيستانسياليسم - اومانيسم) دکتر سيد حسن ابراهيميان - تهران دفتر نشر معارف، 1381
    4- اسلام و توسعه (مجموعه مقالات) تدوين پژوهشکده فرهنگ و معارف قم، دفتر نشر معارف 1382
    مهدي مقدس زاده
    از آموزش و پرورش منطقه 8 تهران
    
    
    
    
    
    


 روزنامه رسالت، شماره 6185 به تاريخ 11/4/86، صفحه 16 (فرهنگي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 10690 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه ميراث و گردشگري
متن مطالب شماره 7، مهر - آذر 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است