آرشیو شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۳۵
تاریخ
۵

نگاهی به گذشته در امروز

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
تلاش هایی که برای گرفتن درس از تجربه انقلاب فرانسه به عمل آمد

اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به ابتکار لنین که آرزو داشت روزگاری جهان به صورت یک «کنفدراسیون سوسیالیستی» درآید ششم ژوئیه 1923 برپایه ملیت های امپراتوری روسیه تاسیس شد که در دسامبر سال 1991 یلتسین و دو تن دیگر)سران وقت بلاروس و اوکراین(بدون انجام رفراندوم و حتی اعلام قبلی، در یک استراحتگاه زمستانی انحلال آن را اعلام داشتند که دیدیم اوضاع اعضای اتحادیه منحله هم از آن چه که بود بهتر نشده است: تنها مردم این اتحادیه فروپاشیده برابری اقتصادی اجتماعی)برخورداری از عدالت نسبی(را از دست داده اند.

لنین با توجه به تجربه انقلاب فرانسه که نهایتا موفقیت چندانی نداشت: حزب کمونیست را حاکم بر اتحادیه)شوروی(کرده بود تا به دست فرصت طلبان نیفتد و هدف های انقلاب اکتبر 1917 از دست نرود که دیدیم در درازمدت، فرصت طلبان و قدرت جویان بر این حزب مسلط شدند که با یک تلنگر، اتحادیه فروپاشید،

به نوشته مورخان اروپایی، حزب جمهوری اسلامی هم پس از انقلاب ایران، با هدف پاسداری از نظام اسلامی و تحقق بخشیدن به هدف های ازپیش اعلام شده انقلاب 1357)1979 میلادی(تاسیس شده بود که با انفجار هفتم تیرماه، برجستگان خود را از دست داد و...

57 سال حکومت ایرانیان بر یمن

یمن از نیمه اول ژوئیه در سال 571 میلادی پس از اخراج حبشی ها از آن سرزمین در قلمرو ایران قرار گرفت. مورخان عثمانی آغاز حکومت ایرانیان بر یمن را سال 575 ذکر کرده اند.

بزرگان یمن به سال 570 میلادی از خسرو انوشیروان، شاه ساسانی ایران، خواسته بودند که لشکری بفرستد و حبشی ها را بیرون راند. سپاه اعزامی ایران که به فرماندهی «وهرز» ژنرال دیلمی با کشتی از راه خلیج فارس به یمن فرستاده شده بود حبشی ها را بیرون راند. حکومت ایرانیان بر یمن 57 سال بعد در 628 میلادی پس از مرگ)قتل(خسرو پرویز و گسترش اسلام در جزیره العرب پایان یافت.

دربار اصفهان حکمران نافرمان گرجستان را تعویض کرد

ششم ژوئیه سال 1631 میلادی ژنرال رستم خان فرمانده نیروهای اعزامی از اصفهان به قفقاز، به نافرمانی تهمورث حکمران گرجستان پایان داد. در پی این رویداد، دربار صفوی در اصفهان «خسرومیرزا» را به جای حکمران سابق به فرمانداری گرجستان تعیین کرد.