آرشیو دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۴۵
حوادث
۱۵

طی سه ماهه اول امسال: بیش از 240 متجاوز به آثار فرهنگی دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از دستگیری 243 تن از متجاوزان به آثار فرهنگی کشور طی سه ماه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، سرتیپ عباسعلی روحی گفت: به رغم مشکلات موجود و کمبود امکانات ماموریتی و عملیاتی، عوامل این یگان موفق به متلاشی کردن بیش از 30 باند قاچاق و حفاری غیرمجاز شده اند.

وی با اشاره به افزایش 54درصدی کشفیات اموال فرهنگی نسبت به سه ماه اول سال گذشته، افزود: در این مدت 108 محموله از اشیاء فرهنگی شامل: بیش از پنج هزار سکه، 269 جلد کتاب خطی، 14 دستگاه فلزیاب، چندین دستگاه لپ تاب و بیش از هزاران قلم شیء تاریخی و سنگ های ارزشمند کشف و ضبط شده است.

روحی گفت: به رغم افزایش بی سابقه متلاشی شدن باندهای قاچاق اشیاء عتیقه و حفاری غیرمجاز در دو سال گذشته، تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم و امیدواریم تعداد نیروها، تشکیلات، تجهیزات زیست محیطی و ماموریتی و همچنین امکانات رفاهی پرسنل این یگان به زودی مرتفع شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 20هزار اثر ثبت شده در کشور وجود دارد. درحالی که نیروهای عملیاتی این یگان به طور شبانه روزی و با کمترین حقوق و مزایا مشغول حفاظت از گنجینه های تاریخی کشورمان هستند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه گفت: با انجام برنامه ریزی های صحیح و اصولی، افزایش واحدهای گشتی محسوس و نامحسوس، کنترل مجرمان سابقه دار و نفوذ در باندهای قاچاق موفق به افزایش 400درصدی متلاشی ساختن باندهای قاچاق شده ایم.

سردار روحی اظهار داشت: آمار حفاری غیرمجاز در سه ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هشت درصد و آمار سرقت 77درصد کاهش داشته است.