آرشیو سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۳۸
صفحه آخر
۲۰

گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره وضعیت سینما: قانون را اصلاح کنید

گروه فرهنگی: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارش مفصلی اصلاح قوانین و مقررات فعلی سینمایی کشور را لازم دانست.

در این گزارش با بیان بخشی از معضلات سینمای ایران که در این سال ها توسط صاحب نظران و سینماگران مطرح شده بود، مجددا بحث تدوین قانون سینما مطرح شده است که درچند سال اخیر محل مناقشه بسیاری از سینماگران بوده است.

در این گزارش آمده است که با تدوین قانون سینما جایگاه وزارت ارشاد از سطح یک سازمان اجرایی صادرکننده مجوز به یک سازمان ناظر عالیه ارتقا یابد.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود قوانین و مقررات فعلی سینما را کهنه و باقیمانده از سال های قبل از انقلاب دانسته و اعلام کرده که بعضی از این قوانین به جای اینکه جنبه تشویق کننده و تسهیل کننده و بسط دهنده فعالیت سینمایی داشته باشند، جنبه هشداردهنده و بازدارندگی دارند و باید اصلاح شوند.مرکز پژوهش های مجلس به معضل کمبود سالن و جغرافیای پراکندگی آنها در مرکز شهر نیز اشاره کرده و خواستار افزایش ظرفیت سالن ها شده است: «به رغم افزایش تولید فیلم، ظرفیت سالن ها و مخاطبان کاهش یافته است، بنابراین دولت باید در نحوه پرداخت یارانه های سینما بازنگری کند و سمت و سوی یارانه ها را به سوی مصرف کننده برگرداند.» این گزارش در پایان بر لزوم کاهش تصدی دولت در عرصه سینماها تاکید کرده و افزوده است: «به نظر می رسد سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت باید جایگاه و نقش خود را در حوزه سینما مشخص کند. آیا همچنان می خواهد هم درحوزه تولید وارد شود، هم فیلم بسازد، هم مجوز تولید بدهد، هم مجوز اکران بدهد، هم حمایت کند، هم جشنواره برگزار کند. هم در عرصه فیلم در خارج از کشور دخالت داشته باشد و هم سیاستگذاری کند.