|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران86/5/14: نگاهي به سوئيت سمفوني رسول عشق و اميد به رهبري لوريس چكناواريان: روايت موسيقايي فرشتگان از پيامبر(ص)
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3704 14/5/86 > صفحه 17 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


نگاهي به سوئيت سمفوني رسول عشق و اميد به رهبري لوريس چكناواريان: روايت موسيقايي فرشتگان از پيامبر(ص)


نويسنده: سميه قاضي زاده


    
    چند روز ديگر يعني دقيقاً از ۱۹مردادماه به مناسبت روز مبعث، كنسرت موسيقي «رسول عشق و اميد» توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري «لوريس چكناواريان» به مدت ۱۰ شب در تالار وحدت برگزار مي شود.
    پيش از اين قرار بود اين اثر موسيقي كه با همكاري مركز هنرهاي نمايشي، دفتر امور موسيقي و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد رودكي اجرا مي شود، طي ۵ روز به صحنه برود، اما استقبال مخاطبان از پيش فروش بليت ها باعث شد كه اين اجرا ۵ روز ديگر نيز تمديد شود. در اين اثر كه تلفيقي از موسيقي،حركات موزون، نور، افكت هاي صوتي و تصويري است ۱۶۰ نفر از هنرمندان، روي صحنه هنرنمايي خواهند كرد.
    «لوريس چكناواريان» در نظر دارد ۲۰ قطعه از آثار خود را كه ۱۲ قطعه آن از ساخته هاي جديد است و مقاطعي از زندگاني پيامبران و امامان را به تصوير مي كشد، در اين سمفوني اجرا كند كه اين آثار شامل وفات و مبعث پيامبر اكرم(ص)، تولد حضرت مسيح(ع)، عيدغدير خم و ازدواج و شهادت حضرت علي (ع) قبل و بعد از واقعه كربلاهستند.
    در جريان برگزاري بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر كه در بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد، داستان اين سمفوني يك ساعت و نيمه اجرا شد. داستاني كه توسط «سيدمهدي شجاعي» نوشته شده بود و ژاله صادقيان و داريوش كاردان راويان اين كار يك و نيم ساعته بودند. در شب هاي برگزاري اين سمفوني، اركستر فيلارمونيك ارمنستان با ۶۰نوازنده به همراه گروه كر نوري به سرپرستي عليرضا شفقي نژاد قطعات «هاله لويا» ساخته هندل، «آوه ماريا» ساخته «باخ - گونو»، «دزيره» و «لاكريموزا» ساخته هاي «موتزارت»، «تولد حضرت محمد (ص)» ساخته چكناواريان، ۳ قطعه محمد رسول الله (ص) از موريس ژار، «پيوند حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س)»، «عيد غدير»، «رحلت پيامبر(ص)»، «محمد رسول الله»، «جنگ»، «عاشورا»، «پس از عاشورا با اسيران»، «دعا به درگاه خدا»، «در انتظار فرج» از ساخته هاي چكناواريان و امام علي (ع) ساخته فرهاد فخرالديني را اجرا كردند. بايد منتظر ماند و ديد در اجراي آينده اين قطعات چند دقيقه خواهند بود و داستان هاي موسيقايي را كه خود چكناواريان نوشته است، در مقايسه با آثار قبلي كه او در سمفوني اش استفاده كرده بود چگونه اند؟
    چكناواريان پيش از اين هم تجربه اجراهاي اين چنيني را در تالار وحدت داشت كه از جمله آنها مي توان به اجراي قطعاتي چون ليلي و مجنون، خسرو و شيرين و فرهاد و شيرين اشاره كرد كه همه آنها با دكلمه ژاله صادقيان و اجراي اركستر فيلارمونيك ارمنستان اجرا شدند.
    «لوريس چكناواريان» آهنگساز و رهبر اين سمفوني كه در حال حاضر رهبري اركستر سمفونيك ارمنستان را نيز به عهده دارد، در مورد ويژگي هاي اين اثر مي گويد: «سمفوني عشق و اميد» در برگيرنده ۲۰ قطعه جديد از سروده هاي سيد مهدي شجاعي با آهنگسازي خودم است كه با فرمي جديد و با نورپردازي هاي متناسب با حال و هواي هريك از قطعات اجرا مي شود. داستان سمفوني «رسول عشق و اميد» با حفظ چارچوب كلي، از جهت محتوا دچار تغييرات اساسي در شيوه آهنگسازي شده است و با اجراهاي گذشته گروه ارمنستان در جشنواره موسيقي فجر كاملاً متفاوت است. به عنوان نمونه قطعه «امام علي» با آهنگسازي فرهاد فخرالديني كه در گذشته اجرا شده بود در اين كنسرت حذف و قطعه جديدي با آهنگسازي خودم درباره امام علي(ع) نوشته شده است. در مجموع «رسول عشق و اميد» كه بهمن ماه در جشنواره موسيقي فجر اجرا كرديم شامل قطعاتي از ساخته هاي من و چند آهنگساز ديگر بود، اما اين بار تمام آهنگ ها از ساخته هاي خودم و تقريباً مخصوص اين برنامه است. سمفوني «رسول عشق و اميد» درباره به مبعث رسيدن حضرت رسول(ص) و همچنين ارتباط حضرت محمد(ص) با حضرت علي(ع) و به ترتيب ساير بزرگان دين است كه به شيوه جديدي تعريف شده است همچنين قرار است قطعاتي چون «آوه ماريا»، «دزيره» و «لاكريموزا» اجرا شود.
    اين رهبر اركستر در خصوص دكلمه خواني در اين اجرا گفت: از آنجايي كه اين اجرا متفاوت خواهد بود، ممكن است دكلمه خواني نيز از برنامه حذف شود، اما هنوز چيزي مشخص نشده است. اين آهنگساز بيان داشت:«رسول عشق و اميد» به زندگي حضرت محمد (ص)،حضرت علي (ع) و امام حسين (ع) و ديگر امامان مي پردازد و از آنجايي كه از كودكي داستانهاي زندگي اين بزرگواران را مي دانستم و با احترامي كه براي ايشان قائل بودم اقدام به ساخت چنين قطعه اي كردم. همچنين در اين سمفوني به وقايعي چون واقعه غدير خم و عاشورا و در آخر به غيبت امام زمان (عج) پرداخته خواهد شد.
    لوريس چكناواريان «رسول عشق و اميد» را يك سمفوني صرف با چارچوب هاي مشخص و كلاسيك يك سمفوني نمي داند بلكه آن را سوئيت سمفوني مي خواند چرا كه اين اثر داستاني را تعريف مي كند و با داشتن حركات موزون ريتم خاصي را به وجود مي آورد به همين دليل عنوان سمفوني براي اين اجرا صحيح نيست. به هر حال اساس موسيقي اين برنامه را ملي و مذهبي مي دانم و برداشت شخصي خودم را در ساخت آن داشته ام و رنگ آميزي موسيقي شخصي است؛ قطعات پشت سر هم اجرا مي شوند و پرده اي در بين آن وجود ندارد. همچنين يك راوي در فهم و انتقال موضوع داستان به مخاطب كمك خواهد كرد.
    سيد مهدي شجاعي نويسنده متن سوئيت سمفوني رسول عشق و اميد در مورد روند ساخت سرودن داستان ها و اشعار اين سمفوني مي گويد: آقاي چكناواريان پيشنهاد داد تا يك سمفوني همراه با كلام در ارتباط با شخصيت پيامبر اكرم(ص) ساخته شود. اين اتفاق غيرمنتظره را هديه اي از چكناواريان به هموطنان مسلمان مي دانم.
    شايد براي خيلي ها جالب باشد كه آهنگسازي مسيحي چون چكناواريان ساخت قطعه اي در مورد زندگي پيامبر مسلمانان را سرلوحه كار خود قرار داده اما او خودش معتقد است كه كارش دور از ذهن نبوده و هميشه تصميم داشته كه چنين كاري را انجام دهد. او مي گويد: «من در وهله نخست ايراني ام، با فرهنگ و سنت ملي كشور خود بزرگ شده و از آغاز كودكي توجه بسياري به موسيقي مذهبي داشته ام. در فعاليت هاي گذشته ام خصوصاً در ساخت اپراي رستم و سهراب و تشييع جنازه سهراب از قطعات مذهبي استفاده كردم و هميشه قصد داشتم تا مفاهيم مذهبي ايران را با كسب موسيقي كلاسيك، به زبان بين المللي با ريتم و سنت خود بسازم، به گونه اي كه همه دنيا حرف ما را بفهمند. من ايراني ام و از بچگي با اين پيامبر بزرگ و همچنين دين اسلام آشنا بوده و هستم. كلاس عربي رفته ام، با مسلمانان زندگي كرده ام، از جاهاي مختلف وصف پيامبر(ص) را شنيده ام و بايد بگويم كه اسلام را مي شناسم، اما اعضاي گروه فيلارمونيك ارمنستان نمي شناختند كه فكر مي كنم آنها هم با برنامه اي كه در جشنواره برگزار شد و به واسطه شركت در اين اجرا با شخصيت پيامبر(ص) آشنا شدند. بايد بگويم كه اين مراسم و اين آهنگ ايراني هست و منشأ ايراني دارد. بنابراين شك نكنيد كه در تمامي اين آهنگ ها نقش ايراني و ايراني بودن بسيار پررنگ است. ضمن آنكه در پايان اين كنسرت از ايران هم سخن مي گوييم و در شكوه اين كشور بزرگ زبان به نغمه پردازي مي گشاييم.»
    آهنگساز تصميم دارد كه در صورت موفقيت، اجراي اين اثر در داخل و خارج از كشور نيز آن را تكرار كند. به گفته او ۳۰ نفر اجراي حركات موزون را زير نظر نادر رجب پور به عهده خواهند داشت و ۸۰ نفر اركستر و ۶۰ نفر گروه كر اين برنامه را اجرا مي كنند. چكناواريان كه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توانست اين سمفوني را به صحنه ببرد، مي گويد: «اين وزارتخانه كمك بزرگي به ما كرد و كشور ارمنستان هم با فرستادن اين اركستر برادري خودش را با ملت ايران ثابت كرد. آقاي دكتر ايماني نيز در اين راه بسيار زحمت كشيد و پشتيبان واقعي ما براي اجراي اين برنامه بود و بدون او امكان نداشت بتوانيم اجراي اين برنامه را به سرانجام برسانيم.»
    «سيد مهدي شجاعي» نويسنده و شاعر كه كتاب هايي چون «كشتي پهلوگرفته» را تأليف كرده است، و در اين سمفوني نقش طراح و شاعر را به عهده دارد، مي گويد: هر شاخه اي از هنر، يكي از حواس مخاطب را درگير مي كند و پس از آن تلاش مي كند تا بر انديشه او نيز اثر بگذارد، حال اگر هنرمند تلاش كند تا هنرهاي مختلف را با يكديگر تركيب كرده به گونه اي كه بتواند ضميرهاي مختلف مخاطب را درگير كند، از توفيق بيشتري برخوردار خواهد بود. اين كاري بود كه ما در اين اثر دست به اجراي آن زديم. اساس اين كار بر كلام و موسيقي است كه براي ارتباط بيشتر با مخاطب از حركات موزون، جلوه هاي ويژه، نور، افكت هاي مختلف و تصاوير سينمايي و نمايشي نيز استفاده شده است و تصور مي شود كه به عنوان گام نخست اين حركات بتوانند در جهت تعامل ژانرهاي مختلف هنري گام نويني باشند. تنها پرداختن به حضرت رسول (ص) كه يك كادر بسته بدون نشان دادن چهره جهاني و عالم گير آن حضرت تمامي آنچه را كه قصد انتقال آن را داشتيم، بيان نمي كرد. بنابراين تصميم گرفتيم از ابتداي خلقت و هدف از آن شروع كنيم و پس از آن به سير نزولي كه تاريخ تا زمان ظهور منجي آخر زمان طي مي كند، بپردازيم كه در اين زاويه سيماي حضرت رسول (ص) قابل ترسيم تر خواهد بود. در اين اثر فرشتگان راوي هستند و تاريخ را روايت خواهند كرد. اسكلت اين روايت مانند يك رمان است كه به محور يك شخصيت اصلي، در اين جا حضرت محمد مصطفي (ص)، مي پردازد و اگر با آن در قالب ادبيات روبه رو شويم تنها كلامي است كه با موسيقي همراه شده است و اگر موسيقي را از آن حذف كنيم بسياري از ابزارهاي بياني نيز حذف مي شوند و داستان كاملي نخواهيم داشت.
    به اعتقاد كارشناسان و آنهايي كه اجراي ابتدايي اين سمفوني را در بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر ديدند، اين سمفوني رسول عشق و اميد اثري است تركيبي از موسيقي، نمايش، كلام يا يك نوع «موسيقي- نمايش».
    «سيدمهدي شجاعي» طراح و شاعر اين سمفوني در مورد شيوه اجراي اين اثر معتقد است: از آنجا كه تلفيق و تركيب هنري از اجزاي مختلفي مثل رهبري و گروه اركستر، كلام و راوي، نمايش سايه، نور و افكت نسبتاً بديع و بي سابقه است، اسامي موجود و تركيب هاي پيشين نمي توانست معرف كامل اثر باشد. به همين دليل با تبادل نظر و مشورت هاي تخصصي به عنواني كه اكنون به عنوان نتيجه يا جمع بندي نهايي در آمد، همان موسيقي- نمايش كه معادل Musical-Play است. البته از آن موسيقي- نمايش آنچه هم اكنون در بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر ارائه مي شود مي تواند عنوان سوئيت سمفوني داشته باشد؛ به دليل انتخابي كه از سمفوني هاي برجسته جهاني صورت گرفته و در كنار اثر خلاقه آقاي چكناواريان توسط گروه اركستر اجرا مي شود. اين رويداد بي نظير قطعاً با استقبال زيادي مواجه مي شود. وقتي نام پيامبر به ميان مي آيد، طبيعي است دست آدم به كم نمي رود و دلش به كاستي رضايت نمي دهد.
    انسان دوست دارد تمام همت و تلاش خود را در طبق اخلاص بگذارد اما در نهايت چاره اي جز اقرار و اعتراف به عجز و ناتواني در مقابل خدا و پيامبر نداشته باشد. ولي آنچه مايه دلخوشي است و به اعتقاد من مهم ترين اتفاق در اين اثر تلقي مي شود، آهنگي است كه آقاي چكناواريان اختصاصي براي پيامبر ساخته و آن قدر اين ملودي شيرين و دلنشين است كه به گمان من هر كس از اين پس آن را بشنود، ياد رسول الله در ذهن و دلش تداعي مي شود. اين سمفوني كه مراحل مختلف تولد، مبعث پيامبر، فتح مكه، حجة الوداع و رحلت پيامبر را با روايت هايي از عاشورا و ظهور موعود پيوند مي دهد.
    
    
    «شجاعي» درباره محتواي اين سمفوني مي گويد: سوئيت «سمفوني رسول عشق و اميد» اتفاق تازه اي در حوزه موسيقي است چراكه اين اثر ابتدا حس مخاطب را درگير مي كند و پس از درگير شدن اين حس بر انديشه او تأثير مي گذارد در واقع سوئيت سمفوني رسول عشق و اميد مانند رماني است كه واقعه تاريخي و مذهبي را به بياني تازه با موسيقي مطرح مي كند و در پي آن است كه افق جديدي از اين حوادث پي درپي تاريخي را پيش روي مخاطب بگذارد. چيدمان اين اثر بر مبناي كلام و موسيقي استوار است كه با فضاسازي هاي مناسب مانند استفاده از حركات موزون، جلوه هاي ويژه، نورپردازي و افكت هاي هماهنگ با داستان كلي مي تواند حس خوبي را در مخاطب ايجاد كند در واقع با به كارگيري مجموعه اي از اين عوامل ماندگاري اثر در ذهن و روح مخاطب را بيشتر از يك اجراي معمولي با قطعاتي از پيش تعيين شده كرده ايم و گمان مي كنم اين حركت در جهت تعامل در ژانرهاي مختلف هنري مي تواند مفيد واقع شود. احساس كردم در قبال ارادتي كه آقاي چكناواريان به پيامبر اسلام دارد لازم است كه داستان سوئيت سمفوني «رسول عشق و اميد» را با حضرت عيسي شروع كنم. استخوان بندي اثر برمبناي يك رمان شخصيت محور با بيان زندگي حضرت محمد(ص) است كه در قالب ادبيات داستاني همراه با موسيقي ارائه شده است. در واقع بيان تاريخي چگونگي خلقت انسان است كه با داستان حضرت عيسي شروع مي شود و با بيان شيوه زندگي حضرت محمد (ص) و امامان به پايان مي رسد.
    براي بسياري از خوانندگان آثار شجاعي كه نام او را بر جلد كتاب، بروشور نمايشنامه و تيتراژ فيلم هاي سينمايي ديده اند، حضور وي در عرصه موسيقي شگفت انگيز است. خودش مي گويد: «پيوند من با ادبيات به مفهوم عام و داستان به طور خاص، انفصال ناپذير است. گرايش به نمايشنامه و فيلمنامه هم از همين پيوند با داستان سرچشمه مي گيرد كه به هر حال اساس همه آثار دراماتيك است، ولي كلاً موسيقي را ناب تر و مجردتر از هنرهاي ديگر تلقي مي كنم و به دليل همين طرز تلقي، پيش از اين هم با آن بيگانه نبوده ام. ولي به هر حال سهم من در اين اثر تازه را بايد به حساب تمرين و سياه مشق گذاشت. راه پيش رو قطعاً طولاني تر از راه طي شده است و معدل همه آثار، چيزي بيشتر از تمرين و سياه مشق و آزمون و خطا نيست. ولي خب دلمشغولي ام به اين است كه مشق ليلي مي كنيم.»
    در جريان برگزاري بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر و نخستين اجراي سمفوني خبرنگار الجزيره براي گفت و گويي با چكناواريان در جشنواره حاضر شده بود و از او كه ديني جز اسلام دارد، دليل ساخت سمفوني «رسول عشق و اميد» را جويا شده بود. چكناواريان هم به اين خبرنگار پاسخ داده بود: «هدف از اجراي اين برنامه گفت وگو ميان اديان بود و مي خواستم به جهانيان بگويم كه همه ما بندگان يك خداييم و چه بهتر كه با صلح و دوستي در كنار هم زندگي كنيم و بدانيم كه هر يك از پيامبران نماينده شايسته اي از سوي خداوند هستند. من كه يك اقليت ديني هستم و با برادران و خواهران مسلمان بزرگ شده ام، خواسته ام بگويم كه نسبت به آنان عشق و علاقه خاصي دارم و دوست دارم كه به اتفاق هم سال پيامبر اعظم(ص) را جشن بگيريم. من خيلي دلم مي خواست در سال پيامبر اعظم(ص) با برنامه اي خاص شركت كنم و حرف تازه اي را در اين مورد بيان كنم و سرآغاز هر هدف و راهي، انديشه اي است كه آن انديشه، انگيزه پيمودن راه است. بيشترين انگيزه ام اين بود كه احترام خود و اقليت ارامنه و برادران و خواهران مسيحي را از طريق اين كار ثابت كنم و بگويم كه چقدر به برادران و خواهران مسلمان ارادت و علاقه دارم. چون معتقدم كه همه ما از يك پدر هستيم و تمام اديان از يك ريشه مستحكم برخوردارند و چه بهتر كه اعتقادات يكديگر را بيشتر بشناسيم و با رهبري اين اثر، خودم بهتر پيامبر بزرگ اسلام(ص) را شناخته ام و فكر مي كنم توانسته ام اين شخصيت بزرگوار را به هم كيشان خود و حتي خود مسلمانان بيشتر بشناسانم. فكر مي كنم كه مذاهب بزرگ و اديان الهي بهتر است كه از راه موسيقي به ملت ها و اقوام ديگر شناسانده شود و پيش بيني ام اين است كه همكاران من و آهنگسازان ديگر هم در راه بازشناساندن اديان و پيامبران بزرگ گام هاي بلندي برخواهند داشت، چون اعتقاد دارم كه موسيقي زبان خداوند است و هيچ مذهب و ديني بدون موسيقي نمي تواند اوج بگيرد و به خداوند برسد.
    او در مورد اين كه تا چه اندازه ساخت اين سمفوني به بيشتر شدن شناختش از پيامبر كمك كرده است، گفت: «خداوند پيامبران خود را به تمام نقاط دنيا فرستاده و در زمان هاي گوناگون و زبان هاي متفاوت، هر يك از آنان حرف هاي خداوند را به گوش بشر رسانده اند و پيامبر بزرگ اسلام هم در زمان خود و هم طي قرن هاي متمادي حرف هاي مهم و ارزشمندي را بيان كرده و پيام خداوند را به گوش ما رسانده است و اين نكته براي من بسيار مهم است كه ما انسان ها در كنار هم و با هم باشيم و بتوانيم يكديگر را بهتر بشناسيم، چون مذهب و دين هر انساني هدف و شخصيت او را نمايان مي كند. بر اين اساس من هم درباره زندگي پيامبر بزرگ اسلام(ص) تحقيق كردم و نكته هاي ارزشمندي را آموختم. به نظر من تنها تفاوتي كه ميان انسان ها وجود دارد، زبان و تمدن و فرهنگ است و در عين حال هيچ يك از اين موارد نمي تواند باعث ارجحيت كسي بر ديگري شود، پيامي كه از زبان پيامبر اسلام هم بازگو شده است. پس چون خداوند يكي است، همه ما نيز با هم برابريم.»
    «مصطفي كمال پورتراب» پيشكسوت و استاد عرصه موسيقي كه اجراي اين سمفوني را به صورت زنده در جشنواره موسيقي فجر ديده بود، «رسول عشق و اميد» را اثرموسيقايي جامعي مي داند و مي گويد: «اين سمفوني مايه افتخار كشورمان است و اگر بزرگان دين اسلام اين اثر را بشنوند، نظر و ديد مثبت تري نسبت به موسيقي پيدا مي كنند.»
    پور تراب مديريت كار آمد لوريس چكناواريان را يكي از مهم ترين نقاط قوت اين كار مي داند و معتقد است: «مديريت اين اثر كه شامل انتخاب و تنظيم قطعات، انتخاب افراد براي دكلمه متن و كلام و نظم بخشيدن به آنها است، به خوبي انجام شده و اين نتيجه تجربيات پر بار گذشته چكناواريان است. وي سمفوني رسول عشق و اميد را شاهكاري خواند كه در ايران سابقه ندارد و گفت: موسيقي اين اثر كه حالت شرقي و ايراني دارد و متناسب با كلام ساخته و انتخاب شده است، در روح مردم ايران اثر مطلوبي دارد و مخاطبان با شنيدن اين اثر به سمت و سوي ايده هاي اسلامي سوق پيدا مي كنند.»
    پور تراب مجموعه رسول عشق واميد را حساب شده، دقيق و عالي مي داند و از طرف خودش به چكناواريان نمره ۲۰ مي دهد. او مي گويد: «به مديريت چكناواريان در اين اثر نمره عالي مي دهم».
    بايد چند روز باقي مانده را هم منتظر ماند و ديد كه چكناواريان و شجاعي چه كرده اند. چكناواريان درطول اين سال ها با حضور پيوسته و پر رنگش در موسيقي ايران ثابت كرده است كه در سن ۷۰ سالگي همچنان پر انرژي است و تا توان دارد آماده كار كردن روي موسيقي است. چكناواريان اين روزها مشغول جمع كردن آثارش است. او تصميم گرفته تمامي آثارش را از نزد ۶ ناشر مختلف خود در كشورهايي چون آلمان، انگليس، آمريكا، اتريش و ارمنستان جمع آوري كرده تا آنها را در يك مجموعه واحد در آبان ماه امسال چاپ كند اگرچه هنوز براي اين كار حامي مالي پيدا نكرده، اما اميدوار است تا مسئولان عرصه هنري كشور اين پيشنهاد را به او دهند تا آثارش را به چاپ برساند تا در آينده اين مجموعه را به كتابخانه ملي و يا كتابخانه مجلس اهدا كند. چكناواريان ۷۰ ساله كه از نخستين آهنگسازان موسيقي فيلم در ايران به شمار مي رود، متولد بروجرد است و با رتبه اول از آكادمي موسيقي وين در رشته آهنگسازي فارغ التحصيل شده است. او بيش از ۷۵ اثر مختلف از جمله ۵ سمفوني، ۲ باله، ۵ كنسرتو و تعداد زيادي آثار مجلسي دارد.
    
    
    
    
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3704 به تاريخ 14/5/86، صفحه 17 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 371 بار
    



آثار ديگري از "سميه قاضي زاده"

  آهنگساز گزيده كار
سميه قاضي زاده، اعتماد 5/2/97
مشاهده متن    
  از اجبار در گذاشتن هدبند تا شرط تاهل براي نوازندگي / انتشار نامه اي از كارگروه موسيقي دانشگاه كاشان
سميه قاضي زاده، شرق 5/9/96
مشاهده متن    
  كورسويي از اميد مي بينم / گفت و گو با عليرضا قرباني، خواننده
سميه قاضي زاده، شرق 4/9/96
مشاهده متن    
  هر روز من با فردايم متفاوت است / گفت و گو با فردين خلعتبري، آهنگ ساز
سميه قاضي زاده، شرق 24/8/96
مشاهده متن    
  توليدات صدا و سيما تاريخ مصرف دارند / گفت و گو با كارن كيهاني، آهنگ ساز و نوازنده
سميه قاضي زاده، شرق 10/8/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه روش هاي نوين آبياري
متن مطالب شماره 127، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است