آرشیو سه‌شنبه ۲۳ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۱۲
فرهنگ و اندیشه
۱۰
کتاب اندیشه

آشنایی با تاریخ ایران

دکتر عبدالحسین زرین کوب

اخیرا انتشارات سخن کتابی از دکتر عبدالحسین زرین کوب با عنوان «آشنایی با تاریخ ایران» منتشر کرده است که در واقع این اثر مجموعه سخنرانی هایی است که مرحوم دکتر زرین کوب در سال های 55-54 در مؤسسه روابط بین الملل وابسته به وزارت خارجه ایراد کرده بود. در آن سال ها برای داوطلبان ورود به رشته علوم سیاسی وزارت خارجه کلاس هایی برگزار شد و درس تاریخ این دوره ها به عهده دکتر عبدالحسین زرین کوب قرار گرفت که شامل دو قسمت قبل و بعد از اسلام در قالب 19 کنفرانس می شود.

جلد نخست این سلسله سخنرانی ها به همت دکتر روز به زرین کوب (برادر زاده استاد) و جلد دوم آن توسط مسعود مالکی (که عضو وزارت خارجه بودند و در آن کلاس ها حضور داشتند) تنظیم شده است.

مباحث این سلسله جلسات با موضوع «تحقیق و بررسی در اصل و منشا نژاد آریا» آغاز می شود و با بحث «دوران حکومت قاجار» خاتمه می یابد در خلال آنها، مباحث ایجاد دولت و مذهب در شرق و غرب فلات ایران، امپراتوری هخامنشی و فراز و نشیب حکومت آنها، مشکلات و علل ضعف و انحطاط ساسانیان، نفوذ ترک ها در دستگاه خلافت و مقدمات حکومت صفویه و تشکیل مذهب شیعه و... طرح و بحث شده است.

دکتر زرین کوب در سال1334 موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تهران شد و از سال1341 به بعد در فواصل تدریس در دانشگاه تهران در دانشگاه های هند، پاکستان، آکسفورد، سوربن، پرینستون و... به تدریس پرداخت. در ضمن این فعالیت ها، به علم ملل و نحل و مباحث مربوط به کلام، نقدادبی و تاریخ علاقه پیدا کرد و آثار ارزشمندی در این زمینه ها تالیف کرد و در اواخر عمر به مطالعه و تحقیق و تدریس مباحثی در عرفان، ادیان و تاریخ پرداخت. دکتر زرین کوب در شهریور1378 درگذشت.