آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۸۵
مدرسه
۱۰

تحول در آموزش وپرورش چگونه شروع کنیم؟

غلامحسین بابایی

با توجه به اهمیت آموزش و پرورش درایجاد تحول فرهنگی و علمی درکشور و با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درمورد ایجاد تحول در این وزارتخانه یادآوری چند مطلب درجهت مدنظر قرار دادن برنامه ریزان خالی از لطف نیست. اول آن که یک سری کتاب هایی که شاید اهمیت چندانی برای بعضی از کلاس ها و دوره ندارند، ولی از آن جا که از زمان تاسیس آموزش و پرورش به عنوان واحد درسی درنظر گرفته شده اند البته شاید در زمان های گذشته اهمیت داشته، ولی آلان نیازی به تدریس چندانی نداشته باشند، این کتاب ها حذف و به جای آن کتاب هایی با توجه به نیاز روز جامعه و دانش آموز جایگزین گردد.

دوم آن که تا آنجا که معلوم است جای کتابی بنام قانون اساسی در دوره راهنمایی و دبیرستان به صورت مدون خالی است واگر هم در کتاب های اجتماعی مطالبی عنوان شده جزئی و مداوم نیست، در صورتی که بسیاری از خلاف ها و جرائم اتفاق افتاده به علت نداشتن قانون و عواقب اعمال خلاف قانون می باشد.

مطلب سوم که در ارتباط با مسئله دومی نیز هست، آموزش مجازات های خلاف قانون عمل کردن و یا بعضی از جرم هایی که بعضی از جوانان در دوران نوجوانی و جوانی مرتکب می شوند و از عواقب قانونی آن بی خبرند، ضروری به نظر می رسد که این مسائل در پایین آوردن سطح جرائم درجامعه نیز اهمیت بسزایی دارد.

چهارم آن که آموزش مسائل علمی و هنری به صورت پیوسته و مداوم باشد به طوری که دانش آموز درپایان دوره متوسطه فنی وحرفه ای یا هنری درخور استعداد خود را درآموزشگاه فرا گرفته باشد تا هم اوقات فراغت خود را پر نماید و هم این که درصورت عدم ادامه تحصیل بتواند فن یا هنر آموزش دیده را درجامعه ادامه دهد.

درپایان لازم به ذکر است که تمام این آموزش ها و ایجاد تحول اساسی احتیاج به تامین بودجه مالی و نظارت و پی گیری و توجه خاص مسئولین را به این امر مهم می طلبد و شاید مسئولین محترم نیز به این امر واقف باشند که اگر درجامعه ای آموزش وپرورش درست اعمال شود خیلی از مشکلات از جمله: بزهکاری، اعتیاد، بیکاری و غیره به پایین ترین سطح خود می رسد.