|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه سرمايه86/6/5: علي خدادادي، بافنده قاليچه نفيس بوستان: دولت در تبليغ فرش ايراني به جهانيان كوتاهي كرده است
magiran.com  > روزنامه سرمايه >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 657
سه شنبه دوم بهمن ماه 1386


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID4079
magiran.com > روزنامه سرمايه > شماره 540 5/6/86 > صفحه 28 (صفحه آخر) > متن
 
 


گپ آخر  
علي خدادادي، بافنده قاليچه نفيس بوستان: دولت در تبليغ فرش ايراني به جهانيان كوتاهي كرده است


نويسنده: نيلوفر دهني


    از نخستين باري كه قاليچه بوستان در موزه هنرهاي معاصر به نمايش درآمد بيش از 10 سال مي گذرد اما تاكنون هيچ قاليچه اي نتوانسته هنر قاليبافي و كار روي آن را به حد اعلابه نمايش بگذارد. اين روزها قرار است اين قاليچه در اصفهان به نمايش عمومي گذارده شود و به پيشنهاد بافنده آن وروديه اي كه بازديدكنندگان پرداخت مي كنند به صندوق هاي حمايت از بيماران مختلف واريز شود. لس آنجلس شهر ديگري است كه ايرانيان بسياري آنجا زندگي مي كنند و به زودي قاليچه بوستان به آنجا نيز برده مي شود تا درآمدش صرف بيماران شود. به همين بهانه گفت وگويي با علي خدادادي طراح و بافنده قاليچه بوستان انجام داديم:
    
    بافتن قاليچه بوستان چقدر طول كشيد؟
    كار طراحي و بافت اين قاليچه از فروردين سال 57 شروع و در مهرماه 58 پايان يافت اما آنچه زمان زيادي برد مرحله قيچي زني و پرداخت آن بود كه از آبان 58 شروع و در خرداد 65 پايان يافت.
    
    چرا اينقدر طولاني؟
    آنچه به اين قاليچه بعد هنري مي بخشد همين كار قيچي زني آن است.
    
    قيچي زني هم به صورت گروهي انجام مي گيرد؟
    خير. اين كار را خود من به تنهايي بايد انجام مي دادم كه به همين دليل و به خاطر دقت بيش از حد كه لازمه اين كار بود چنين وقتي صرف آن شد.
    
    نخستين بار كي و كجا آن را به نمايش گذاشتيد؟
    اولين بار در سال 66 به دعوت دانشگاه الزهرا و در موزه هنرهاي معاصر تهران نمايش داده شد و همان جا نام بوستان هميشه بهار را بر آن گذاشتند. سپس، به مدت يك سال مدام در جاهاي مختلف آن را نمايش مي داديم و بعد از آن به نمايشگاه هاي خارج از كشور راه يافت.
    
    اهميت اين قاليچه و تفاوت آن با قالي هاي ديگر در چيست؟
    اهميت آن به دليل كار نقش برجسته روي آن است. هنر برجسته بافي روي فرش در گذشته نيز تجربه شده اما هنر تقارن و تناسب در حجم سازي كه عالي ترين مرتبه هنري منبت به شمار مي رود براي اولين بار در تاريخ فرش ايران انجام گرفته است. تا قبل از اين فرش برجسته اگر هم تجربه شده بود با اختلافي در حد پنج - شش ميلي متر انجام مي گرفت.
    
    هدفتان از اين كار چه بود؟
    هدف اصلي من تثبيت جايگاه فرش ايران در دنيا بود و مي خواستم بهترين كار را روي فرش پياده كنم.
    
    بعد از نمايش اين فرش كار ديگري در اين سطح انجام نگرفته است؟
    متاسفانه خير.
    
    چرا؟
    
    اين كار وقت و حوصله بسيار مي خواهد كه همه حاضر به صرف آن نيستند. مخصوصا مرحله قيچي زني و پرداخت آن كه اهميت هنري بسياري دارد و تنها همين است كه ارزش آن را تعيين مي كند.
    
    چطور شد به سراغ هنر فرش رفتيد؟
    من در خانواده اي بزرگ شده ام كه همه تقريبا به اين كار اشتغال دارند. مادرم طراح و بافنده فرش است و پدرم در كار توليد و تجارت آن است. من هم در دوران سربازي دوره هاي نقاشي -كارهاي حجمي و مجسمه سازي را نزد استاد خاك نگار گذرانده ام.
    
    در ايران و در ميان خانواده هاي ايراني متاسفانه كار طراحي و بافت فرش به عنوان يك هنر جدي گرفته نمي شود، دليل آن را چه مي دانيد؟
    متاسفانه در سال هاي گذشته فرش جايگاه و عزت خود را ازدست داده است. بعد از انقلاب فرش به عنوان عامل انتقال ارز مطرح بود و سال ها از خروج آن ممانعت شد. همين سبب شد كه كشورهاي ديگر جاي ايران را در بازارهاي جهاني بگيرند.
    
    خانواده ها چرا كم تر به آموختن اين هنر مي پردازند؟
    جواب اين سوال را مقام معظم رهبري در بازديدي كه از قاليچه بوستان داشتند به خوبي داده اند.ايشان گفتند: «قالي فرش ماست و موجب شده كه_ قدر نشناسانه به آن بنگريم.»
    
    راه حل اين مساله را چه مي دانيد؟
    امروز هركاري مستلزم تبليغات وسيع است. متاسفانه در مورد بخش فرش دولت خيلي كوتاه آمده است. شعار همه ما اين است كه مي خواهيم از اين هنر حمايت كنيم. مركز ملي فرش ايران تاسيس شده ولي كارهايش كاملاسمبليك است. در عمل و اجرا من به عنوان يك توليدكننده مي بينم كه موفق نيستيم: اما اين كه چرا اين طور است را من نمي دانم
    
    
    
    
    


 روزنامه سرمايه، شماره 540 به تاريخ 5/6/86، صفحه 28 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 429 بار



آثار ديگري از "نيلوفر دهني"

  گفت وگو با منيرالدين بيروتيداستان نويس /يا نبايد نوشت يا بايد با خون نوشت
نيلوفر دهني، سرمايه 24/9/86
مشاهده متن    
  مصطفي رحماندوست، شاعر و نويسنده كودك و نوجوان: «صددانه ياقوت» داستان عجيبي دارد
نيلوفر دهني، سرمايه 17/7/86
مشاهده متن    
   سيامك گلشيري: زنان بخشي از جامعه راوي اند
نيلوفر دهني، سرمايه 22/5/86
مشاهده متن    
  سيروس نيرو، تنها شاگرد زنده نيمايوشيج: مردم از شعر به طرف شاعر مي روند
نيلوفر دهني، سرمايه 21/5/86
مشاهده متن    
  گفت وگو با پوران فرخزاد: زرتشت اصلاح طلب بود
نيلوفر دهني، سرمايه 3/5/86
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله روانشناسي و روانپزشكي شناخت
متن مطالب شماره 6 (پياپي 506)، 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است