آرشیو پنجشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۳۶
اجتماعی
۴

پاکسازی آلودگی نفتی خلیج فارس آغاز شد

گروه اجتماعی: عملیات پاکسازی برای از میان بردن آلودگی نفتی سواحل خلیج فارس در استان هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «ایران» شرکت پیمانکار توانیر پس از پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد آلودگی های نفتی در آب های خلیج فارس را رفع کند. البته محیط زیستی ها این شرکت پیمانکار را که مسئولان شرکت توانیر از اعلام نام آن خودداری می کنند واجد صلاحیت لازم برای پاکسازی آلودگی نفتی آب های خلیج فارس نمی دانند.

امید صدیقی قائم مقام معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به «ایران» گفت: «حدود یک ماه از آلودگی نفتی آب های خلیج فارس توسط شرکت پیمانکار توانیر می گذرد و آنها به تازگی برای رفع آلودگی اقدام کرده اند. برای از میان بردن آلودگی موارد لازم را به این شرکت تذکر دادیم و آنها باید تمام ضوابط رفع آلودگی را رعایت کنند. مثلا نباید تنها از شعله استفاده کنند و این آخرین راه برای رفع آلودگی نفتی از سطح آب است. اقدام برای رفع آلودگی نفتی خلیج فارس آغاز شده اما باید شرکت مجری صلاحیت خود را برای این کار نشان دهد، چرا که اگر توانایی این کار را نداشته باشد، باید از پیمانکار دیگری استفاده کند و هزینه آن را نیز بپردازد.»

صدیقی درباره خسارت ناشی از آلودگی خلیج فارس توسط شرکت پیمانکار توانیر گفت: «بیش از 640 هزار دلار خسارت ورود لجن های نفتی توسط این شرکت برآورد شده است. اگر مراجع قضایی حکم صادره را به نفع سازمان حفاظت محیط زیست صادر کنند، شرکت مزبور باید این مبلغ را به حساب خزانه دولت واریز کند.»

به گزارش «ایران» در 24 تیرماه امسال آب های خلیج فارس در اطراف شرکت توانیر با لجن های نفتی آلوده شد و سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و شرکت توانیر بندرعباس را عامل این حادثه دانست. شرکت توانیر نیز پیمانکار خود را مسئول آلودگی آب های خلیج فارس معرفی کرد و این پیمانکار نیز سهل انگاری کارگر خود را دلیل وقوع چنین اتفاقی دانست. این کارگر حدود 200 تا 300 لیتر لجن نفتی را با باز کردن دریچه خروج در آب های خلیج فارس رها کرد که 800هزار متر مربع را آلوده کرد. در حالی که این کارگر به عنوان مسئول آلودگی معرفی شده اما سازمان حفاظت محیط زیست از شرکت توانیر شکایت کرده است.