|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران86/6/25: نگاهي به پروژه موسيقي «جاده ابريشم»: آبي، همچون شبهاي فيروزه اي نيشابور
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7002
سه شنبه 30 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3738 25/6/86 > صفحه 18 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


نگاهي به پروژه موسيقي «جاده ابريشم»: آبي، همچون شبهاي فيروزه اي نيشابور


نويسنده: سميه قاضي زاده


    اگر يادتان بيايد چند سال پيش در بازار موسيقي ايران آلبومي توسط «آواي دوست» منتشر شد به نام «جاده ابريشم »كه اين آلبوم با فروش بسيار خوب و استقبال اهالي موسيقي روبه رو شد.اول همه فكر مي كرديم كه اين اثر، تماماً كار «كيهان كلهر »است اما با نيم نگاهي به قطعات و نام سازندگان و تصاوير آنها در جلد اين آلبوم متوجه مي شديم كه «جاده ابريشم» يك كار تيمي بوده كه زير نظر «يويوما» ويولونيست مطرح دنيا- كه لقب بهترين نوازنده ويولن سل دنيا را از آن خود كرده - اداره مي شده.گروه راه ابريشم در سال ۱۹۹۸ توسط يويوماي ژاپني تأسيس مي شود و تا به حال همچنان فعاليت هايش را به شكل پويا و فعال حفظ كرده است و هر ساله سعي مي كنند با برگزاري كنسرتهاي مختلف، كارگاه هاي موسيقي، جلسات آموزشي و...حضورشان را به دنيا اعلام كنند.
    آلبومي كه در ايران تحت عنوان «جاده ابريشم» منتشر شد در واقع بخشي بود از يك كار گروهي جمعي كه توسط آهنگسازان و نوازندگان مختلف در سراسر دنيا در پروژه اي به همين نام.سالهاست كه اين موسيقيدانان در پروژه موسيقايي راه ابريشم كنار هم ساز مي زنند، در تورهاي مختلف كنسرت برگزار مي كنند، آلبوم منتشر مي كنند و گاهي هم پروژه هاي مختلفي مانند پروژه هاي ساخت موسيقي فيلم مي گيرند و روي آنها كار مي كنند.در آلبوم «راه ابريشم»، همه قطعات از ساخته هاي «كيهان كلهر» نوازنده كمانچه و «ژائو ژيپينگ»رئيس كنسرواتوار موسيقي ملي چين بودند.
    «كيهان كلهر» در مورد آلبوم «موسيقي فيلم جاده ابريشم ۲۰۰۵ »مي گويد: «جاده ابريشم، خاطرات مه آلود مسيري است كه از وراي زمان بر پرده يأس آلود تاريخ حك شده است.تعبير خواب آشفته در تصاوير كهن اين اثر، گذرگاه آرامش توأم با شيفتگي است.براي ما ايرانيان اين جاده يادآور رقص افلاكي تاريخ زندگي است.جاده ابريشم يعني نقش، صدا، موسيقي.به هر حال ربع قرن از زماني كه تلويزيون K.H. N ژاپن يك مجموعه فيلم مستند با اين اسم را تهيه كرد، گذشته است.موسيقي مجموعه جاده ابريشم نيز براي آهنگساز ژاپني اش كيتارو، شهرت و اعتبار فراواني را در جهان پديد آورد.پس از ۲۵ سال بار ديگر تهيه كنندگان اوليه مجموعه ۱۰ قسمتي جاده ابريشم ۲۰۰۵ را ساخته اند.موسيقي آلبوم «موسيقي فيلم جاده ابريشم ۲۰۰۵» اما ابتدا و انتهاي جاده ابريشم را به هم پيوند داد.من و آقاي ژائو ژيپينگ موسيقي اين مجموعه را ساختيم. «ژائو ژيپينگ» رئيس كنسرواتوار موسيقي ملي چين با ساخت موسيقي فيلمهايي نظير «خداحافظ محبوبه ام» و «فانوس قرمز» شهرت و اعتبار فراواني دارد.به هر حال موسيقي مجموعه اي كه در ايران منتشر شد، در بسياري از كشورهاي جهان نيز انتشار پيدا كرد.
    در پروژه بزرگ «راه ابريشم» قريب به ۷۰ نوازنده فعاليت دارند كه هركدام مليتي جداگانه دارند و به نظر مي رسد كه همين ناهمگوني كشورها باعث شده است تا حال و هواي موسيقي آنها متفاوت باشد. در ليستي كه سايت رسمي «جاده ابريشم» منتشر كرده است نام ۳ موسيقيدان ايراني ديگر نيز در كنار «كيهان كلهر» به چشم مي خورد.«سيامك آقايي» با سنتور، و «سيامك جهانگيري» با ساز ني.در همين ليست نام موسيقيدانان معروفي چون «كلود دبوسي» هم آمده است.
    به تازگي گروه موسيقيدانان «راه ابريشم» آلبومي را در شيكاگو منتشر كرده اند به نام «ناممكن هاي جديد» (۱) كه نام آن از يكي از گفته هاي «مارك تواين» گرفته شده است.در سال ۱۸۸۳ زماني كه تواين مي خواهد در كتاب «زندگي در مي سي سي پي» شيكاگو را توصيف كند، به آن لقب «شهر غيرممكن هاي جديد» مي دهد و مي نويسد: «در شيكاگو همه جور آدم مي شود پيدا كرد و در اين گوناگوني است كه آدم احساس مي كند ناممكن هاي جديد در راهند.»
    اين گروه هم با توجه به اين كه آلبوم اخيرشان را در اين شهر منتشر كرده اند، اين نام را براي آن انتخاب مي كنند.از سويي ديگر پيوسته هدف اصلي پروژه «راه ابريشم» گرد آوردن اهالي موسيقي سراسر جهان و ايجاد همسايگي ميان موسيقي آنها بوده است.
    در اين آلبوم كه تنها ۱۷ نفر از گروه موسيقيدانان پروژه راه ابريشم در آن حضور داشته اند، اركستر سمفونيك شيكاگو به رهبري «ميگوئل هارت بدويا» آنها را همراهي مي كنند و پيش از آن كه شركت سوني اسپانسر ضبط و تهيه اين آلبوم شود، آنها اين قطعات را در بهار امسال در شيكاگو به صحنه برده بودند و در همان كنسرت بود كه اين برنامه به صورت زنده ضبط و منتشر شد. بسياري از روزنامه هاي خارجي در مورد اين كنسرت مطلب نوشتند و اغلب آنها به تلفيق موسيقي سنتي و موسيقي مدرن اشاره كردند.با اين كه از تشكيل گروه موسيقيدانان پروژه «راه ابريشم»سالهاست كه مي گذرد اما همچنان براي خيلي ها جالب است كه اين تعداد نوازنده كه هر كدام از كشوري كنار هم نشسته اند و ساز مي زنند و حتي زبان هم را هم نمي فهمند چطور تا اين اندازه هماهنگ با هم ساز مي زنند. جالب اينجاست كه خود «يويوما»كه تأسيس اين گروه را هم به عهده داشته از اين كه هرساله به تعداد اعضايشان اضافه مي شود تعجب مي كند.او در مصاحبه اي اعلام كرده است: «در سال ۹۸ زماني كه تصميم به تأسيس چنين گروهي گرفتم، هدفم اين بود كه بيشتر روي سنتهاي نوازنده هاي آسيايي كار كنيم و سعي كنيم همسايگي را كه در كشورهايمان وجود دارد در موسيقي مان هم به وجود بياوريم اما هم اكنون بعد از گذشت اين سال ها، خودم هم تعجب مي كنم چرا كه ديگر كار ما معطوف به آسيا نيست.بسياري از نوازندگان ما غربي هستند و خلاصه از سراسر دنيا در اين گروه عضو شده اند.من واقعاً تصور چنين روزي را هم نداشتم. مي دانيد ما فقط نمي خواستيم كه به محض اين كه مي گوئيم سنت، ياد قالي ايران و ساري هند بيفتيم، مي خواستيم دنبال چيزي فراتر از اين حرفها باشيم. حتي در موسيقي مان.به همين دليل سعي كرديم خودمان را به موسيقي نواحي و موسيقي كلاسيك هر كشور نزديك كنيم.حتي سبكهاي موسيقي آنها را هم بشناسيم و معرفي كنيم. در ابتدا گروه ما كار موسيقي اش را روي موسيقي كشورهاي ايران،ارمنستان، تاجيكستان، ازبكستان، آذربايجان، قزاقستان، مغولستان، چين، كره، ژاپن، هند و تركيه آغاز كرد و بعد از آن كشورهاي ديگر هم به ما پيوستند.»
    گروه موسيقيدانان «راه ابريشم» براي «ناممكن هاي جديد» دقيقاً يك سال وقت صرف مي كنند و از بهار سال ۲۰۰۶ خود را درگير ساخت اين پروژه مي كنند تا بهار سال ۲۰۰۷ كه تمام مي شود.در طول اين مدت برنامه هاي زيادي را در كنار كار موسيقي شان انجام مي دهند كه از جمله آنها مي توان به برگزاري ورك شاپهاي مختلف موسيقي، نمايشگاه ها، كنسرتها و ديگر فعاليتهاي آموزشي اشاره كرد.
    در اين آلبوم «كيهان كلهر» قطعه اي ساخته است به نام «شهر خاموش» كه آن را به كودكان حلبچه كه در بمباران شيميايي جان سپردند، تقديم كرده است.او در مورد كارش در پروژه راه ابريشم مي گويد: « بعد از سالها، سعي كردم كه موسيقي و فرهنگي را كه من جزئي از آن هستم با ديگران تقسيم كنم.با همراهي در پروژه راه ابريشم من خيلي چيزها در مورد فرهنگهاي ديگر نيز ياد گرفتم.فكر مي كنم اگر عضو اين گروه نبودم شايد كمتر موقعيتي براي من پيش مي آمد كه تا اين اندازه به موسيقيدانان فرهنگهاي ديگر نزديك باشم، با آنها ساز بزنم، سفر بروم، حرف بزنم، دوست شوم و مهمتر از همه اين كه در مورد ايده هاي موسيقي با آنها صحبت كنم.»
    او در هر سه آلبومي كه توسط پروژه راه ابريشم منتشر شده است يعني «وقتي غريبه ها ديدار مي كنند»، «آن سوي افق» و «ناممكن هاي جديد» شركت داشته است.او همچنين قطعاتي را هم در ديگر پروژه هاي راه ابريشم انجام داده است.مثلاً قطعه اي با نام «آبي، همچون شبهاي فيروزه اي نيشابور»ساخته است كه در سال ۲۰۰۰ در مجموعه كارهاي گروهي منتشر شده است.
    «ناممكن هاي جديد »با قطعه اي از «ربيح ابو خليل» با نام «والس عربي» شروع مي شود.قطعه اي كه با سازهاي كششي نواخته شده و حال و هواي ريتمهاي سرزنده و شاد عربي را هم در خود دارد و جالب اينجاست كه در آن كمانچه ايراني، ني چيني و فلوت ژاپني هم نواخته شده. قطعه بعدي «شب پرواز اسبها» نام دارد كه از ساخته هاي «اسوالدو قلي اف» است.در اين قطعه شما مي توانيد حس و حال موسيقي كوليهاي اروپايي، بخصوص شرق اروپا را بشنويد.آهنگساز اين قطعه ترك است و به همين دليل قطعه اش هم، تبار او را به شنونده اش يادآور مي شود.
    «اسبهاي چهارنعل» نام قطعه اي است كه آهنگسازي آن را «هايهاي هانگ» به عهده داشته است.با شنيدن اين قطعه مي توانيد تصوير كلي از مغولستان، رسم هاي مختلف مردم مغول و موسيقي آنها داشته باشيد.در جاهايي از اين قطعه «ني» چيني هم نواخته شده كه باعث مي شود حس رمزگونه «اسبهاي چهارنعل» بيشتر به شنونده اش منتقل شود.
    قطعه چهارم ساخته آهنگساز چيني «زو لونگ» است كه «آواز هشت شاعر مست» نام دارد.همانطور كه پيش از آن نيز اشاره كرديم، «كيهان كلهر» نيز در اين مجموعه قطعه اي با نام «شهر خاموش» ساخته است كه ترك پنجم اين مجموعه را به خود اختصاص داده است.
    او در اين قطعه با استفاده از سازهاي كششي و كوبه اي سعي كرده است كه بمباران شيميايي شهر حلبچه كردستان عراق را در سال ۱۹۸۸ با موسيقي اش تصوير كند.تأثير صداي سازهاي كششي ناخودآگاه صداي فرياد و شيون زنان و مردان و كودكان كرد حلبچه را در جنگ عراق به ياد مي آورد.شهري كه در همان سال بيشتر خانه ها و سكنه اش را از دست داد و خاطره اش آنچنان تازه در ذهنها مانده بوده كه آهنگساز ايراني بعد از گذشت ۲۰ سال قطعه اي به ياد آن روزها مي سازد.
    درتوضيح اين قطعه در مورد كلهر نوشته شده است: «قطعه پنجم توسط آهنگساز مشهور و نوازنده اي كه ساز كمانچه را به دنيا معرفي كرد، ساخته شده است.»
    قطعه ششم اين مجموعه «شريستي» نام دارد كه بيشتر روي ساز كوبه اي طبلاي هنر مانور داده است و توسط «سنديپ داسگ» ساخته شده.اين قطعه تقديم شده است به «شيوا» خداي هندوها.آنها معتقدند كه خدا به شيوا قدرتش را بخشيد و او به ديگر خدايان.آهنگساز اين قطعه براي نشان دادن خلق دنيا از ضربان پياپي روي طبلااستفاده كرده است.
    «كمين از ده طرف» قطعه اي است كه روي ملوديهاي چيني توسط «لي كنگ سنگ» ساخته شده است.اين قطعه در مورد جنگ و عواقب بعد از آن است.
    آخرين قطعه اين مجموعه قطعه اي است به نام «وكيوژن» كه در آن بيشتر نوازندگان و آهنگسازان اين مجموعه با هم به هم آوايي پرداخته اند.
    
    پانوشت ها:
    ۱- New Impossibilities
    
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3738 به تاريخ 25/6/86، صفحه 18 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 729 بار
    



آثار ديگري از "سميه قاضي زاده"

  آهنگساز گزيده كار
سميه قاضي زاده، اعتماد 5/2/97
مشاهده متن    
  از اجبار در گذاشتن هدبند تا شرط تاهل براي نوازندگي / انتشار نامه اي از كارگروه موسيقي دانشگاه كاشان
سميه قاضي زاده، شرق 5/9/96
مشاهده متن    
  كورسويي از اميد مي بينم / گفت و گو با عليرضا قرباني، خواننده
سميه قاضي زاده، شرق 4/9/96
مشاهده متن    
  هر روز من با فردايم متفاوت است / گفت و گو با فردين خلعتبري، آهنگ ساز
سميه قاضي زاده، شرق 24/8/96
مشاهده متن    
  توليدات صدا و سيما تاريخ مصرف دارند / گفت و گو با كارن كيهاني، آهنگ ساز و نوازنده
سميه قاضي زاده، شرق 10/8/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه انتظار موعود
متن مطالب شماره 60، بهار 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است